Kiropraktor?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2003
    #1

    Kiropraktor?

    Jag har för första gången i livet drabbats av ryggbesvär efter min cykelolycka i höstas. Idag gick jag till en kiropraktor, min man går regelbundet för ryggproblem och säger att det är superbra, men fyyyy vad ont det gjorde! Enligt honom har jag låsningar vid 4 och 7 i bröstryggen och dessutom en låsning i höften - hela min kropp är snedvriden (plus att min skadade axel är framåtpressad). Rygglåsningen släppte med ett ljudligt knak (och ett stilla vrål från mig) men höften lyckades han inte rubba. Så jag bokade in en ny tid nästa vecka. Nu är hela ryggen som ett blåmärke men vi får väl se hur det blir.

    Tror ni på kiropraktik? Har ni egna erfarenheter?
  2. 1
    Kiropraktor? Jag har för första gången i livet drabbats av ryggbesvär efter min cykelolycka i höstas. Idag gick jag till en kiropraktor, min man går regelbundet för ryggproblem och säger att det är superbra, men fyyyy vad ont det gjorde! Enligt honom har jag låsningar vid 4 och 7 i bröstryggen och dessutom en låsning i höften - hela min kropp är snedvriden (plus att min skadade axel är framåtpressad). Rygglåsningen släppte med ett ljudligt knak (och ett stilla vrål från mig) men höften lyckades han inte rubba. Så jag bokade in en ny tid nästa vecka. Nu är hela ryggen som ett blåmärke men vi får väl se hur det blir.

    Tror ni på kiropraktik? Har ni egna erfarenheter?
  3. Medlem sedan
    Nov 2015
    #2
    Jag gick mycket hos kiropraktor när jag var ung pga låsningar i höften.Det var det enda som hjälpte. Numera händer det var tredje fjärde år kanske att jag får låsningar i bröstryggen. Då går jag till en sjukgymnast som kan knäcka till. Har gått hos kvinnlig naprapat men hon lyckades aldrig få loss låsningar.
    Maken gick länge hos kiropraktor för ryggvärk som aldrig gick över. Inte en enda gång föreslog kiropraktorn att han skulle gå till läkaren och få en röntgen. Lite läskigt i efterhand få det var en tumör i ryggmärgen...Så blandade erfarenheter men bra när man vet att det är leder/muskler som spökar.
  4. 2
    Jag gick mycket hos kiropraktor när jag var ung pga låsningar i höften.Det var det enda som hjälpte. Numera händer det var tredje fjärde år kanske att jag får låsningar i bröstryggen. Då går jag till en sjukgymnast som kan knäcka till. Har gått hos kvinnlig naprapat men hon lyckades aldrig få loss låsningar.
    Maken gick länge hos kiropraktor för ryggvärk som aldrig gick över. Inte en enda gång föreslog kiropraktorn att han skulle gå till läkaren och få en röntgen. Lite läskigt i efterhand få det var en tumör i ryggmärgen...Så blandade erfarenheter men bra när man vet att det är leder/muskler som spökar.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Jag är ganska säker på att det är muskulärt eftersom jag blev grundligt genomlyst med både magnetröntgen och vanlig röntgen efter olyckan. Den andra grejen tror jag är gammalt efter åratal av barnbärande på höften.
    Det är alltid en risk det där med gränsdragning, fy vad fel det kan bli.
  6. 3
    Jag är ganska säker på att det är muskulärt eftersom jag blev grundligt genomlyst med både magnetröntgen och vanlig röntgen efter olyckan. Den andra grejen tror jag är gammalt efter åratal av barnbärande på höften.
    Det är alltid en risk det där med gränsdragning, fy vad fel det kan bli.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Och tack för svaret🙂
  8. 4
    Och tack för svaret🙂
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Ja, när jag var yngre och hade lite andra, mer vanliga, ryggbesvär. Fast när kiropraktorn på fullaste allvar påstod att nu hade de behandlat mig så bra så att skoliosen var borta, då slutade jag gå dit. Där blev en liten....trovärdighetskris kan man väl säga. Fast tills dess tyckte jag att det var rätt skönt.

    I dag hade det inte funkat alls med att knäcka och dra i tant men det beror ju på helt andra saker.
  10. 5
    Ja, när jag var yngre och hade lite andra, mer vanliga, ryggbesvär. Fast när kiropraktorn på fullaste allvar påstod att nu hade de behandlat mig så bra så att skoliosen var borta, då slutade jag gå dit. Där blev en liten....trovärdighetskris kan man väl säga. Fast tills dess tyckte jag att det var rätt skönt.

    I dag hade det inte funkat alls med att knäcka och dra i tant men det beror ju på helt andra saker.
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Njae man ska nog...

    vara försiktig, kan nog hjälpa ibland men att hålla på att knäcka i tid och otid tror jag inte är bra alls. Jag gick till en för några år sedan, kan inte påstå att jag kände någon hallelujakänsla, mitt spörsmål gick visserligen över men jag vet inte om det hade löst sig ändå eller om det var knäckandet som hjälpte. Hustrun var en gång men det hjälpte inte alls, tvärt om nästan istället.

    Jag vet dom som fanatiskt hyllar och dom som fanatiskt dissar.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Njae man ska nog... vara försiktig, kan nog hjälpa ibland men att hålla på att knäcka i tid och otid tror jag inte är bra alls. Jag gick till en för några år sedan, kan inte påstå att jag kände någon hallelujakänsla, mitt spörsmål gick visserligen över men jag vet inte om det hade löst sig ändå eller om det var knäckandet som hjälpte. Hustrun var en gång men det hjälpte inte alls, tvärt om nästan istället.

    Jag vet dom som fanatiskt hyllar och dom som fanatiskt dissar.
  13. Medlem sedan
    Nov 1998
    #7
    Jag knäcker och knakar mig själv om det skulle bli någon låsning i ryggen.

    Jag tar en pinne, typ piasavakvast, gärna lite bredare, lägger armvecken om pinnen som jag sätter mot låsningen i bröstryggen och knycker till. Pang! Knak! Brak! eller Knäck! så är jag upplåst!

    Billigt och bra.
  14. 7
    Jag knäcker och knakar mig själv om det skulle bli någon låsning i ryggen.

    Jag tar en pinne, typ piasavakvast, gärna lite bredare, lägger armvecken om pinnen som jag sätter mot låsningen i bröstryggen och knycker till. Pang! Knak! Brak! eller Knäck! så är jag upplåst!

    Billigt och bra.
  15. Medlem sedan
    Jan 2009
    #8
    Jag går regelbundet och mår mycket bra av det.
    Ha det gott!
  16. 8
    Jag går regelbundet och mår mycket bra av det.
  17. Medlem sedan
    Sep 2016
    #9
    Tror man ska ta det lugnt med kiropraktor och naprapat.
    Är skeptisk till allt.
    https://www.dagensmedicin.se/blogg/m...orsaka-stroke/

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20563254.ab
  18. 9
    Tror man ska ta det lugnt med kiropraktor och naprapat.
    Är skeptisk till allt.
    https://www.dagensmedicin.se/blogg/m...orsaka-stroke/

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20563254.ab
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10
    Vi går hos kiropraktor både dottern och jag, stora dottern råkade ut för en olycka när hon gick i 4:an och har lite problem med ryggen lite till och från efter det så hon går ganska regelbundet för att hålla ryggen i ordning. Själv är jag sned i ryggen efter att ha fått ett revben avsparkat i jobbet för många år sedan, så jag behöver hjälp att fixa till ryggen regelbundet för att inte få smärtsamma låsningar.
  20. 10
    Vi går hos kiropraktor både dottern och jag, stora dottern råkade ut för en olycka när hon gick i 4:an och har lite problem med ryggen lite till och från efter det så hon går ganska regelbundet för att hålla ryggen i ordning. Själv är jag sned i ryggen efter att ha fått ett revben avsparkat i jobbet för många år sedan, så jag behöver hjälp att fixa till ryggen regelbundet för att inte få smärtsamma låsningar.
  21. Medlem sedan
    Mar 2003
    #11
    Tror säkert det kan vara bra men för egen del har jag inga direkt goda erfarenheter av vare sig naprapater eller kiropraktorer. Besöket gjorde vare sig till eller ifrån i mitt fall (hade snubblat p åen leksak och fått en förskjutning i höften). Däremot har jag nog aldrig känt mig så defekt som efter besöket hos kiropraktorn (som anses vara bäst i stan). Höften var förskjuten 5-6 cm och hela jag var sne. Skulle enligt uppgift behövas minst 10 besök för att räta ut det mest akuta.. Jag tackade för mig, tog det hyfsat lugnt i någon vecka och promenerade och vips var det onda borta. Är tydligen enligt uppgift fortfarande väldigt sned men har inga som helst bekymmer så jag hoppar besöken så länge men fick en varning om att jag skulle få väldigt ont om jag ej åtgärdade detta (detta var ca 10 år sen)
  22. 11
    Tror säkert det kan vara bra men för egen del har jag inga direkt goda erfarenheter av vare sig naprapater eller kiropraktorer. Besöket gjorde vare sig till eller ifrån i mitt fall (hade snubblat p åen leksak och fått en förskjutning i höften). Däremot har jag nog aldrig känt mig så defekt som efter besöket hos kiropraktorn (som anses vara bäst i stan). Höften var förskjuten 5-6 cm och hela jag var sne. Skulle enligt uppgift behövas minst 10 besök för att räta ut det mest akuta.. Jag tackade för mig, tog det hyfsat lugnt i någon vecka och promenerade och vips var det onda borta. Är tydligen enligt uppgift fortfarande väldigt sned men har inga som helst bekymmer så jag hoppar besöken så länge men fick en varning om att jag skulle få väldigt ont om jag ej åtgärdade detta (detta var ca 10 år sen)
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12
    Tack för alla svar! Såhär dagen efter är jag försiktigt positiv. Det är inte helt bra men jag har sluppit ryggkrampen jag brukar drabbas av efter 4-5 timmar på fötterna. Kanske det gjorde nytta iallafall!
  24. 12
    Tack för alla svar! Såhär dagen efter är jag försiktigt positiv. Det är inte helt bra men jag har sluppit ryggkrampen jag brukar drabbas av efter 4-5 timmar på fötterna. Kanske det gjorde nytta iallafall!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar