beräkning meritvärde (skolbetyg)
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    beräkning meritvärde (skolbetyg)

    Gissar att det är någon här som har koll på detta: hur räknas meritvärdet inför gymnasieansökan när det gäller betyg i slöjd. Mina barn får ett betyg i syslöjd och ett i träslöjd som de läser olika terminer. Dvs terminsbetyget i slöjd blir ju bara för det ena eller det andra - men vad blir slutbetyget i slöjd då?
  2. 1
    beräkning meritvärde (skolbetyg) Gissar att det är någon här som har koll på detta: hur räknas meritvärdet inför gymnasieansökan när det gäller betyg i slöjd. Mina barn får ett betyg i syslöjd och ett i träslöjd som de läser olika terminer. Dvs terminsbetyget i slöjd blir ju bara för det ena eller det andra - men vad blir slutbetyget i slöjd då?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    På högstadiet har mina barn, eller det ena (jag har ett som ff går i mellanstadiet) fått välja antingen sy-eller träslöjd. Om de har bägge slöjdformerna har jag faktiskt ingen aning om hur det blir om barnet presterar väldigt ojämnt i de olika varianterna.
  4. 2
    På högstadiet har mina barn, eller det ena (jag har ett som ff går i mellanstadiet) fått välja antingen sy-eller träslöjd. Om de har bägge slöjdformerna har jag faktiskt ingen aning om hur det blir om barnet presterar väldigt ojämnt i de olika varianterna.
  5. Medlem sedan
    Apr 2000
    #3
    Jag tror förresten de väljer det senaste betyget (om man väljer att ha både sy- och träslöjd under högstadiet). Min dotter valde slöjdform i nian utifrån vad hon trodde hon skulle kunna få högst betyg i kom jag på.
  6. 3
    Jag tror förresten de väljer det senaste betyget (om man väljer att ha både sy- och träslöjd under högstadiet). Min dotter valde slöjdform i nian utifrån vad hon trodde hon skulle kunna få högst betyg i kom jag på.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Hmm att få välja hade ju varit drömmen för mitt barn.

    Senaste betyg hade ju varit lite knasigt och orättvist kan jag tycka. Ja, då kan det ju verkligen finnas anledning att ta reda på hur det funkar här, även om det fortfarande en hel del tid kvar tills det spelar någon roll.
  8. 4
    Hmm att få välja hade ju varit drömmen för mitt barn.

    Senaste betyg hade ju varit lite knasigt och orättvist kan jag tycka. Ja, då kan det ju verkligen finnas anledning att ta reda på hur det funkar här, även om det fortfarande en hel del tid kvar tills det spelar någon roll.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5
    Jag ska försöka komma ihåg att fråga min son som nu går i gymnasiet. Han hade både textil och trä/metall. Jag tror att han fick slutbetyg i det hade hade sist (för hans del trä/metall), men jag är inte säker. Han valde textil 1 termin och trä/metall 2 terminer, tror jag.

    Dottern går i 8:an nu. Hon gör nog tvärtom mot sonen.
  10. 5
    Jag ska försöka komma ihåg att fråga min son som nu går i gymnasiet. Han hade både textil och trä/metall. Jag tror att han fick slutbetyg i det hade hade sist (för hans del trä/metall), men jag är inte säker. Han valde textil 1 termin och trä/metall 2 terminer, tror jag.

    Dottern går i 8:an nu. Hon gör nog tvärtom mot sonen.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Ja, återkom gärna om du kommer ihåg. Intressant att veta hur det funkar på olika ställen. Får man välja kan man ju göra ett strategiskt val.
    Får väl vid tillfälle höra med skolan vad som gäller här.
  12. 6
    Ja, återkom gärna om du kommer ihåg. Intressant att veta hur det funkar på olika ställen. Får man välja kan man ju göra ett strategiskt val.
    Får väl vid tillfälle höra med skolan vad som gäller här.
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7
    Nu har jag pratat med sonen. Han trodde att de gjorde en samlad bedömning av de tre terminerna med slöjd han faktiskt hade. Och han gjorde ett strategiskt val inför nian. Han hade kommit in på önskad linje ändå, men tyckte trä/metall var lite roligare och enklare än textil.
  14. 7
    Nu har jag pratat med sonen. Han trodde att de gjorde en samlad bedömning av de tre terminerna med slöjd han faktiskt hade. Och han gjorde ett strategiskt val inför nian. Han hade kommit in på önskad linje ändå, men tyckte trä/metall var lite roligare och enklare än textil.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Tack!

    Här verkar de ha slöjd alla terminer på högstadiet och får inte välja utan tilldelas det ena eller andra terminsvis.
  16. 8
    Tack!

    Här verkar de ha slöjd alla terminer på högstadiet och får inte välja utan tilldelas det ena eller andra terminsvis.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar