Sjuttiotalsmat?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Sjuttiotalsmat?

    Vi brukar köra en pre-nobelmiddag varje höst och i år har jag tänkt att vi ska köra all-in-sjuttiotal. Snygga gabardinbrallor, gigantiska glasögon, polo i läskigt material. Men maten då? Köttfärslimpa kommer jag ihåg att vi åt ofta som barn och päron under minttäcke är moderatens favorithatobjekt på efterrättsfronten men vad hade man i förrättsväg egentligen?

    Jag har försökt leta runt lite men hittar mest räkcocktail och det vill ingen av oss äta haha. Kan ni komma på något annat? Enkelt, ska helst gå att göra i förväg. Vi brukar vara femton, tjugo personer varav kanske fem är barn som äter det mesta. Nötter, mandlar och jordnötter äro bannlysta.
    unlearn
  2. 1
    Sjuttiotalsmat? Vi brukar köra en pre-nobelmiddag varje höst och i år har jag tänkt att vi ska köra all-in-sjuttiotal. Snygga gabardinbrallor, gigantiska glasögon, polo i läskigt material. Men maten då? Köttfärslimpa kommer jag ihåg att vi åt ofta som barn och päron under minttäcke är moderatens favorithatobjekt på efterrättsfronten men vad hade man i förrättsväg egentligen?

    Jag har försökt leta runt lite men hittar mest räkcocktail och det vill ingen av oss äta haha. Kan ni komma på något annat? Enkelt, ska helst gå att göra i förväg. Vi brukar vara femton, tjugo personer varav kanske fem är barn som äter det mesta. Nötter, mandlar och jordnötter äro bannlysta.
  3. Medlem sedan
    Nov 2015
    #2
    Här hittar du allt du behöver http://denbrunamaten.se/
  4. 2
    Här hittar du allt du behöver http://denbrunamaten.se/
  5. Medlem sedan
    Apr 2001
    #3
    Hahaha, vilken rolig bok, den måste jag se till att hitta! Tack! Aladåb känns ju....sådär
  6. 3
    Hahaha, vilken rolig bok, den måste jag se till att hitta! Tack! Aladåb känns ju....sådär
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Glass i ugn var väl 70-tal?

    Att lägga ananas på det mesta känns också som något från den tiden, t.ex. kassler med ananas.

    Fast förrätter....? Räkcocktail, var det 70-tal?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Glass i ugn var väl 70-tal? Att lägga ananas på det mesta känns också som något från den tiden, t.ex. kassler med ananas.

    Fast förrätter....? Räkcocktail, var det 70-tal?
  9. Medlem sedan
    Nov 2015
    #5
    Ska finnas en blogg också. Den sträckläste jag förut.
  10. 5
    Ska finnas en blogg också. Den sträckläste jag förut.
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    Plankstek. Ostfondy. Alladober av olika slag. Fyllda ananaser. Rulltårta med räkröror. Den bruna maten är galet inspirerande !
  12. 6
    Plankstek. Ostfondy. Alladober av olika slag. Fyllda ananaser. Rulltårta med räkröror. Den bruna maten är galet inspirerande !
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Jag har två förrätter jag minns, man fyllde i grejor i annat:

    Utgröpta bifftomater fyllda med en blandning av keso, färsk dill och hackad ananas. Mest keso, resten som smaksättning. Minns inga proportioner. Kanske även salt och peppar

    Urgröpta citroner återfyllda med en blandning av citronfileer, tonfisk på burk, färsk dill, majonäs och gräddfil (eller creme?). Salt och peppar för avsmakning.

    Vitpeppar gällde på sjuttiotalet i mina ögon.

    Men även toast åt man nog som jag minns. Så, skulle jag vilja återuppleva sjuttiotalet och de fyllda citronerna för så många personer skulle jag nog göra två trekanter var med stekt fralla och servera röran bredvid. Snyggt upplagt med ngn grönsak såsom gurka eller tomat.

    Festligare varmrätt för mig är flygande drakens kycklinggryta med uncle ben's ris: http://marmor.zoomin.se/blogg/201209...inggryta-.html

    Men jag har mkt mer vitlök i nuförtiden. Samt tillagar med kycklinglårfileer, men det är INTE 70-tal. :P Dessutom är det konserverade champinjoner i ursprungsreceptet. Gick nog inte få tag på färska där jag växte upp.
  14. 7
    Jag har två förrätter jag minns, man fyllde i grejor i annat:

    Utgröpta bifftomater fyllda med en blandning av keso, färsk dill och hackad ananas. Mest keso, resten som smaksättning. Minns inga proportioner. Kanske även salt och peppar

    Urgröpta citroner återfyllda med en blandning av citronfileer, tonfisk på burk, färsk dill, majonäs och gräddfil (eller creme?). Salt och peppar för avsmakning.

    Vitpeppar gällde på sjuttiotalet i mina ögon.

    Men även toast åt man nog som jag minns. Så, skulle jag vilja återuppleva sjuttiotalet och de fyllda citronerna för så många personer skulle jag nog göra två trekanter var med stekt fralla och servera röran bredvid. Snyggt upplagt med ngn grönsak såsom gurka eller tomat.

    Festligare varmrätt för mig är flygande drakens kycklinggryta med uncle ben's ris: http://marmor.zoomin.se/blogg/201209...inggryta-.html

    Men jag har mkt mer vitlök i nuförtiden. Samt tillagar med kycklinglårfileer, men det är INTE 70-tal. :P Dessutom är det konserverade champinjoner i ursprungsreceptet. Gick nog inte få tag på färska där jag växte upp.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Som förrätt känns räkcoctail väldigt mycket 70-tal, även avocado med räkor kom då.
    Huvudrätt, flygande Jacob, fläskfilé med bananer och currygrädde
    Efterrätt, glace au four (som redan föreslagits), ett annat alternativ kan vara glass med romrussin.
    Mamma och pappa hade många fester under 70-talet, och mamma lusläste Allt om Mat, så vi har nog testat igenom all 70-talsmat när jag bodde hemma
  16. 8
    Som förrätt känns räkcoctail väldigt mycket 70-tal, även avocado med räkor kom då.
    Huvudrätt, flygande Jacob, fläskfilé med bananer och currygrädde
    Efterrätt, glace au four (som redan föreslagits), ett annat alternativ kan vara glass med romrussin.
    Mamma och pappa hade många fester under 70-talet, och mamma lusläste Allt om Mat, så vi har nog testat igenom all 70-talsmat när jag bodde hemma
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Aladåb känns mycket mer 60-tal än 70-tal. Det var mer min farmor och mormor som serverade sådant.
    Mamma var ju en flitig Allt-om-Mat-prenumerant så hon testade ju allt på oss under 70-talet
  18. 9
    Aladåb känns mycket mer 60-tal än 70-tal. Det var mer min farmor och mormor som serverade sådant.
    Mamma var ju en flitig Allt-om-Mat-prenumerant så hon testade ju allt på oss under 70-talet
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    70-talsmat jag minns är
    Kassler med ananas
    Höns I currysås
    Köttgrytor (tex kalops)
    Inbakad oxfilé (kanske 80-tal)
    Efterrätt: Chokladpuddning, marängsviss, konserverad frukt med vispad grädde.
    Förrätter minns jag inga
  20. 10
    70-talsmat jag minns är
    Kassler med ananas
    Höns I currysås
    Köttgrytor (tex kalops)
    Inbakad oxfilé (kanske 80-tal)
    Efterrätt: Chokladpuddning, marängsviss, konserverad frukt med vispad grädde.
    Förrätter minns jag inga
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Tack för skojiga (och ibland rätt obehagliga) matförslag! Jag är säker på att vi kan hitta på något lagom halvsunkigt till förrätt
  22. 11
    Tack för skojiga (och ibland rätt obehagliga) matförslag! Jag är säker på att vi kan hitta på något lagom halvsunkigt till förrätt
  23. Medlem sedan
    Feb 2016
    #12
    Vi åt mycket fyllda grejer. Fylld köttfärslimpa (hette väl grotta då), fylld lövbiff, fylld utbankad schnitzel. Och fläskstek med instoppade plommon i.
  24. 12
    Vi åt mycket fyllda grejer. Fylld köttfärslimpa (hette väl grotta då), fylld lövbiff, fylld utbankad schnitzel. Och fläskstek med instoppade plommon i.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar