Hittepå?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Feb 2016
    #1

    Hittepå?

    Har ni nån gång hittat på saker här? Alltså inte ändrat i eller uteslutit detaljer för att inte röja er eller andras identitet t ex utan verkligen skrivit att saker hänt som inte gjort det, ljugit om personliga erfarenheter, utgett er för att vara nåt ni inte är o s v? Varför? Om ni inte gjort det, varför tror ni de som gör det gör det?
  2. 1
    Hittepå? Har ni nån gång hittat på saker här? Alltså inte ändrat i eller uteslutit detaljer för att inte röja er eller andras identitet t ex utan verkligen skrivit att saker hänt som inte gjort det, ljugit om personliga erfarenheter, utgett er för att vara nåt ni inte är o s v? Varför? Om ni inte gjort det, varför tror ni de som gör det gör det?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Varför?

    Nej, varför skulle jag göra det? Jag har inget direkt minne av att någon bevisligen skull eha gjort så heller, bortsett från några troll för flera år sedan och sådana som gör reklam när de låtsas komma med goda råd.

    Det senare fallet är lätt att förstå, det förra begriper jag inte alls.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Varför? Nej, varför skulle jag göra det? Jag har inget direkt minne av att någon bevisligen skull eha gjort så heller, bortsett från några troll för flera år sedan och sådana som gör reklam när de låtsas komma med goda råd.

    Det senare fallet är lätt att förstå, det förra begriper jag inte alls.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    Säger som christoffer. Varför?
    (Känner ju dessutom flera här irl så det vore ju dessutom rätt korkat...)
    Sen förstår jag inte riktigt vad det skulle ge?
  6. 3
    Säger som christoffer. Varför?
    (Känner ju dessutom flera här irl så det vore ju dessutom rätt korkat...)
    Sen förstår jag inte riktigt vad det skulle ge?
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Skulle aldrig falla mig in. Mitt alias må vara just ett alias, men den personen jag är här är jag även i verkliga livet. En del härinne har träffat den personen och det vanligaste omdömet efter första IRL-tillfället brukar vara "du är precis som jag föreställt mig", så jag tror att jag gör mig själv hyfsat rättvisa...

    Om man väljer att vara någon annan härinne kan det väl kanske vara för att man har behov av att leva i en låtsasvärld, eller för att man vill röra upp känslor?
  8. 4
    Skulle aldrig falla mig in. Mitt alias må vara just ett alias, men den personen jag är här är jag även i verkliga livet. En del härinne har träffat den personen och det vanligaste omdömet efter första IRL-tillfället brukar vara "du är precis som jag föreställt mig", så jag tror att jag gör mig själv hyfsat rättvisa...

    Om man väljer att vara någon annan härinne kan det väl kanske vara för att man har behov av att leva i en låtsasvärld, eller för att man vill röra upp känslor?
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Nä, jag har inget behov av det. Lever man däremot ett rätt trist liv förstår jag behovet av att hitta på ett alter ego och den som vill kränga varor kan ju hitta på fejkade recensioner.
  10. 5
    Nä, jag har inget behov av det. Lever man däremot ett rätt trist liv förstår jag behovet av att hitta på ett alter ego och den som vill kränga varor kan ju hitta på fejkade recensioner.
  11. Medlem sedan
    Feb 2016
    #6
    Varför? var just min fråga ja.
  12. 6
    Varför? var just min fråga ja.
  13. Medlem sedan
    Feb 2016
    #7
    Ni är duktiga på att upprepa min fråga. Har du nån idé?
  14. 7
    Ni är duktiga på att upprepa min fråga. Har du nån idé?
  15. Medlem sedan
    Feb 2016
    #8
    Du har varit här länge va? Har du stött på mycket sånt?
  16. 8
    Du har varit här länge va? Har du stött på mycket sånt?
  17. Medlem sedan
    Feb 2016
    #9
    Är det därför du tror folk gör det? Har ett trist liv?
  18. 9
    Är det därför du tror folk gör det? Har ett trist liv?
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Ser inget skäl alls att hitta på en massa saker och låtsas som om de är sanna.
  20. 10
    Ser inget skäl alls att hitta på en massa saker och låtsas som om de är sanna.
  21. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Nej, kan jag inte minnas att jag gjort, vet inte riktigt varför jag skulle heller.
    Alltså jag är en transparant människa. Inga krusiduller direkt.

    De som gör det? Ja, kanske för att de tror sig vara för tråkiga och vill göra sin intressantare än vad de är.
    Vara lite bättre än andra kan också vara en anledning, alltså få känna sig viktig.

    Jag kan ju bara spekulera och dra slutsatser utifrån det fåtal jag träffat IRL som hittar på mycket. Folk med ganska dålig självkänsla. Men jag tror inte det är så för alla på nätet, en del gör det för att det är möjligt att skapa sig ett låtsatsliv här. DET är svårare IRL.
  22. 11
    Nej, kan jag inte minnas att jag gjort, vet inte riktigt varför jag skulle heller.
    Alltså jag är en transparant människa. Inga krusiduller direkt.

    De som gör det? Ja, kanske för att de tror sig vara för tråkiga och vill göra sin intressantare än vad de är.
    Vara lite bättre än andra kan också vara en anledning, alltså få känna sig viktig.

    Jag kan ju bara spekulera och dra slutsatser utifrån det fåtal jag träffat IRL som hittar på mycket. Folk med ganska dålig självkänsla. Men jag tror inte det är så för alla på nätet, en del gör det för att det är möjligt att skapa sig ett låtsatsliv här. DET är svårare IRL.
  23. Medlem sedan
    Aug 2006
    #12
    Nej varför skulle jag göra det????

    Sorry, skojar bara 😃

    Alltså visst har jag skrivit saker som inte varit sanna, t ex varit låtsas-upprörd över nåt i ett skämtsamt sammanhang eller varit tydligt ironisk o s v. Men jag har liksom inte målat upp ett osant påhittat liv eller ljugit om att jag varit med om saker jag på riktigt inte upplevt o s v.

    Det finns väl olika anledningar till att man gör så som du beskriver. En del har nog någon form av sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de faktiskt tror på det de skriver, men de är säkert i minoritet. En del tycker väl att det är jättekul att hitta på saker som är uppseendeväckande och sen studera reaktionerna. En del försöker medvetet lura till sig saker av andra genom att låtsas vara utsatta på olika sätt. En del spetsar till sanningen med ett uns osanning för att de helt enkelt är av en skrävlande och/eller skrytig personlighet. En del är väl av någon känslomässig orsak väldigt beroende av vissa personers gillande och vänder därför kappan efter vinden för att nå dit. O s v.

    Men från flera tongivande håll förväntas man inte ö h t minnas vad personer skrivit tidigare så det torde vara ganska fritt fram att hitta på bäst man vill 😉
  24. 12
    Nej varför skulle jag göra det????

    Sorry, skojar bara 😃

    Alltså visst har jag skrivit saker som inte varit sanna, t ex varit låtsas-upprörd över nåt i ett skämtsamt sammanhang eller varit tydligt ironisk o s v. Men jag har liksom inte målat upp ett osant påhittat liv eller ljugit om att jag varit med om saker jag på riktigt inte upplevt o s v.

    Det finns väl olika anledningar till att man gör så som du beskriver. En del har nog någon form av sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de faktiskt tror på det de skriver, men de är säkert i minoritet. En del tycker väl att det är jättekul att hitta på saker som är uppseendeväckande och sen studera reaktionerna. En del försöker medvetet lura till sig saker av andra genom att låtsas vara utsatta på olika sätt. En del spetsar till sanningen med ett uns osanning för att de helt enkelt är av en skrävlande och/eller skrytig personlighet. En del är väl av någon känslomässig orsak väldigt beroende av vissa personers gillande och vänder därför kappan efter vinden för att nå dit. O s v.

    Men från flera tongivande håll förväntas man inte ö h t minnas vad personer skrivit tidigare så det torde vara ganska fritt fram att hitta på bäst man vill 😉
  25. Medlem sedan
    Jan 2009
    #13
    Nej.

    Varför - hm skulle tro att vissa vill göra sig intressantare än de är, sådana människor finns ju även IRL.
    Ha det gott!
  26. 13
    Nej.

    Varför - hm skulle tro att vissa vill göra sig intressantare än de är, sådana människor finns ju även IRL.
  27. Medlem sedan
    Nov 2015
    #14
    Nä jag skulle inte komma ihåg vad jag hittat på så njae det verkar krångligt.
  28. 14
    Nä jag skulle inte komma ihåg vad jag hittat på så njae det verkar krångligt.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Samma "problem" här
  30. 15
    Samma "problem" här
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Nej, har inte sett något behov.

    De som gör det, inget jag minns. Kanske för att få reaktioner?
  32. 16
    Nej, har inte sett något behov.

    De som gör det, inget jag minns. Kanske för att få reaktioner?
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Eller, jo. Vid några tillfällen har jag nog gjort det. Om enstaka situationer. För att ställa saker på sin spets.
  34. 17
    Eller, jo. Vid några tillfällen har jag nog gjort det. Om enstaka situationer. För att ställa saker på sin spets.
  35. Medlem sedan
    Apr 2001
    #18
    Ja
  36. 18
    Ja
  37. Medlem sedan
    Oct 2014
    #19
    svårt att svara på eftersom jag inte heller vet varför
    Här syns det dock inte lika tydligt som man kan gissa på en del trådar i ett annat forum, eller så missar jag det bara om det görs här.
  38. 19
    svårt att svara på eftersom jag inte heller vet varför
    Här syns det dock inte lika tydligt som man kan gissa på en del trådar i ett annat forum, eller så missar jag det bara om det görs här.
  39. Medlem sedan
    Nov 1998
    #20
    Samma här
  40. 20
    Samma här
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar