Vetenskaplig enkät
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Vetenskaplig enkät

    Jordens centrum är väldigt hett. Sant eller falskt?

    Kontinenterna har flyttat runt i årmiljoner och kommer att fortsätta göra det. Sant eller falskt?

    Rör sig jorden runt solen eller solen runt jorden?

    All radioaktivitet är skapad av människan. Sant eller falskt?

    Elektroner är mindre än atomer. Sant eller falskt?

    Lasrar fungerar genom att fokusera ljudvågor. Sant eller falskt?

    Universum började sin existens med en stor explosion. Sant eller falskt?

    Faderns gener avgör om barnet blir en pojke eller flicka. Sant eller falskt?

    Antibiotika dödar både virus och bakterier. Sant eller falskt?

    Människor, så som vi känner dem idag, utvecklades från tidigare djurarter. Sant eller falskt?


    Känns det pinsamt enkelt eller är det några saker ni är tveksamma om? Facit, och hur man svarade i USA, EU, Kina, Indien, Japan, Sydorea, Malaysia och Ryssland finns att studera i tabell 7-8, sid 23 här: https://www.nsf.gov/statistics/seind.../chapter-7.pdf

    Personligen finner jag ju den internationella kunskapsnivån rätt bedrövlig...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Vetenskaplig enkät Jordens centrum är väldigt hett. Sant eller falskt?

    Kontinenterna har flyttat runt i årmiljoner och kommer att fortsätta göra det. Sant eller falskt?

    Rör sig jorden runt solen eller solen runt jorden?

    All radioaktivitet är skapad av människan. Sant eller falskt?

    Elektroner är mindre än atomer. Sant eller falskt?

    Lasrar fungerar genom att fokusera ljudvågor. Sant eller falskt?

    Universum började sin existens med en stor explosion. Sant eller falskt?

    Faderns gener avgör om barnet blir en pojke eller flicka. Sant eller falskt?

    Antibiotika dödar både virus och bakterier. Sant eller falskt?

    Människor, så som vi känner dem idag, utvecklades från tidigare djurarter. Sant eller falskt?


    Känns det pinsamt enkelt eller är det några saker ni är tveksamma om? Facit, och hur man svarade i USA, EU, Kina, Indien, Japan, Sydorea, Malaysia och Ryssland finns att studera i tabell 7-8, sid 23 här: https://www.nsf.gov/statistics/seind.../chapter-7.pdf

    Personligen finner jag ju den internationella kunskapsnivån rätt bedrövlig...
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Ja det där behövde jag ju inte ta i för att reda ut
  4. 2
    Ja det där behövde jag ju inte ta i för att reda ut
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Nä, det trodde jag nog inte heller

    Men kikade du på de internationella resultaten? Jag tycker ju att de är väldigt uppseendeväckande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Nä, det trodde jag nog inte heller Men kikade du på de internationella resultaten? Jag tycker ju att de är väldigt uppseendeväckande.
  7. Medlem sedan
    Sep 2003
    #4
    Skrämmande dåliga resultat.
  8. 4
    Skrämmande dåliga resultat.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Är det svårt att få rätt på frågorna i din TS så är det bedrövligt (kollade ej länken).

    Vore en sak om det gällde sexåringar. Men är det vuxna....
  10. 5
    Är det svårt att få rätt på frågorna i din TS så är det bedrövligt (kollade ej länken).

    Vore en sak om det gällde sexåringar. Men är det vuxna....
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Utan att anse mig särdeles allmänbildad egentligen kunde jag förvisso dessa frågorna, men ett par av dem vet jag att en hel del människor som i stort inte är särskilt dumma i huvudet eller verklighetsfrånvända hade tvekat på, gissat eller kunnat svara fel på. Jag skulle tro att många av dem har lärt sig det en gång, t ex i skolan, men har inte varit i nån vidare kontakt med ämnet utöver det och då lagt den kunskapen långt bak i förrådet.
  12. 6
    Utan att anse mig särdeles allmänbildad egentligen kunde jag förvisso dessa frågorna, men ett par av dem vet jag att en hel del människor som i stort inte är särskilt dumma i huvudet eller verklighetsfrånvända hade tvekat på, gissat eller kunnat svara fel på. Jag skulle tro att många av dem har lärt sig det en gång, t ex i skolan, men har inte varit i nån vidare kontakt med ämnet utöver det och då lagt den kunskapen långt bak i förrådet.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar