Delikatesser till jul?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Delikatesser till jul?

    Vi blir en liten minimal skara till jul. Så vi ska bara äta det godaste. Men, kan vi addera ngt mer? Ideer?

    Janssons, löksill, kokt potatis, gravad lax med sås, köttbulle, prinskorv, bakad leverpastej, julskinka.

    Men finns ju lite mer kul vi kunde addera som är dyrt men inte spelar roll i denna lilla skara. Löjrom, vad tycker ni den ska serveras med? Annat? Havskräftor med vad? Handskalade räkor med vad? Parmaskinka, med vad? Osv.....
  2. 1
    Delikatesser till jul? Vi blir en liten minimal skara till jul. Så vi ska bara äta det godaste. Men, kan vi addera ngt mer? Ideer?

    Janssons, löksill, kokt potatis, gravad lax med sås, köttbulle, prinskorv, bakad leverpastej, julskinka.

    Men finns ju lite mer kul vi kunde addera som är dyrt men inte spelar roll i denna lilla skara. Löjrom, vad tycker ni den ska serveras med? Annat? Havskräftor med vad? Handskalade räkor med vad? Parmaskinka, med vad? Osv.....
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Förknippar nog löjrom med nyår

    Det är klart att delikatesser som löjrom och havskräftor är gott men jag vet inte riktigt om det går ihop med den övriga julmaten? Jag hade nog lagt till något rökt kött till din lista.

    Och givetvis en bit Stilton att avsluta med!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Förknippar nog löjrom med nyår Det är klart att delikatesser som löjrom och havskräftor är gott men jag vet inte riktigt om det går ihop med den övriga julmaten? Jag hade nog lagt till något rökt kött till din lista.

    Och givetvis en bit Stilton att avsluta med!
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Vi har löjrommen på äggen... (bor man vid Vänern, så är det ju siklöjrom vi pratar om)...
  6. 3
    Vi har löjrommen på äggen... (bor man vid Vänern, så är det ju siklöjrom vi pratar om)...
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Mat blir det i överflöd ändå. Jag hade satsat på något riktigt gott att dricka.
  8. 4
    Mat blir det i överflöd ändå. Jag hade satsat på något riktigt gott att dricka.
  9. Medlem sedan
    Jun 2002
    #5
    Åt nyligen ett fantastiskt julbord med bara lyxiga delikatesser från havet - bl a ostron, vitlöksgratinerad hummer, nykokt krabba, hummersoppa med västerbottenstoast, rullar av rökt lax fyllda med philadelphiaost och wasabi, ägghalvor med löjrom och vitlöksgratinerade grönmusslor. Mycket gott, och enligt mitt tycke mycket godare än traditionell julmat.
  10. 5
    Åt nyligen ett fantastiskt julbord med bara lyxiga delikatesser från havet - bl a ostron, vitlöksgratinerad hummer, nykokt krabba, hummersoppa med västerbottenstoast, rullar av rökt lax fyllda med philadelphiaost och wasabi, ägghalvor med löjrom och vitlöksgratinerade grönmusslor. Mycket gott, och enligt mitt tycke mycket godare än traditionell julmat.
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Låter väl jättegott! jag gillar det maritima bäst på julbordet och här brukar ål och div rökt fisk vara riktigt uppskattat- Löjrom och havskräftor har vi inte på vårt julbord.
  12. 6
    Låter väl jättegott! jag gillar det maritima bäst på julbordet och här brukar ål och div rökt fisk vara riktigt uppskattat- Löjrom och havskräftor har vi inte på vårt julbord.
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Ja, kanske det är så man ska tänka? Nå, just löjrom har vi haft på ägg till jul. Men det kändes lite tråkigt. :P

    Kött är alltid gott! Stilton har jag nog inte provat ännu. Kanske dags?
  14. 7
    Ja, kanske det är så man ska tänka? Nå, just löjrom har vi haft på ägg till jul. Men det kändes lite tråkigt. :P

    Kött är alltid gott! Stilton har jag nog inte provat ännu. Kanske dags?
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Ja, det har vi också brukat ha.

    Men det kändes lite oengagerat när vi nu bara blir fyra! :P
  16. 8
    Ja, det har vi också brukat ha.

    Men det kändes lite oengagerat när vi nu bara blir fyra! :P
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Hmmm, just ja. Man kan tänka så.

    Iaf för mig och maken. Sönerna vill nog bara ha julmust.
  18. 9
    Hmmm, just ja. Man kan tänka så.

    Iaf för mig och maken. Sönerna vill nog bara ha julmust.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Ja, det lät verkligen underbart gott!
  20. 10
    Ja, det lät verkligen underbart gott!
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Jamen rökt fisk! Det blir ju jättebra, hur kunde jag missa tänka på det.
  22. 11
    Jamen rökt fisk! Det blir ju jättebra, hur kunde jag missa tänka på det.
  23. Pyssling
    #12
    Att äta skaldjur, löjrom etc på julafton är väl inte helt ovanligt, men inte brukar man väl blanda det med Jansson och prinskorv precis? Har aldrig hört talas om någon som gör så.

    Då är det folk som valt att äta skaldjur, rom och annat som passar ihop, men givetvis skippar man den traditionella julmaten då. .Och man äter det för att man tycker att det är gott,inte just för att det är dyrt...

    Kokt potatis skulle jag personligen aldrig ha på julbordet, har folk verkligen det? Vem har ens plats för kokt potatis på tallriken eller i magen bland allt annat gott? Eller ja, älskar man kokt potatis ska man självklart äta det på julafton, lät lite trist bara, själv föredrar jag Jansson, lax och en och annan köttbulle.
  24. 12
    Att äta skaldjur, löjrom etc på julafton är väl inte helt ovanligt, men inte brukar man väl blanda det med Jansson och prinskorv precis? Har aldrig hört talas om någon som gör så.

    Då är det folk som valt att äta skaldjur, rom och annat som passar ihop, men givetvis skippar man den traditionella julmaten då. .Och man äter det för att man tycker att det är gott,inte just för att det är dyrt...

    Kokt potatis skulle jag personligen aldrig ha på julbordet, har folk verkligen det? Vem har ens plats för kokt potatis på tallriken eller i magen bland allt annat gott? Eller ja, älskar man kokt potatis ska man självklart äta det på julafton, lät lite trist bara, själv föredrar jag Jansson, lax och en och annan köttbulle.
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Ja, jag saknar ålen

    Den är verkligen en delikatess men jag har inte haft ål på säkert 10 år på julbordet, inte sedan jag först hörde att den är utrotningshotad.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Ja, jag saknar ålen Den är verkligen en delikatess men jag har inte haft ål på säkert 10 år på julbordet, inte sedan jag först hörde att den är utrotningshotad.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Vi har pasta på julbordet

    Fast det är förstås bara för att lillemannen hade svultit ihjäl framför julbordet annars... *suck*

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Vi har pasta på julbordet Fast det är förstås bara för att lillemannen hade svultit ihjäl framför julbordet annars... *suck*
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
    Jo men en god potatis till sillen o de gravade laxen vill jag ha. Vi har potatis på julbordet !😀
  30. 15
    Jo men en god potatis till sillen o de gravade laxen vill jag ha. Vi har potatis på julbordet !😀
  31. Medlem sedan
    Oct 2014
    #16
    Med julmat tänker jag paté med en god cumberlanssås. En fet fin bit rökt ål.
    En krämig kantarell omelett. Små krustade med lite räkor i. Tänker lite förre rätter kanske men av riktigt fin kvalité!
    Jag gillar skaldjur men frossar jag i det tänker jag att jag skippar den vanliga julmaten.
  32. 16
    Med julmat tänker jag paté med en god cumberlanssås. En fet fin bit rökt ål.
    En krämig kantarell omelett. Små krustade med lite räkor i. Tänker lite förre rätter kanske men av riktigt fin kvalité!
    Jag gillar skaldjur men frossar jag i det tänker jag att jag skippar den vanliga julmaten.
  33. Pyssling
    #17
    Ja, har man barn med speciella behov eller som absolut inte äter nåt annat så förstår jag att man gör så. Han ska ju inte behöva svälta ihjäl,stackarn

    Jag blir bara förvånad när jag ser vuxna fullt fungerande människor ösa på två,tre potatisar på tallriken ute på julbord och sen klagar på att de inte orkar smaka på allt gott som finns.....

    Köttbullar och prinskorvar är ju ändå ganska barnvänligt, men det funkar inte heller? Det låter lite jobbigt med dina grabbar, men hoppas att det ändå kan bli lite bättre med tiden!
  34. 17
    Ja, har man barn med speciella behov eller som absolut inte äter nåt annat så förstår jag att man gör så. Han ska ju inte behöva svälta ihjäl,stackarn

    Jag blir bara förvånad när jag ser vuxna fullt fungerande människor ösa på två,tre potatisar på tallriken ute på julbord och sen klagar på att de inte orkar smaka på allt gott som finns.....

    Köttbullar och prinskorvar är ju ändå ganska barnvänligt, men det funkar inte heller? Det låter lite jobbigt med dina grabbar, men hoppas att det ändå kan bli lite bättre med tiden!
  35. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #18

    Jo, köttbullar kan gå

    Det är bara det att han vägrar att äta mina hemgjorda, de är ju inte perfekt runda, utan i så fall får det bli Findus färdiga... Prinskorvar är livsfarliga. Däremot har jag fått honom att äta en form av rökt skinkinnanlår så det kommer vi att ha på julbordet.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  36. 18
    Jo, köttbullar kan gå Det är bara det att han vägrar att äta mina hemgjorda, de är ju inte perfekt runda, utan i så fall får det bli Findus färdiga... Prinskorvar är livsfarliga. Däremot har jag fått honom att äta en form av rökt skinkinnanlår så det kommer vi att ha på julbordet.
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Alltså, hur äter man gravad lax och inlagd sill utan kokt potatis? :P

    Jodå, vi äter både löjrom och räkor på ägghalvor till annan julmat. Men det är lite uttjatat känner jag. Och nej, tänkte såklart inte köpa äckliga saker. Mera att vi nu är 4 istället för 12-16. Då finns det ju extravaganser att ta till om man ser till samma matkonto. (Jo, vi brukar stå för all julmat...de sista åren iaf).

    Att du inte hört talas om både löjrom och jansson på julbordet betyder såklart inte att det inte förekommer...
  38. 19
    Alltså, hur äter man gravad lax och inlagd sill utan kokt potatis? :P

    Jodå, vi äter både löjrom och räkor på ägghalvor till annan julmat. Men det är lite uttjatat känner jag. Och nej, tänkte såklart inte köpa äckliga saker. Mera att vi nu är 4 istället för 12-16. Då finns det ju extravaganser att ta till om man ser till samma matkonto. (Jo, vi brukar stå för all julmat...de sista åren iaf).

    Att du inte hört talas om både löjrom och jansson på julbordet betyder såklart inte att det inte förekommer...
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Ja, omelett med svampstuvning lär det bli.

    Pate är ju en gudomlig sak! Jag gillar rödlökscumberland till.
  40. 20
    Ja, omelett med svampstuvning lär det bli.

    Pate är ju en gudomlig sak! Jag gillar rödlökscumberland till.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar