Nykomling på julbordet?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Nykomling på julbordet?

    Varje år brukar det vara någon nyhet på julbord och glögg/julölsprovningar? Har ni någon sådan i år som ni kan rekommendera?
  2. 1
    Nykomling på julbordet? Varje år brukar det vara någon nyhet på julbord och glögg/julölsprovningar? Har ni någon sådan i år som ni kan rekommendera?
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Hoppas på svar!

    Jag har ingen koll.....
  4. 2
    Hoppas på svar!

    Jag har ingen koll.....
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Sorry...

    inte en susning.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Sorry... inte en susning.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Inga nykomlingar här

    Julbord och glögg är traditionstyngda fenomen, här byter vi inte ut saker!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Inga nykomlingar här Julbord och glögg är traditionstyngda fenomen, här byter vi inte ut saker!
  9. Medlem sedan
    Nov 2015
    #5
    Har inte varit på julbord än. Förra året var det väl griljerad kålrot som var grejen. Med tanke på att det är mycket fokus på vegetariskt och vegansk mat så gissar jag att det blir något sånt i år med.
  10. 5
    Har inte varit på julbord än. Förra året var det väl griljerad kålrot som var grejen. Med tanke på att det är mycket fokus på vegetariskt och vegansk mat så gissar jag att det blir något sånt i år med.
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Friterade grönkålschips. Godare än annan kål på julbordet
  12. 6
    Friterade grönkålschips. Godare än annan kål på julbordet
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Tack för svar allihop! Grönkålschips lät spännande! Tror precis som Sallander på att gröna alternativ ökar. Tidningen buffe (ica) hade ju lite veganska förslag men inget som lockade. Tycker det är kul att tillföra någon "gästspelare" på julbordet varje år och bort med sånt som ingen ändå gillar (dopp i grytan, strömmingslåda osv)
  14. 7
    Tack för svar allihop! Grönkålschips lät spännande! Tror precis som Sallander på att gröna alternativ ökar. Tidningen buffe (ica) hade ju lite veganska förslag men inget som lockade. Tycker det är kul att tillföra någon "gästspelare" på julbordet varje år och bort med sånt som ingen ändå gillar (dopp i grytan, strömmingslåda osv)
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Griljerad kålrot är godare än det låter men så värst lik skinka är den ju inte.... ICA har i år recept på griljerad rotselleri. Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer de två knölarna åt i smak och konsistens. Vilket är det man har i rotmos? Kålrot?
  16. 8
    Griljerad kålrot är godare än det låter men så värst lik skinka är den ju inte.... ICA har i år recept på griljerad rotselleri. Ärligt talat vet jag inte vad som skiljer de två knölarna åt i smak och konsistens. Vilket är det man har i rotmos? Kålrot?
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Inte direkt så. Men jag slår ett slag för mer grönsaker på julbordet. T ex en julwok! Strimlad lök, morot, rödkål, vitkål, kanske palsternacka (tunt tunt)... och så smaksättning av t ex kardemumma eller fänkål.
  18. 9
    Inte direkt så. Men jag slår ett slag för mer grönsaker på julbordet. T ex en julwok! Strimlad lök, morot, rödkål, vitkål, kanske palsternacka (tunt tunt)... och så smaksättning av t ex kardemumma eller fänkål.
  19. Medlem sedan
    Jun 2004
    #10
    Ska på julbord på fredag, så ska kolla vad som ev. kan vara nytt! :-D
    - Childfree and lovin´it! -
  20. 10
    Ska på julbord på fredag, så ska kolla vad som ev. kan vara nytt! :-D
  21. Medlem sedan
    Nov 2015
    #11
    Jag vet. Jag gjorde det förra året till veganerna i gänget. Jag åt nog mest av den
  22. 11
    Jag vet. Jag gjorde det förra året till veganerna i gänget. Jag åt nog mest av den
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Nej aj aj farligt
  24. 12
    Nej aj aj farligt
  25. Medlem sedan
    Nov 2015
    #13
    Grönkålschips är ingen höjdare. Jag tänkte göra vitkålsgratäng i år.
  26. 13
    Grönkålschips är ingen höjdare. Jag tänkte göra vitkålsgratäng i år.
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    kanske ingen nyhet men vi hade rättikagratäng förra året som vegetarisk nyhet på vårt julbord. Riktigt gott!
    Ett annat år har vi haft strimlad rotselleri som vi gräddstuvat. Riktigt gott det med och något vi äter lite då och då till ex en köttbit eller svampröra.
    I år när vi åt på italiensk restaurang fick vi en mycket fräsch äppe- och sellerisallad som jag kommer ta med på vårt julbord med lite valnötter och ruccola till.
    vegetarisk gubbröra med västerbottenost har vi också bjudits på av vegetariska släktingar, riktigt gott!
    Rödbetscarpaccio med getostkräm går heller inte av för hackor!
  28. 14
    kanske ingen nyhet men vi hade rättikagratäng förra året som vegetarisk nyhet på vårt julbord. Riktigt gott!
    Ett annat år har vi haft strimlad rotselleri som vi gräddstuvat. Riktigt gott det med och något vi äter lite då och då till ex en köttbit eller svampröra.
    I år när vi åt på italiensk restaurang fick vi en mycket fräsch äppe- och sellerisallad som jag kommer ta med på vårt julbord med lite valnötter och ruccola till.
    vegetarisk gubbröra med västerbottenost har vi också bjudits på av vegetariska släktingar, riktigt gott!
    Rödbetscarpaccio med getostkräm går heller inte av för hackor!
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Nja - vi introducerade en hel del nyheter när min man kom in i familjen, men sedan dess har det nog bara blivit småsaker, som hemgjort knäckebröd och sådant...
  30. 15
    Nja - vi introducerade en hel del nyheter när min man kom in i familjen, men sedan dess har det nog bara blivit småsaker, som hemgjort knäckebröd och sådant...
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Tack till er som fyllt på med svar
  32. 16
    Tack till er som fyllt på med svar
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Dopp i grytan! Det är ju underbart gott. Hårt tunnbröd och sen så äppelmos till.
  34. 17
    Dopp i grytan! Det är ju underbart gott. Hårt tunnbröd och sen så äppelmos till.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar