Skog eller hav?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Skog eller hav?

    Om ni fått välja mellan att bo med närhet till havet eller till skogen, ni kan inte få båda, vad hade ni valt?

    Jag bor nära havet och älskar det, en dag jag inte ser havet är en dålig dag 😉 Nåt som kan kallas skog utan att skämmas får jag däremot transportera mig en bit för att komma till. Det saknar jag ibland, i synnerhet på hösten. Gå och strosa i skogen, "höra tystnaden", kanske plocka bär, göra upp eld av pinnar som hittas på plats o s v... Men havet är viktigare. Stranden och dess närhet är en plats där jag samlar själslig energi och verkligen kan koppla av, oavsett årstid.
  2. 1
    Skog eller hav? Om ni fått välja mellan att bo med närhet till havet eller till skogen, ni kan inte få båda, vad hade ni valt?

    Jag bor nära havet och älskar det, en dag jag inte ser havet är en dålig dag 😉 Nåt som kan kallas skog utan att skämmas får jag däremot transportera mig en bit för att komma till. Det saknar jag ibland, i synnerhet på hösten. Gå och strosa i skogen, "höra tystnaden", kanske plocka bär, göra upp eld av pinnar som hittas på plats o s v... Men havet är viktigare. Stranden och dess närhet är en plats där jag samlar själslig energi och verkligen kan koppla av, oavsett årstid.
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Skog. Älskar att ströva i skogen och känner en helt annan stillhet och ro där.
  4. 2
    Skog. Älskar att ströva i skogen och känner en helt annan stillhet och ro där.
  5. Medlem sedan
    Aug 2011
    #3
    Skog, alla gånger. Havet är för mig lite skrämmande om än vackert.
  6. 3
    Skog, alla gånger. Havet är för mig lite skrämmande om än vackert.
  7. Medlem sedan
    Nov 2007
    #4
    Hav....
    Ett ljuvligt vackert sommardopp på en öde strand i södra delen av Sverige, solen har precis börjat glittra i vattnet sanden knarrar under fötterna och är fortfarande fuktig efter natten.
    Lukten av hav, salt och sol.

    Finns inget så härligt som att vandra på en vindpinad sandbank i januari, få saltstänk i ansiktet och det enda man hör är havet som vrålar. Havet ändrar färg och karaktär hela tiden. Det är så mäktigt att man blir alldeles knäsvag.
    Sådana promenader rensar huvudet fullständigt.

    Jag älskar havet alla årstider och skulle aldrig kunna tänka mig att inte leva nära havet.
  8. 4
    Hav....
    Ett ljuvligt vackert sommardopp på en öde strand i södra delen av Sverige, solen har precis börjat glittra i vattnet sanden knarrar under fötterna och är fortfarande fuktig efter natten.
    Lukten av hav, salt och sol.

    Finns inget så härligt som att vandra på en vindpinad sandbank i januari, få saltstänk i ansiktet och det enda man hör är havet som vrålar. Havet ändrar färg och karaktär hela tiden. Det är så mäktigt att man blir alldeles knäsvag.
    Sådana promenader rensar huvudet fullständigt.

    Jag älskar havet alla årstider och skulle aldrig kunna tänka mig att inte leva nära havet.
  9. Medlem sedan
    Nov 2015
    #5
    Hav om jag måste välja men helst båda som jag hade fram till för ett år sedan. När bara skolgång är avklarad för barnen så ska vi dit igen.
  10. 5
    Hav om jag måste välja men helst båda som jag hade fram till för ett år sedan. När bara skolgång är avklarad för barnen så ska vi dit igen.
  11. Pyssling
    #6
    Definitivt hav! Skog (riktigt stora såna) har vi så det räcker och blir över inom promenadavstånd och vi är typ aldrig i skogen ändå. Inget som lockar förutom kanske att springa i spåret, men oftare springer jag på cykelvägarna/gatorna i stan ändå.

    Havet älskar jag, men vi har typ 30 mil till närmaste havsstrand tyvärr, det blir mest på sommarsemestern på Österlen som man får utlopp för strandpromenader och att bara sitta och glo ut över havet och samla kraft.

    Hade jag fått välja hade vi helt klart bott närmare havet och planen är väl att det ska bli så när vi blir pensionärer, hoppas att vi lyckas med det!
  12. 6
    Definitivt hav! Skog (riktigt stora såna) har vi så det räcker och blir över inom promenadavstånd och vi är typ aldrig i skogen ändå. Inget som lockar förutom kanske att springa i spåret, men oftare springer jag på cykelvägarna/gatorna i stan ändå.

    Havet älskar jag, men vi har typ 30 mil till närmaste havsstrand tyvärr, det blir mest på sommarsemestern på Österlen som man får utlopp för strandpromenader och att bara sitta och glo ut över havet och samla kraft.

    Hade jag fått välja hade vi helt klart bott närmare havet och planen är väl att det ska bli så när vi blir pensionärer, hoppas att vi lyckas med det!
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Hav alla gånger även om skog också är livsviktigt för mig. Jag promenerar vid vattnet dagligen och har ändå förmåga att värdesätta det.
  14. 7
    Hav alla gånger även om skog också är livsviktigt för mig. Jag promenerar vid vattnet dagligen och har ändå förmåga att värdesätta det.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Kan inte bli fråga om ett val. Utan havskontakt skulle jag inte stå ut.
  16. 8
    Kan inte bli fråga om ett val. Utan havskontakt skulle jag inte stå ut.
  17. Medlem sedan
    Dec 2005
    #9
    Skog

    Jag är ju t o m uppkallad efter den mest väldoftande lilla skogsblomman.
  18. 9
    Skog

    Jag är ju t o m uppkallad efter den mest väldoftande lilla skogsblomman.
  19. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #10
    Havet, i varje fall vatten (typ större sjö). Skogen är trevlig att ta en tur i då och då, men vattnet är viktigare
  20. 10
    Havet, i varje fall vatten (typ större sjö). Skogen är trevlig att ta en tur i då och då, men vattnet är viktigare
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Har jag häst? Då blir svaret skog.
    Men nu har jag ju inte det och då skulle jag välja att ha närhet till hav (men vill inte bo vid hav, alltså jag vet hur kallt det är haha).

    Bäst vore att bo vid medelhavet men det var inte ett alternativ va?
  22. 11
    Har jag häst? Då blir svaret skog.
    Men nu har jag ju inte det och då skulle jag välja att ha närhet till hav (men vill inte bo vid hav, alltså jag vet hur kallt det är haha).

    Bäst vore att bo vid medelhavet men det var inte ett alternativ va?
  23. Medlem sedan
    Oct 2006
    #12
    Men jag har mycket närmre till skog. Den är tvärsöver gatan, skogen alltså.
    Havet är många många många mil bort. Minst 12 mil.
  24. 12
    Men jag har mycket närmre till skog. Den är tvärsöver gatan, skogen alltså.
    Havet är många många många mil bort. Minst 12 mil.
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Jag vill inte välja - även om mitt vatten är Sveriges största sjö istället. Jag bor med närhet till både skogen och vattnet och det är underbart!
  26. 13
    Jag vill inte välja - även om mitt vatten är Sveriges största sjö istället. Jag bor med närhet till både skogen och vattnet och det är underbart!
  27. Medlem sedan
    Sep 2003
    #14
    Havet klarar jag mig inte utan.
    Skogen är inget för mig, åtminstone inte den deprimerande barrskogen som det mesta av det här landet består av. En luftig lövskog är skönt att ströva i ibland men jag behöver havsluft för att må bra.
  28. 14
    Havet klarar jag mig inte utan.
    Skogen är inget för mig, åtminstone inte den deprimerande barrskogen som det mesta av det här landet består av. En luftig lövskog är skönt att ströva i ibland men jag behöver havsluft för att må bra.
  29. Medlem sedan
    Jan 2004
    #15
    Skog. Och så bor jag också, har skogen runt knuten
  30. 15
    Skog. Och så bor jag också, har skogen runt knuten
  31. Medlem sedan
    Sep 2003
    #16
    Hav! Helst Västerhavet. Vårt fritidshus ligger nära havet. Jag gillar att promenera vid havet även om det är dåligt väder, tycker att jag får energi av det.
    Är sällan ute i skogen, känner inte så stort behov av det.
    Bodde I TYskland, i ett halvår och jag tyckte det var hemskt att det var så långt till havet.
  32. 16
    Hav! Helst Västerhavet. Vårt fritidshus ligger nära havet. Jag gillar att promenera vid havet även om det är dåligt väder, tycker att jag får energi av det.
    Är sällan ute i skogen, känner inte så stort behov av det.
    Bodde I TYskland, i ett halvår och jag tyckte det var hemskt att det var så långt till havet.
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    Havet kan jag inte vara utan. Måste bo nära. Men vill gärna komma till skog ngn gång ibland, och vi har inte långt till skog heller.
  34. 17
    Havet kan jag inte vara utan. Måste bo nära. Men vill gärna komma till skog ngn gång ibland, och vi har inte långt till skog heller.
  35. Medlem sedan
    Jun 2004
    #18
    Galoppera längs stranden är ju härligt också. Det gör de här på de bitarna av vår långa kuststräcka som ligger nära ridvägar/stall.
  36. 18
    Galoppera längs stranden är ju härligt också. Det gör de här på de bitarna av vår långa kuststräcka som ligger nära ridvägar/stall.
  37. Medlem sedan
    Apr 2008
    #19
    Skogen är mer "hemma". Hav är mer romatiskt o vilt, men det är i skogen jag brukar gå och fundera.
    Fast lite sjö får det allt finnas även i skogen
  38. 19
    Skogen är mer "hemma". Hav är mer romatiskt o vilt, men det är i skogen jag brukar gå och fundera.
    Fast lite sjö får det allt finnas även i skogen
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    Jag har varit en del i nordligaste Tyskland, nära kusten. Men det blir ändå tokigt, för havet är ju åt fel håll 😉
  40. 20
    Jag har varit en del i nordligaste Tyskland, nära kusten. Men det blir ändå tokigt, för havet är ju åt fel håll 😉
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar