Han skulle haft livstid
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Han skulle haft livstid

    efter första mordet (och ett mkt längre straff typ 40-50 år i fängelse för den hemska misshandeln som han utförde när han var 17 år, där offret lika gärna kunde dött) Om lagarna bara vore annorlunda i Sverige. Har man som hobby att hoppa jämfota på andra människors huvuden, då ska man låsas in för gott, övriga människor i samhället, och deras behov av skydd från att riskera möta en sådan person är viktigast.

    http://www.expressen.se/nyheter/mart...valdsamma-liv/
  2. 1
    Han skulle haft livstid efter första mordet (och ett mkt längre straff typ 40-50 år i fängelse för den hemska misshandeln som han utförde när han var 17 år, där offret lika gärna kunde dött) Om lagarna bara vore annorlunda i Sverige. Har man som hobby att hoppa jämfota på andra människors huvuden, då ska man låsas in för gott, övriga människor i samhället, och deras behov av skydd från att riskera möta en sådan person är viktigast.

    http://www.expressen.se/nyheter/mart...valdsamma-liv/
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Inför dödsstraff...

    för vissa är min amatörmässiga analys.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Inför dödsstraff... för vissa är min amatörmässiga analys.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Lätt att vara efterklok

    Jag kan ju iofs tänka mig ramaskriet i media: "Här har ett BARN dömts till livstids fängelse! Omänskligt!" etc, etc i samma stil.

    Däremot gillar jag tanken på att straffpåföljden blir strängare för varje gång man döms.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Lätt att vara efterklok Jag kan ju iofs tänka mig ramaskriet i media: "Här har ett BARN dömts till livstids fängelse! Omänskligt!" etc, etc i samma stil.

    Däremot gillar jag tanken på att straffpåföljden blir strängare för varje gång man döms.
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Ja där måste ju finnas någon gräns, jag tycker förstås inte att barn ska dömas som vuxna. men det är stötande när unga i 18-20-årsåldern får låga straff för dödsmisshandel eller grov misshandel som kunnat leda till döden. Jag tycker nog att för just väldigt grova våldsbrott, som leder till döden, eller skulle kunnat leda till döden, och utan förmildrande omständigheter så ska långa fängelsestraff kunna utdömas redan från 16-18 år. Det är ändå få individer som utövar så grovt våld i så ung ålder. Och över 18 år livstid för mord/dråp (utan förmildrande omständigheter, som t ex att offret varit utsatt för mångårig misshandel och hot i t ex en relation).
  8. 4
    Ja där måste ju finnas någon gräns, jag tycker förstås inte att barn ska dömas som vuxna. men det är stötande när unga i 18-20-årsåldern får låga straff för dödsmisshandel eller grov misshandel som kunnat leda till döden. Jag tycker nog att för just väldigt grova våldsbrott, som leder till döden, eller skulle kunnat leda till döden, och utan förmildrande omständigheter så ska långa fängelsestraff kunna utdömas redan från 16-18 år. Det är ändå få individer som utövar så grovt våld i så ung ålder. Och över 18 år livstid för mord/dråp (utan förmildrande omständigheter, som t ex att offret varit utsatt för mångårig misshandel och hot i t ex en relation).
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Nej, staten ska inte syssla med att döda folk, men livstid livet ut om man mördat (utan att det finns förmildrande omständigheter) så att samhället skyddas.
  10. 5
    Nej, staten ska inte syssla med att döda folk, men livstid livet ut om man mördat (utan att det finns förmildrande omständigheter) så att samhället skyddas.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar