Tips på flera vegetarisk julmat
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Tips på flera vegetarisk julmat

    Behöver inspiration till mer gärna juliga maträtter att ställa på bordet i år
    Min lott till det stora julbordet är annars en hemgravad lax med hovmästarsås ( hemmagjord) och jag tänker göra en äppel och sellerisallad med valnötter. Bidrar också med ost och någon päronmarmelad . Men tänker en rätt till, men vad? Gärna vegetariskt då. Har haft stuvad rotselleri några år och det är galet gott, men mer sånt?
  2. 1
    Tips på flera vegetarisk julmat Behöver inspiration till mer gärna juliga maträtter att ställa på bordet i år
    Min lott till det stora julbordet är annars en hemgravad lax med hovmästarsås ( hemmagjord) och jag tänker göra en äppel och sellerisallad med valnötter. Bidrar också med ost och någon päronmarmelad . Men tänker en rätt till, men vad? Gärna vegetariskt då. Har haft stuvad rotselleri några år och det är galet gott, men mer sånt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    På samma tema: rotsaksgratäng. Jag gillar när man strimlar potatis, morot, lök och palsternacka t ex tunt, som Janssons. Väljer man grövre bitar typ stavar eller så kokar jag dem gärna i grädden en stund innan allt läggs i en ugsnfast form. Klicka eller skiva smör/margarin över mot slutet och strö ströbröd över.

    Annars lite förrättsaktigt; tofutårta http://jenniesbloggeri.blogspot.se/2...s-dor-man.html
    (Helvegetariskt recept men kan lätt göras lakto-vegetarisk genom att byta ut mot mejeriprodukter).
  4. 2
    På samma tema: rotsaksgratäng. Jag gillar när man strimlar potatis, morot, lök och palsternacka t ex tunt, som Janssons. Väljer man grövre bitar typ stavar eller så kokar jag dem gärna i grädden en stund innan allt läggs i en ugsnfast form. Klicka eller skiva smör/margarin över mot slutet och strö ströbröd över.

    Annars lite förrättsaktigt; tofutårta http://jenniesbloggeri.blogspot.se/2...s-dor-man.html
    (Helvegetariskt recept men kan lätt göras lakto-vegetarisk genom att byta ut mot mejeriprodukter).
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    ja det är jättegott, Vi brukar göra det till kalkonen på juldagen. Kikar in på tofutårtan ! tack
  6. 3
    ja det är jättegott, Vi brukar göra det till kalkonen på juldagen. Kikar in på tofutårtan ! tack
  7. Medlem sedan
    Feb 2016
    #4
    Vfr vegetarisk?
  8. 4
    Vfr vegetarisk?
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    För att få mer gröna rätter på julbordet såklart
  10. 5
    För att få mer gröna rätter på julbordet såklart
  11. Medlem sedan
    Feb 2016
    #6
    Menade varför
  12. 6
    Menade varför
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    Gott lite nyttigare och vi försöker och äter mer vegetarisk till vardags också. I synnerhet flera ungdomar hos oss äter mycket vegetarisk
  14. 7
    Gott lite nyttigare och vi försöker och äter mer vegetarisk till vardags också. I synnerhet flera ungdomar hos oss äter mycket vegetarisk
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Glöm inte o ha granatäpple i salladen. Ser så vackert juligt ut med dom små gnistrande pärlorna.
    Juligt e vad man gör juligt. Gör egna varianter. Tex hemgjorda vegetariska köttbullar. Jag gör mina genom o blanda
    1/2 msk soya
    2dl solrosfrön
    1finhackad/ riven lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    2 dl ströbröd
    2 ägg
    2 dl riven ost
    1 msk grönsaksfond
    Salt o peppar efter smak
    Beroende på hur stora äggen e får man höfta till det med dom andra ingredienserna för o få lagom konsistens.
    Låt svälla minst en timme ( gärna över natten)
    Rulla o tillaga. Själv gillar jag o göra i ugn. Ca 200 grader 15min. Men går säkert fint o stena tills dom e gymlenbruna o man ser att osten smält lite.
  16. 8
    Glöm inte o ha granatäpple i salladen. Ser så vackert juligt ut med dom små gnistrande pärlorna.
    Juligt e vad man gör juligt. Gör egna varianter. Tex hemgjorda vegetariska köttbullar. Jag gör mina genom o blanda
    1/2 msk soya
    2dl solrosfrön
    1finhackad/ riven lök
    1 pressad vitlöksklyfta
    2 dl ströbröd
    2 ägg
    2 dl riven ost
    1 msk grönsaksfond
    Salt o peppar efter smak
    Beroende på hur stora äggen e får man höfta till det med dom andra ingredienserna för o få lagom konsistens.
    Låt svälla minst en timme ( gärna över natten)
    Rulla o tillaga. Själv gillar jag o göra i ugn. Ca 200 grader 15min. Men går säkert fint o stena tills dom e gymlenbruna o man ser att osten smält lite.
  17. Medlem sedan
    Aug 2006
    #9
    Mixa ordentligt. Särskilt solrosfröna. För stora bitar tycker jag personligen inte blir bra.
  18. 9
    Mixa ordentligt. Särskilt solrosfröna. För stora bitar tycker jag personligen inte blir bra.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Det blir förvisso inte nyttigare bara för det är vegetariskt men fram för mer vegokäk!
  20. 10
    Det blir förvisso inte nyttigare bara för det är vegetariskt men fram för mer vegokäk!
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Man kan ha hackat ägg i i stället för tofun t ex.
  22. 11
    Man kan ha hackat ägg i i stället för tofun t ex.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Alltså hårdkokt ägg
  24. 12
    Alltså hårdkokt ägg
  25. Medlem sedan
    Feb 2016
    #13
    Ok
  26. 13
    Ok
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    Klart man kan göra onyttig vegetarisk mat. Men att äta så mycket kött som vi gör i väst är ju inte nyttigt ändå.
  28. 14
    Klart man kan göra onyttig vegetarisk mat. Men att äta så mycket kött som vi gör i väst är ju inte nyttigt ändå.
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
    Fast då är det väl inte vegetarisk då 😉
  30. 15
    Fast då är det väl inte vegetarisk då 😉
  31. Medlem sedan
    Nov 2003
    #16
    Återkommande på vårt julbord:

    Ruccola/apelsin/granatäppelsallad
    Brysselkål med brynt smör och hackade hasselnötter
    Waldorfsallad (majonnäs, valnötter, äpple, selleri och lite vispgrädde)
    Rödkål-och apelsinsallad
    Stuvad grönkål
  32. 16
    Återkommande på vårt julbord:

    Ruccola/apelsin/granatäppelsallad
    Brysselkål med brynt smör och hackade hasselnötter
    Waldorfsallad (majonnäs, valnötter, äpple, selleri och lite vispgrädde)
    Rödkål-och apelsinsallad
    Stuvad grönkål
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Utan prefix inte helt vegetarisk nej. I dagligt tal bland svenssons jo men vore du restaurang t ex hade du då kunnat få bassning. Bra att du lärt dig nåt *applåderar*
  34. 17
    Utan prefix inte helt vegetarisk nej. I dagligt tal bland svenssons jo men vore du restaurang t ex hade du då kunnat få bassning. Bra att du lärt dig nåt *applåderar*
  35. Medlem sedan
    Oct 2014
    #18
    Tackar tackar. Men en fråga. ..Varför ger du fel råd om ägg när du vet att det inte per definition då är vegetariskt ?
  36. 18
    Tackar tackar. Men en fråga. ..Varför ger du fel råd om ägg när du vet att det inte per definition då är vegetariskt ?
  37. Medlem sedan
    Aug 2006
    #19
    För att jag vet vad DU menar när du skriver vegetarisk. Jag gav tips om att man kan använda mejeriprodukter och därmed göra tårtan lakto-vegetarisk också. Fy mig!
  38. 19
    För att jag vet vad DU menar när du skriver vegetarisk. Jag gav tips om att man kan använda mejeriprodukter och därmed göra tårtan lakto-vegetarisk också. Fy mig!
  39. Medlem sedan
    Oct 2014
    #20
    Ja det är ju rätt vedertaget. ...
  40. 20
    Ja det är ju rätt vedertaget. ...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar