Jag känner mig omåttligt irriterad. I ett led i att hitta bra skolor för Lillfisen har jag kollat runt på SIRIS statistik och kollade för skoj skull ungens egen skola.
Hör och häpna! I barnets klass klarar 100 % av att nå målen i många olika delar, ffa i svenska. Nämen snälla, v-e-m är det egentligen som bedömer de nationella proven???? Jag vet ju att ungen inte läser särskilt bra, jag vet hur mycket vi tragglar med skriftliga uppgifter och hur många miljoner gånger vi rättar det talade språket. Det här är ett barn som har ett halvt språk men enligt statistiken är klassen förmodligen bland de bästa i hela Lund.
När min sons klass hade nationella prov i trean kom de upp på 100% på ett enda delprov och då är det här duktiga ungar. Inget prov blev rättat av klassläraren, man bytte konsekvent till någon som inte hade klassen öht. Vem har rättat Lillfisens prov, någon som är blind och döv?
Men vem gynnas av att man ljuder så flagrant? Det här är ju så långt från sanningen man kan komma och hur ska man någonsin kunna få till stånd extra insatser om det i officiell statistik ser ut som om ungarna glänser?? Vad ska jag göra?
unlearn
1
Hittepåstatistik Jag känner mig omåttligt irriterad. I ett led i att hitta bra skolor för Lillfisen har jag kollat runt på SIRIS statistik och kollade för skoj skull ungens egen skola.
Hör och häpna! I barnets klass klarar 100 % av att nå målen i många olika delar, ffa i svenska. Nämen snälla, v-e-m är det egentligen som bedömer de nationella proven???? Jag vet ju att ungen inte läser särskilt bra, jag vet hur mycket vi tragglar med skriftliga uppgifter och hur många miljoner gånger vi rättar det talade språket. Det här är ett barn som har ett halvt språk men enligt statistiken är klassen förmodligen bland de bästa i hela Lund.
När min sons klass hade nationella prov i trean kom de upp på 100% på ett enda delprov och då är det här duktiga ungar. Inget prov blev rättat av klassläraren, man bytte konsekvent till någon som inte hade klassen öht. Vem har rättat Lillfisens prov, någon som är blind och döv?
Men vem gynnas av att man ljuder så flagrant? Det här är ju så långt från sanningen man kan komma och hur ska man någonsin kunna få till stånd extra insatser om det i officiell statistik ser ut som om ungarna glänser?? Vad ska jag göra?
Alla skolor rapporterar in vilka resultat eleverna har fått på de nationella proven. Det är helt osannolikt att klasser där man inte har en utan flera assistenter och där ett flertal barn läser dåligt och stavar ännu sämre skulle få 100%. Skolverket kunde inte se något några fel i själva inrapporteringen (jag skrev och frågade) så det enda jag kan komma på är att den/de som har bedömt eleverna har en riktigt skruvad inställning till vad som är good enough. Gud vad jag ska bråka om det här.
unlearn
3
Alla skolor rapporterar in vilka resultat eleverna har fått på de nationella proven. Det är helt osannolikt att klasser där man inte har en utan flera assistenter och där ett flertal barn läser dåligt och stavar ännu sämre skulle få 100%. Skolverket kunde inte se något några fel i själva inrapporteringen (jag skrev och frågade) så det enda jag kan komma på är att den/de som har bedömt eleverna har en riktigt skruvad inställning till vad som är good enough. Gud vad jag ska bråka om det här.
I en skola nära mig så används pysparagrafen på ett väldigt kreativt sätt. Där hade de tagit andra saker än tex varaktigt funktionshinder i beaktande vid bedömningar och lagt in värderingar som att "eleven har det litet trassligt hemma nu" och därför inte presterade och borde undantas -inte vet jag vilka kunskapskrav.
Sedan kan den bedömningen förstås inte tas med när NP rättas, men om man har det tänket (måste finnas fler skolor gissar jag) kanske det bedöms "snällare" om modersmålet inte är svenska. Den skolan jag tänker på, där uppdagades det i en tillsyn, och SI har följt upp. Något verkar ha hänt, för resultatet blev sämre efter SI:s inspektion. Dvs meritvärdet sjönk. Och det är ju bra, eftersom det förmodligen nu är mer rättvisande. Men här handlade det om betyg, inte provresultat iofs.
4
I en skola nära mig så används pysparagrafen på ett väldigt kreativt sätt. Där hade de tagit andra saker än tex varaktigt funktionshinder i beaktande vid bedömningar och lagt in värderingar som att "eleven har det litet trassligt hemma nu" och därför inte presterade och borde undantas -inte vet jag vilka kunskapskrav.
Sedan kan den bedömningen förstås inte tas med när NP rättas, men om man har det tänket (måste finnas fler skolor gissar jag) kanske det bedöms "snällare" om modersmålet inte är svenska. Den skolan jag tänker på, där uppdagades det i en tillsyn, och SI har följt upp. Något verkar ha hänt, för resultatet blev sämre efter SI:s inspektion. Dvs meritvärdet sjönk. Och det är ju bra, eftersom det förmodligen nu är mer rättvisande. Men här handlade det om betyg, inte provresultat iofs.
Det låter helt vansinnigt. Just när det gäller nationella prov är min upplevelse att skolor är noggranna och inte rättar de egna elevernas prov osv. Bedömningen av dessa tycker jag oftast har känts mer likvärdig än andra bedömningar -bland de skolor jag sett. Det är egentligen bara 4, och det kan man ju inte dra generella slutsatser utifrån så klart.
Men borde inte Skolinspektionen kunna vara intresserad och dra igång en egeninitierad tillsyn baserad på tex en extern impuls?
5
Det låter helt vansinnigt. Just när det gäller nationella prov är min upplevelse att skolor är noggranna och inte rättar de egna elevernas prov osv. Bedömningen av dessa tycker jag oftast har känts mer likvärdig än andra bedömningar -bland de skolor jag sett. Det är egentligen bara 4, och det kan man ju inte dra generella slutsatser utifrån så klart.
Men borde inte Skolinspektionen kunna vara intresserad och dra igång en egeninitierad tillsyn baserad på tex en extern impuls?
Vet inte om du kan göra så mycket. Har läst att det finns någon extern kontroll av skolornas betygssättning, som som det fanns förr med den relativa betygsskalan. Med det fria skolvalet ska skolor konkurrera med varandra och då blir det som det blir.
För flera år sedan fanns det på SVT Pejl information om slutbetyg I 9:an jämfört med resultat på nationella prov. På några skolor med dåligt rykte, var det ganska stor skillnad, betygen var bättre än resultaten på nationella proven.
Man gör ju eleverna en björntjänst genom att sätta för höga betyg.
En bekants bekants barn gick på en skola där det troligen sätts för höga betyg. Blev en chock när hon började gymnasiet för hon hade inte alls de kunskaper man förväntades ha.
6
Vet inte om du kan göra så mycket. Har läst att det finns någon extern kontroll av skolornas betygssättning, som som det fanns förr med den relativa betygsskalan. Med det fria skolvalet ska skolor konkurrera med varandra och då blir det som det blir.
För flera år sedan fanns det på SVT Pejl information om slutbetyg I 9:an jämfört med resultat på nationella prov. På några skolor med dåligt rykte, var det ganska stor skillnad, betygen var bättre än resultaten på nationella proven.
Man gör ju eleverna en björntjänst genom att sätta för höga betyg.
En bekants bekants barn gick på en skola där det troligen sätts för höga betyg. Blev en chock när hon började gymnasiet för hon hade inte alls de kunskaper man förväntades ha.
Eller hur! Jag blir så förbannad för det man säger till eleverna är ju att det här är tillräckligt bra. Sen går de ut i vuxenvärlden och får en chock när de inser att de ligger ljusår efter andra i samma ålder.
När jag jobbade med ungarna som inte hade fullständiga grundskolebetyg var det precis samma visa. De läste in vad de saknade i löjligt förenklad form och när de väl kom in på gymnasieprogrammen låg de fortfarande efter och vad får man då? Ungar som kommer tillbaka och grinar för att de känner sig så korkade och värdelösa.
Gaaaaaaah.
7
Eller hur! Jag blir så förbannad för det man säger till eleverna är ju att det här är tillräckligt bra. Sen går de ut i vuxenvärlden och får en chock när de inser att de ligger ljusår efter andra i samma ålder.
När jag jobbade med ungarna som inte hade fullständiga grundskolebetyg var det precis samma visa. De läste in vad de saknade i löjligt förenklad form och när de väl kom in på gymnasieprogrammen låg de fortfarande efter och vad får man då? Ungar som kommer tillbaka och grinar för att de känner sig så korkade och värdelösa.
Ja faktiskt. Har man betat av de vanliga snällstrategierna och inget händer så har jag inga som helst betänkligheter. Det är ju lillfisen vi pratar om, dribblar någon med hans framtid får de spö.
Vid sådana här tillfällen är det så himla skönt att känna riktigt jobbiga journalister.....ha gamla kursare på rätt ställen....och några riktigt envisa politiker. Hehe.
10
Ja faktiskt. Har man betat av de vanliga snällstrategierna och inget händer så har jag inga som helst betänkligheter. Det är ju lillfisen vi pratar om, dribblar någon med hans framtid får de spö.
Vid sådana här tillfällen är det så himla skönt att känna riktigt jobbiga journalister.....ha gamla kursare på rätt ställen....och några riktigt envisa politiker. Hehe.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.
Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.