Sparande, hur mycket bör man ha
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Sparande, hur mycket bör man ha

    Hej
    Är nyskild efter 20 års äktenskap och oroar mig för ekonomin.

    Har köpt en bostadsrätt (3 rok) I storstadsregion och har idag den belånad till 69%.
    Bilen är från 2013 och är inte belånad alls.

    Har ett barn boende hos mig på heltid.

    Jag har inga andra lån och sparar idag 2500/månad i fonder.

    har strax över 300.000 sparat varav ca 50% i fonder.

    Drömmer om att göra en långresa tillsammans med mitt barn.
    beräknat att det kommer kosta ca 80.000-90.000

    Räcker en buffert på ca 200kkr, oroar mig väldig mycket för att klara mig och mitt barn ekonomiskt.
    Pappan finns inte längre med i bilden alls.

    Har stabil inkomst och innestående ledighet så kommer att ha lön under vår resa.
  2. 1
    Sparande, hur mycket bör man ha Hej
    Är nyskild efter 20 års äktenskap och oroar mig för ekonomin.

    Har köpt en bostadsrätt (3 rok) I storstadsregion och har idag den belånad till 69%.
    Bilen är från 2013 och är inte belånad alls.

    Har ett barn boende hos mig på heltid.

    Jag har inga andra lån och sparar idag 2500/månad i fonder.

    har strax över 300.000 sparat varav ca 50% i fonder.

    Drömmer om att göra en långresa tillsammans med mitt barn.
    beräknat att det kommer kosta ca 80.000-90.000

    Räcker en buffert på ca 200kkr, oroar mig väldig mycket för att klara mig och mitt barn ekonomiskt.
    Pappan finns inte längre med i bilden alls.

    Har stabil inkomst och innestående ledighet så kommer att ha lön under vår resa.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Låter lugnt

    Du har gott och väl en buffert för vilka oförutsedda händelser som helst, jag ser ingen anledning till oro. Ingen alls.

    Det enda som skulle kunna vara ett moln vid horisonten är möjligen hur du kan tackla en ränteuppgång.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Låter lugnt Du har gott och väl en buffert för vilka oförutsedda händelser som helst, jag ser ingen anledning till oro. Ingen alls.

    Det enda som skulle kunna vara ett moln vid horisonten är möjligen hur du kan tackla en ränteuppgång.
  5. Medlem sedan
    Jan 2009
    #3
    Unna dig resan. Med en bostadsrätt behöver du inte lika stor buffert som med hus. Är du orolig se över att du har någon inkomstförsäkring och kanske sjuk- och olycksfallsförsäkring. Du kan också räkna vilka av dina kostnader du kan avstå om det händer något. Om du har alltför mycket "måstekostnader" blir det tufft om det händer något som att räntan går upp, du förlorar jobbet eller liknande. Med måstekostnader menar jag hyra, el, mediciner, dagis/fritids, räntor och avtal som inte går att dra sig ur avseende telefoni, TV, avbetalningsköp. Sedan är en viss del av mat och klädkontot "måstekostnad", men för mig är stor del också lyx - om jag behöver kan jag avstå ifrån restaurang, vin, nya kläder till mig själv, dyrare kläder till sonen, men vi behöver ju äta och min son behöver nya kläder och skor eftersom han växer.

    Hur har du det med sparande inför pensionen. Har du tjänstepension eller inte. Privat pensionsparande eller inte. Det bör du också tänka lite på tänker jag. Där spelar din ålder stor roll.
    Ha det gott!
  6. 3
    Unna dig resan. Med en bostadsrätt behöver du inte lika stor buffert som med hus. Är du orolig se över att du har någon inkomstförsäkring och kanske sjuk- och olycksfallsförsäkring. Du kan också räkna vilka av dina kostnader du kan avstå om det händer något. Om du har alltför mycket "måstekostnader" blir det tufft om det händer något som att räntan går upp, du förlorar jobbet eller liknande. Med måstekostnader menar jag hyra, el, mediciner, dagis/fritids, räntor och avtal som inte går att dra sig ur avseende telefoni, TV, avbetalningsköp. Sedan är en viss del av mat och klädkontot "måstekostnad", men för mig är stor del också lyx - om jag behöver kan jag avstå ifrån restaurang, vin, nya kläder till mig själv, dyrare kläder till sonen, men vi behöver ju äta och min son behöver nya kläder och skor eftersom han växer.

    Hur har du det med sparande inför pensionen. Har du tjänstepension eller inte. Privat pensionsparande eller inte. Det bör du också tänka lite på tänker jag. Där spelar din ålder stor roll.
  7. Anonym
    #4
    Har nu bestämt att vi reser.
    Vi åker direkt när skolan slutar och kommer vara borta nästan 11 veckor.


    Mitt son är i tonåren och jag vill gärna resa med honom innan han tycker att mamma är för mossig.

    Har stabilt jobb, tjänstepension och privat pensionsparande.
    Inga andra lån eller avbetalningar förrutom bostaden.
  8. 4
    Har nu bestämt att vi reser.
    Vi åker direkt när skolan slutar och kommer vara borta nästan 11 veckor.


    Mitt son är i tonåren och jag vill gärna resa med honom innan han tycker att mamma är för mossig.

    Har stabilt jobb, tjänstepension och privat pensionsparande.
    Inga andra lån eller avbetalningar förrutom bostaden.
  9. Medlem sedan
    Jan 2009
    #5
    Jag tycker du gör rätt! Jag tror att du skulle ångra dig mer om du inte tog chansen nu. Jag ångrar lite att jag inte reste mer som student.
    Ha det gott!
  10. 5
    Jag tycker du gör rätt! Jag tror att du skulle ångra dig mer om du inte tog chansen nu. Jag ångrar lite att jag inte reste mer som student.
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Ja det räcker stort. Många ensamstående har ingen buffert alls, men det går runt ändå.
  12. 6
    Ja det räcker stort. Många ensamstående har ingen buffert alls, men det går runt ändå.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar