Hör ni vibrationer på nätterna?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Hör ni vibrationer på nätterna?

    Jag har gjort det, av och till, under många år. Avskrivit det så böndernas fläktar (i stugan), eller industriernas whatever (i stan).

    Men kanske det är något mer övergripande: http://www.di.se/artiklar/2015/4/17/...iterande-ljud/

    Intressant iaf att det verkar finnas fler än jag som hör detta. I familjen avskriver de mig som knäpp över detta.

    Jag kan uppleva det även på förmiddagen.
  2. 1
    Hör ni vibrationer på nätterna? Jag har gjort det, av och till, under många år. Avskrivit det så böndernas fläktar (i stugan), eller industriernas whatever (i stan).

    Men kanske det är något mer övergripande: http://www.di.se/artiklar/2015/4/17/...iterande-ljud/

    Intressant iaf att det verkar finnas fler än jag som hör detta. I familjen avskriver de mig som knäpp över detta.

    Jag kan uppleva det även på förmiddagen.
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2
    Nej, det kan jag inte påstå. Jag hör fläktar, värmesystemet, ljusrörsarmaturer, knakande balkar, ljuden i min egen kropp (från blodet t.ex), snarkande man, gurglande kyl/frys, och ibland godstågens dova dunkande trots att vi har större delen av staden mellan oss och järnvägen, tidningsbudet som är längs gatan/hos grannarna, men just det du beskriver känner jag inte igen.
  4. 2
    Nej, det kan jag inte påstå. Jag hör fläktar, värmesystemet, ljusrörsarmaturer, knakande balkar, ljuden i min egen kropp (från blodet t.ex), snarkande man, gurglande kyl/frys, och ibland godstågens dova dunkande trots att vi har större delen av staden mellan oss och järnvägen, tidningsbudet som är längs gatan/hos grannarna, men just det du beskriver känner jag inte igen.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Det är märkligt med denna vibration. Jag hade ett tag en teori om att den startade bara på natten just för att bönderna kanske torkade höet på natten och industrierna här torkade eller körde något på natten.

    Men, ja, det förekommer även på förmiddagen.

    Inget jag kommer ta självmord över dock. Räcker att jag ser till att huvudet inte rör vid kudde, fåtölj eller annat som har kontakt med golvet så slipper jag det.....
  6. 3
    Det är märkligt med denna vibration. Jag hade ett tag en teori om att den startade bara på natten just för att bönderna kanske torkade höet på natten och industrierna här torkade eller körde något på natten.

    Men, ja, det förekommer även på förmiddagen.

    Inget jag kommer ta självmord över dock. Räcker att jag ser till att huvudet inte rör vid kudde, fåtölj eller annat som har kontakt med golvet så slipper jag det.....
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Smäll en atombomb...

    jag kommer inte vakna. Nej jag störs sällan av något på natten, skulle jag göra det tar jag lite whisky till så sover jag gott.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Smäll en atombomb... jag kommer inte vakna. Nej jag störs sällan av något på natten, skulle jag göra det tar jag lite whisky till så sover jag gott.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Haha, nej. Det funkar bra med sprit mot dylika problem!
  10. 5
    Haha, nej. Det funkar bra med sprit mot dylika problem!
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Inte efter 22:00. Senare än så får de inte spränga. Vi påstås ligga långt ifrån, men ett tag skakade hela huset till, nu verkar de ha hunnit längre med tunneln så skakningarna böjar avta
  12. 6
    Inte efter 22:00. Senare än så får de inte spränga. Vi påstås ligga långt ifrån, men ett tag skakade hela huset till, nu verkar de ha hunnit längre med tunneln så skakningarna böjar avta
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Ja, men jag trodde det var grannens bergvärme (alltså, jag kan inget om sånt, trodde det är en pump eller något i marken som låter).
    F.m hörs inget, för då stör trafiken ut det och jag hör det bara på bottenvåningen nattetid, inte i sovrummet på övervåningen.
  14. 7
    Ja, men jag trodde det var grannens bergvärme (alltså, jag kan inget om sånt, trodde det är en pump eller något i marken som låter).
    F.m hörs inget, för då stör trafiken ut det och jag hör det bara på bottenvåningen nattetid, inte i sovrummet på övervåningen.
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Men, har du hört detta i många år?
  16. 8
    Men, har du hört detta i många år?
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Kanske skönt du slipper det i sovrummet?
  18. 9
    Kanske skönt du slipper det i sovrummet?
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Örat mot kudden eller madrassen brukar jag också undvika om jag vill slippa höra mitt eget blod forsa genom blodkärlen och liknande.
  20. 10
    Örat mot kudden eller madrassen brukar jag också undvika om jag vill slippa höra mitt eget blod forsa genom blodkärlen och liknande.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Verkligen. Har hört det när jag vaknat typ kl 03 och råkat somna i soffan. Det är inget i huset, trodde pannan eller cirkulationspump men nej, det känns som under källaren även när man är där.
    Nu kan jag släppa det.
  22. 11
    Verkligen. Har hört det när jag vaknat typ kl 03 och råkat somna i soffan. Det är inget i huset, trodde pannan eller cirkulationspump men nej, det känns som under källaren även när man är där.
    Nu kan jag släppa det.
  23. Medlem sedan
    Nov 1998
    #12
    Ja, men alltid. När jag var 4-5 år gammal sa jag till mina föräldrar att "det står en traktor och brummar var jag än är", men de kunde inte höra den och ingen annan heller. Jag cyklade i ljudets riktning, men den var alltid några kilometer bort. Doktorn sa att det var tinnitus.Jag hade andra oljud också som doktorn definierade som tinnitus. Vi kan utsläcka dom, sa han. Men den där jädra traktorn den finns alltid några km bort var jag än är. Den gick inte att utsläcka, till skillnad från de flesta andra. Men det finns ju många andra (o)ljud som liksom tar över.

    Dessutom gillar jag traktorn. Den är liksom min egen. Den står där långt borta och väntar på mig.
  24. 12
    Ja, men alltid. När jag var 4-5 år gammal sa jag till mina föräldrar att "det står en traktor och brummar var jag än är", men de kunde inte höra den och ingen annan heller. Jag cyklade i ljudets riktning, men den var alltid några kilometer bort. Doktorn sa att det var tinnitus.Jag hade andra oljud också som doktorn definierade som tinnitus. Vi kan utsläcka dom, sa han. Men den där jädra traktorn den finns alltid några km bort var jag än är. Den gick inte att utsläcka, till skillnad från de flesta andra. Men det finns ju många andra (o)ljud som liksom tar över.

    Dessutom gillar jag traktorn. Den är liksom min egen. Den står där långt borta och väntar på mig.
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Aldrig märkt

    Lika bra det verkar det som

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Aldrig märkt Lika bra det verkar det som
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Nej, jag sover som en stock... Maken snarkade förr så att jag nästan fick hörselskador, men det gör han inte längre Jag sov utmärkt även då, måste tilläggas...
  28. 14
    Nej, jag sover som en stock... Maken snarkade förr så att jag nästan fick hörselskador, men det gör han inte längre Jag sov utmärkt även då, måste tilläggas...
  29. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #15
    Där vi bodde förut så gick järnvägen förbi och lät som sjutton. Första tiden vaknade man när varje godståg passerade, men efter ett tag så sov man genom detta också
  30. 15
    Där vi bodde förut så gick järnvägen förbi och lät som sjutton. Första tiden vaknade man när varje godståg passerade, men efter ett tag så sov man genom detta också
  31. Medlem sedan
    May 2004
    #16

    Ja det löser..

    det mesta
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  32. 16
    Ja det löser.. det mesta
  33. Medlem sedan
    Sep 2003
    #17
    Nej, just den sortens ljud har jag aldrig hört. Däremot hör jag grannens luftvärmefläkt stilla sommarnätter när vi har fönstret öppet och det är ett fruktansvärt irriterande ljud. Min man hör inte den frekvensen men jag gör det och har ibland svårt att sova för det.
    Men oftast blåser det så pass att havet överröstar det och havsljuden gillar jag att somna till.
  34. 17
    Nej, just den sortens ljud har jag aldrig hört. Däremot hör jag grannens luftvärmefläkt stilla sommarnätter när vi har fönstret öppet och det är ett fruktansvärt irriterande ljud. Min man hör inte den frekvensen men jag gör det och har ibland svårt att sova för det.
    Men oftast blåser det så pass att havet överröstar det och havsljuden gillar jag att somna till.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Fast hör du det då?

    Det gör jag bara när jag har inflammation. Och då oavsett.
  36. 18
    Fast hör du det då?

    Det gör jag bara när jag har inflammation. Och då oavsett.
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Vad, finns tider för det?

    I Kiruna gör man det typ 0130 eller så, varje natt.....vad jag vet.
  38. 19
    Vad, finns tider för det?

    I Kiruna gör man det typ 0130 eller så, varje natt.....vad jag vet.
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Du visste om det alltså, att andra och hör detta?
  40. 20
    Du visste om det alltså, att andra och hör detta?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar