SVT far med direkt osannnig
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    SVT far med direkt osannnig

    I ett inslag påstår man att Sverige måste införa euron senast 2025: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...nta-euron-2025

    Det är dock ren lögn, vilket framgår om man går till källan, Frankfurter Allgemeine Zeitung: http://www.faz.net/aktuell/wirtschaf...-15026944.html där det bl.a. sägs: "Im Kommissionspapier ist nach Moscovicis Angaben auch das Ziel festgehalten, dass nach dem Brexit bis 2025 alle verbliebenen 27 EU-Staaten den Euro einführen sollten", dvs att det är EU.kommissionens _mål_, vilket är något HELT annat än att Sverige _måste_ anta euron till 2025.

    Är detta bara usel journalistik eller handlar det om att göra folk upprörda, vilket ger tittarsiffror?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    SVT far med direkt osannnig I ett inslag påstår man att Sverige måste införa euron senast 2025: https://www.svt.se/nyheter/utrikes/e...nta-euron-2025

    Det är dock ren lögn, vilket framgår om man går till källan, Frankfurter Allgemeine Zeitung: http://www.faz.net/aktuell/wirtschaf...-15026944.html där det bl.a. sägs: "Im Kommissionspapier ist nach Moscovicis Angaben auch das Ziel festgehalten, dass nach dem Brexit bis 2025 alle verbliebenen 27 EU-Staaten den Euro einführen sollten", dvs att det är EU.kommissionens _mål_, vilket är något HELT annat än att Sverige _måste_ anta euron till 2025.

    Är detta bara usel journalistik eller handlar det om att göra folk upprörda, vilket ger tittarsiffror?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Usel journalistik och att enkom dra....

    blickarna till sig. Tycker vi idag har fått en riktigt låg nivå på majoriteten journalister och media överhuvudtaget. Är det inte någon dåligt undersökt sensation så är det nyheter med manfientlig agenda.

    Urtypen journalister idag verkar vara en vit kvinna, homosexuell, extremfeminist och röstar vänster, då blir innehållet därefter också.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Usel journalistik och att enkom dra.... blickarna till sig. Tycker vi idag har fått en riktigt låg nivå på majoriteten journalister och media överhuvudtaget. Är det inte någon dåligt undersökt sensation så är det nyheter med manfientlig agenda.

    Urtypen journalister idag verkar vara en vit kvinna, homosexuell, extremfeminist och röstar vänster, då blir innehållet därefter också.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Jag tror det handlar om tittarsiffror. Och nej, det ökar inte tilltron till journalistiken.

    Sedan tror jag att det även kan användas av euromotståndarna. Om man får det att l åta som att Sverige ska tvingas in i euron, så är det nog fler som blir negativt inställda.
  6. 3
    Jag tror det handlar om tittarsiffror. Och nej, det ökar inte tilltron till journalistiken.

    Sedan tror jag att det även kan användas av euromotståndarna. Om man får det att l åta som att Sverige ska tvingas in i euron, så är det nog fler som blir negativt inställda.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Så är det

    Jag har redan sett diverse (sd):are som gått i taket över detta bevis på "EU:s ondska" och en massa i samma stil. Att påpeka fakta för dem hjälper givetvis inte då de inte vill lyssna på det örat...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Så är det Jag har redan sett diverse (sd):are som gått i taket över detta bevis på "EU:s ondska" och en massa i samma stil. Att påpeka fakta för dem hjälper givetvis inte då de inte vill lyssna på det örat...
  9. Medlem sedan
    Sep 2016
    #5
    @Smålandspappa

    Jag tror att det är internets fel (läsarnas).
    Nu handlar det inte lika mycket om att skriva artiklar med vettigt innehåll och ha rätt rubrik så att man sälja tidningar och få ett rykte som journalist.

    Nu handlar det mycket om att få fler artiklar, klick och pengar. Man kan skiva hur mycket skit som helst, det är många som tror allt de läser och som inte är källkritiska.
    Man behöver inte vara en riktig journalist eller skriva något vettigt för att tjäna pengar på nyheter.

    Är det journalisterna som är vita extremfeminister eller är det målgruppen som drar åt det hållet?
  10. 5
    @Smålandspappa

    Jag tror att det är internets fel (läsarnas).
    Nu handlar det inte lika mycket om att skriva artiklar med vettigt innehåll och ha rätt rubrik så att man sälja tidningar och få ett rykte som journalist.

    Nu handlar det mycket om att få fler artiklar, klick och pengar. Man kan skiva hur mycket skit som helst, det är många som tror allt de läser och som inte är källkritiska.
    Man behöver inte vara en riktig journalist eller skriva något vettigt för att tjäna pengar på nyheter.

    Är det journalisterna som är vita extremfeminister eller är det målgruppen som drar åt det hållet?
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Visst är det så och visst....

    människor på internet säljer sig idag väldigt lätt för pengar och det är lätt att sitta på internet och vröcka ur sig både det ena och det andra. Vi har ju hört det förut men då har man klagat på att det är arga vita män som gör det, nu är det arga vita kvinnor. Det man har anklagat andra för det gör man nu själv. 2 fel gör ju inte ett rätt liksom

    Det är en fara för samhället om vi har en allt för snedvriden journalistkår. Precis lika illa som om det visade sig att poliskåren t ex skulle aktivt sympatisera med SD genom att vara anslutna till allehanda föreningar och delta i olika forum.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Visst är det så och visst.... människor på internet säljer sig idag väldigt lätt för pengar och det är lätt att sitta på internet och vröcka ur sig både det ena och det andra. Vi har ju hört det förut men då har man klagat på att det är arga vita män som gör det, nu är det arga vita kvinnor. Det man har anklagat andra för det gör man nu själv. 2 fel gör ju inte ett rätt liksom

    Det är en fara för samhället om vi har en allt för snedvriden journalistkår. Precis lika illa som om det visade sig att poliskåren t ex skulle aktivt sympatisera med SD genom att vara anslutna till allehanda föreningar och delta i olika forum.
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7
    Isåfall har de ändrat texten nu (tittade inte på inslaget men läste texten under) Där står ju all information, att det bara är ett förslag och mål. Precis som du skriver. Förstår inte riktigt vad du menar? Ett långsökt försök att vantyda artikeln tycker jag.
  14. 7
    Isåfall har de ändrat texten nu (tittade inte på inslaget men läste texten under) Där står ju all information, att det bara är ett förslag och mål. Precis som du skriver. Förstår inte riktigt vad du menar? Ett långsökt försök att vantyda artikeln tycker jag.
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #8

    Totalt omskrivet nu

    Från början stod det just det jag reagerade emot, de påstod att Sverige måste införa euron etc vilket var direkt lögn. Visserligen har vi lovat det men ingen kommer att tvinga oss att hålla det löftet om vi inte vill.

    Nu är artikeln totalt omskriven och har åter fått kontakt med verkligheten, det är alltid något men jag har sett rätt många upprörda reaktioner på nätet där de som reagerat givetvis inte brytt sig om sådana trivialiteter som fakta.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  16. 8
    Totalt omskrivet nu Från början stod det just det jag reagerade emot, de påstod att Sverige måste införa euron etc vilket var direkt lögn. Visserligen har vi lovat det men ingen kommer att tvinga oss att hålla det löftet om vi inte vill.

    Nu är artikeln totalt omskriven och har åter fått kontakt med verkligheten, det är alltid något men jag har sett rätt många upprörda reaktioner på nätet där de som reagerat givetvis inte brytt sig om sådana trivialiteter som fakta.
  17. Medlem sedan
    Sep 2016
    #9
    Citat Ursprungligen postat av Smålandspappa Visa inlägg
    människor på internet säljer sig idag väldigt lätt för pengar och det är lätt att sitta på internet och vröcka ur sig både det ena och det andra. Vi har ju hört det förut men då har man klagat på att det är arga vita män som gör det, nu är det arga vita kvinnor. Det man har anklagat andra för det gör man nu själv. 2 fel gör ju inte ett rätt liksom

    Det är en fara för samhället om vi har en allt för snedvriden journalistkår. Precis lika illa som om det visade sig att poliskåren t ex skulle aktivt sympatisera med SD genom att vara anslutna till allehanda föreningar och delta i olika forum.
    Feminister:
    Liberalfeminister som är för jämlikhet är i mitten, radikalfeminister (tredje vågen) är väldigt mycket vänster och blir den kvinnliga motsvarigheten till patriarkatet.

    Horseshoe Theory:
    Höger och vänster i hästskon har samma beteende och bygger upp sina argument på samma sätt.


    https://pbs.twimg.com/media/CdtpLcIUUAAa67h.jpg
  18. 9
    Citat Ursprungligen postat av Smålandspappa Visa inlägg
    människor på internet säljer sig idag väldigt lätt för pengar och det är lätt att sitta på internet och vröcka ur sig både det ena och det andra. Vi har ju hört det förut men då har man klagat på att det är arga vita män som gör det, nu är det arga vita kvinnor. Det man har anklagat andra för det gör man nu själv. 2 fel gör ju inte ett rätt liksom

    Det är en fara för samhället om vi har en allt för snedvriden journalistkår. Precis lika illa som om det visade sig att poliskåren t ex skulle aktivt sympatisera med SD genom att vara anslutna till allehanda föreningar och delta i olika forum.
    Feminister:
    Liberalfeminister som är för jämlikhet är i mitten, radikalfeminister (tredje vågen) är väldigt mycket vänster och blir den kvinnliga motsvarigheten till patriarkatet.

    Horseshoe Theory:
    Höger och vänster i hästskon har samma beteende och bygger upp sina argument på samma sätt.


    https://pbs.twimg.com/media/CdtpLcIUUAAa67h.jpg
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar