Nu har frågan tagits upp ur en vinkel
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Nu har frågan tagits upp ur en vinkel

    Nedan om drömjobb o så. Men om det hände nästa vecka att ni fick gå ( arbetsbrist nedlagt ellet vilket hitte på som helst ) skulle ni kunna få ett nytt jobb ?
    Eller vad skulle ni göra ?
    Skulle ni klara er utan inkomst och hur länge ?
    Vilka neddragningar skulle ni få göra i ert liv, eller omprioriteringar?
  2. 1
    Nu har frågan tagits upp ur en vinkel Nedan om drömjobb o så. Men om det hände nästa vecka att ni fick gå ( arbetsbrist nedlagt ellet vilket hitte på som helst ) skulle ni kunna få ett nytt jobb ?
    Eller vad skulle ni göra ?
    Skulle ni klara er utan inkomst och hur länge ?
    Vilka neddragningar skulle ni få göra i ert liv, eller omprioriteringar?
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Har inte läst diskussionen om drömjobb nedan. Jag skulle definitivt kunna få ett nytt arbete redan imorgon då jag har ett bristyrke. Utan inkomst skulle vi väl klara oss då vi är två vuxna i hushållet och skulle kunna dra ned på utgifterna rejält. Förs skulle jag dra ned på "vardagslyxen" (utemat, äta billigare, nöjen, kläder, aktiviteter osv), sen semestrar. I andra läget skulle man väl få sälja t.ex båtar, kanske klara sig på en bil, sälja fritidshus? Tror inte vi skulle vinna så mycket ekonomiskt på att sälja huset och flytta till lägenhet men kanske att sälja och köpa i något billigare område?
  4. 2
    Har inte läst diskussionen om drömjobb nedan. Jag skulle definitivt kunna få ett nytt arbete redan imorgon då jag har ett bristyrke. Utan inkomst skulle vi väl klara oss då vi är två vuxna i hushållet och skulle kunna dra ned på utgifterna rejält. Förs skulle jag dra ned på "vardagslyxen" (utemat, äta billigare, nöjen, kläder, aktiviteter osv), sen semestrar. I andra läget skulle man väl få sälja t.ex båtar, kanske klara sig på en bil, sälja fritidshus? Tror inte vi skulle vinna så mycket ekonomiskt på att sälja huset och flytta till lägenhet men kanske att sälja och köpa i något billigare område?
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Jag tror att rätt många arbetsgivare skulle ha lite svårt för detta med den långa halvtidssjukskrivningen. Skulle de väl träffa mig tror jag att det skulle gå bättre.

    Vi hade klarat oss ett tag. Låta bli bilkörning, dra ner på aktiviteter som kostar pengar, tänka ännu smartare kring maten. Fast jag tycker att vi prioriterar rätt bra nu också. Jag gillar ju hantverk, säljer rätt mycket och skänker pengarna till läkare utan gränser. Hade vi levt på marginalen hade jag sannolikt inte skänkt bort alltihop.
  6. 3
    Jag tror att rätt många arbetsgivare skulle ha lite svårt för detta med den långa halvtidssjukskrivningen. Skulle de väl träffa mig tror jag att det skulle gå bättre.

    Vi hade klarat oss ett tag. Låta bli bilkörning, dra ner på aktiviteter som kostar pengar, tänka ännu smartare kring maten. Fast jag tycker att vi prioriterar rätt bra nu också. Jag gillar ju hantverk, säljer rätt mycket och skänker pengarna till läkare utan gränser. Hade vi levt på marginalen hade jag sannolikt inte skänkt bort alltihop.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Ja, jag jobbar också i ett bristyrke och inbillar mig att jag skulle kunna få ett nytt jobb imorgon om jag ville. Fick ett i går faktiskt, så nu har jag fått 4 av de 4 jobb jag sökt de senaste fem åren, haha.
    Om vi blev av med en inkomst skulle vi få downsiza rejält men det finns saker att klippa i. Maken har precis börjat jobba mer efter att ha jobbat halvtid ett halvår - det gick det med inkomstmässigt. Om ingen av oss hade inkomst skulle vi få sälja huset och kunna leva på den pengen rätt länge.
  8. 4
    Ja, jag jobbar också i ett bristyrke och inbillar mig att jag skulle kunna få ett nytt jobb imorgon om jag ville. Fick ett i går faktiskt, så nu har jag fått 4 av de 4 jobb jag sökt de senaste fem åren, haha.
    Om vi blev av med en inkomst skulle vi få downsiza rejält men det finns saker att klippa i. Maken har precis börjat jobba mer efter att ha jobbat halvtid ett halvår - det gick det med inkomstmässigt. Om ingen av oss hade inkomst skulle vi få sälja huset och kunna leva på den pengen rätt länge.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    egna svar
    Jag skulle få jobb som sjuksköterska i morgon eller i går, om jag ville ( nu vill jag ju inte det men var jag tvungen så var jag.)
    Skulle jag ha lite mer tid på mig kunde som sagt vara andra vårdnära branscher som läkemedel, eller säljobb vara ganska lätt att få.
    Utan inkomst skulle vi klara oss men inte så länge....vi skulle downshifta och dra ner på en bil, billigare mat, mindre resor och sådant och visst skulle det gå ett tag. Det troliga vore nog i så fall att jag frilansade lite tills jag landade rätt.
  10. 5
    egna svar
    Jag skulle få jobb som sjuksköterska i morgon eller i går, om jag ville ( nu vill jag ju inte det men var jag tvungen så var jag.)
    Skulle jag ha lite mer tid på mig kunde som sagt vara andra vårdnära branscher som läkemedel, eller säljobb vara ganska lätt att få.
    Utan inkomst skulle vi klara oss men inte så länge....vi skulle downshifta och dra ner på en bil, billigare mat, mindre resor och sådant och visst skulle det gå ett tag. Det troliga vore nog i så fall att jag frilansade lite tills jag landade rätt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Just nu har jag ingen eller liten arbetsförmåga och skulle knappast få nåt jobb nej. Hade jag varit frisk hade arbetsmarknaden sett ljus ut och jag jade kunnat få jobb inom andra områden än mitt nuvarande också, dock med lägre lön i så fall. Det hade dock räckt med att dra in på guldkanten.

    Helt utan inkomst hade jag klarat mig några månader tack vare makens inkomst och sparande.
  12. 6
    Just nu har jag ingen eller liten arbetsförmåga och skulle knappast få nåt jobb nej. Hade jag varit frisk hade arbetsmarknaden sett ljus ut och jag jade kunnat få jobb inom andra områden än mitt nuvarande också, dock med lägre lön i så fall. Det hade dock räckt med att dra in på guldkanten.

    Helt utan inkomst hade jag klarat mig några månader tack vare makens inkomst och sparande.
  13. Medlem sedan
    Nov 2015
    #7
    Nej. Jag är sjukskriven så det blir nog svårt. Men det har ringt ett gäng bemanningsföretag bara senaste veckan och de verkar inte så nogräknade
  14. 7
    Nej. Jag är sjukskriven så det blir nog svårt. Men det har ringt ett gäng bemanningsföretag bara senaste veckan och de verkar inte så nogräknade
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    ja du är i samma bransch som jag. Skulle du ta ett jobb på en avdelningen igen?
  16. 8
    ja du är i samma bransch som jag. Skulle du ta ett jobb på en avdelningen igen?
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    tror också att de som träffar dig vill anställa dig
  18. 9
    tror också att de som träffar dig vill anställa dig
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    Tog du det? Grattis!
  20. 10
    Tog du det? Grattis!
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Jadu jag skulle garanterat...

    vara rökt för gott, ingen skulle vilja anställa en fet och asocialt lågbegåvat pucko utan utbildning.

    skulle ni kunna få ett nytt jobb ?
    - nej, se ovan.

    Eller vad skulle ni göra ?
    - jadu, det bleve nog socialen.

    Skulle ni klara er utan inkomst och hur länge ?
    - nej inte så värst länge. Det skulle kollapsa rätt snart.

    Vilka neddragningar skulle ni få göra i ert liv, eller omprioriteringar?
    -vi skulle få gå från hus och grund och släppa så gott som allt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Jadu jag skulle garanterat... vara rökt för gott, ingen skulle vilja anställa en fet och asocialt lågbegåvat pucko utan utbildning.

    skulle ni kunna få ett nytt jobb ?
    - nej, se ovan.

    Eller vad skulle ni göra ?
    - jadu, det bleve nog socialen.

    Skulle ni klara er utan inkomst och hur länge ?
    - nej inte så värst länge. Det skulle kollapsa rätt snart.

    Vilka neddragningar skulle ni få göra i ert liv, eller omprioriteringar?
    -vi skulle få gå från hus och grund och släppa så gott som allt.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    vad tråkigt. vet inte vad du har för fel men hoppas du snart är frisk igen!
  24. 12
    vad tråkigt. vet inte vad du har för fel men hoppas du snart är frisk igen!
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    oj det har jag missat. Hoppas du blir bra snart.
    Bemanningsföretag fyller ens mailkorg dagligen just nu,.....
  26. 13
    oj det har jag missat. Hoppas du blir bra snart.
    Bemanningsföretag fyller ens mailkorg dagligen just nu,.....
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    fattigdom och elände alltså. Något tror jag nog du skulle få, annars tror jag inte du fått stanna ens där du är
  28. 14
    fattigdom och elände alltså. Något tror jag nog du skulle få, annars tror jag inte du fått stanna ens där du är
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Det vet inte jag heller 😉 men både jag och läkarna kan ha närmat sig ett svar, och det är ju bra 👍

    Tack.
  30. 15
    Det vet inte jag heller 😉 men både jag och läkarna kan ha närmat sig ett svar, och det är ju bra 👍

    Tack.
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Nej är man idag helt...

    utan utbildning är man rökt. Man anställer bara folk med utbildning. Pendeln har slagit över helt numera och utbildning har fått en nästintill sjukligt hög status och betydelse vid nyanställning. Är du äldre, utan utbildning så kan du lika väl kontakta fonus, du långt bättre service och omvårdnad där än att stå arbetsmarknaden till förfogande.

    Man ser ner på dom som inte har någon utbildning och är du dessutom man så är bortsorterad nästan omgående, alla vill bara anställa välutbildade kvinnor idag.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Nej är man idag helt... utan utbildning är man rökt. Man anställer bara folk med utbildning. Pendeln har slagit över helt numera och utbildning har fått en nästintill sjukligt hög status och betydelse vid nyanställning. Är du äldre, utan utbildning så kan du lika väl kontakta fonus, du långt bättre service och omvårdnad där än att stå arbetsmarknaden till förfogande.

    Man ser ner på dom som inte har någon utbildning och är du dessutom man så är bortsorterad nästan omgående, alla vill bara anställa välutbildade kvinnor idag.
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #17
    jag har tre unga vuxna barn utan högskola eller yrkesutbildning ( ingen vet vad de vill bli när de är stora...). De har alla tre haft jobb i princip från dag ett då de tog studenter och nix inga kontakjobb .
  34. 17
    jag har tre unga vuxna barn utan högskola eller yrkesutbildning ( ingen vet vad de vill bli när de är stora...). De har alla tre haft jobb i princip från dag ett då de tog studenter och nix inga kontakjobb .
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Har det varit jobb...

    som de kan leva på, köpa hus på, försörja en familj på?

    Sen är det lite skillnad på en ungdom och en fet asocial man som är på väg in i dödens väntrum. Jag vet ju vem av dom två jag skulle anställa om jag vore en arbetsgivare.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  36. 18
    Har det varit jobb... som de kan leva på, köpa hus på, försörja en familj på?

    Sen är det lite skillnad på en ungdom och en fet asocial man som är på väg in i dödens väntrum. Jag vet ju vem av dom två jag skulle anställa om jag vore en arbetsgivare.
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    de har helt ok löner och andra i de branscherna som är mer vuxna har definitivt familj och hus.
  38. 19
    de har helt ok löner och andra i de branscherna som är mer vuxna har definitivt familj och hus.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Ok...

    kul för dom.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Ok... kul för dom.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar