"Det finns hjälp att få"
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    "Det finns hjälp att få"

    Mina killar är ju numera formellt sett vuxna och får då betala för sig på Folktandvården. För all del, jag gör det eftersom de inte har någon inkomst ännu men i alla fall. Tandläkaren undrade hur det kom sig att de inte hade tillgång till något som heter "nödvändig tandvård" vilket tydligen är ett stöd för dem som av olika anledningar, t.ex. autism, har svårt att sköta sin munhygien. Jag hade aldrig hört talas om det men fick höra att jag skulle ringa någon i Lund. OK, sagt och gjort:

    -"Nej, det är inte vi som hanterar det. Du får vända dig till Tandvårdsenheten i Kristianstad."
    Jaha. OK, jag ringde dem.
    -"O, vi har inte hand om sådana saker. Det får du ta upp med tandläkaren!" Suck.

    Jaha, en tid senare när vi var inne på habiliteringen tog jag upp frågan. De måste ju vara experter och veta hur det går till. Jodå, jag fick ett telefonnummer till "Enheten för patientservice" vill jag minnas att det hette och äntligen hade jag kommit rätt!
    -"Javisst, vi fixar allt det med tandläkaren. Allt vi behöver är ett intyg från läkaren."

    Jaha. Nu slumpade det sig så att den ene killen skulle till vårdcentralen för att följa upp några prover och jag hakade på, nu när jag råkar ha semester och har tid.
    -"Jaha, det känner jag inte till. Men jag skall ta upp saken med mina kolleger och får återkomma"

    Ett par dagar senare fick vi brev hem:
    -"Nej, vi skriver inte ut sådana intyg. Det får du ta upp med tandläkaren"

    Suck och dubbelsuck. Jaja, jag skulle till tandläkaren för att ändra en tid åt den ene killen, han är inte bekväm med att gå dit på egen hand. Tandläkaren tog sig för pannan när hon hörde turerna men föreslog att jag kunde ta kontakt med LSS-enheten, de kunde nämligen också skriva sådana här intyg. Jaja, det gäller att passa på när man har semester så jag gick in till LSS-enheten i Lund och tog upp frågan.

    -"Javisst, det är inget problem. Vad har han för LSS-insatser idag?"
    -"Inga. Han bor fortfarande hemma. Den dag han skall bo själv kommer han att behöva LSS-insatser men just nu är det ju jag som står för den hjälp han behöver.
    -"Jaha, men då kan vi inte göra något. Han måste ha en pågående LSS-insats för att vi skall skriva intyg. Att han har rätt till sådana räcker inte" (sic)

    Suck igen. Vi är fortfarande inte närmare att han skall få hjälp med sina tandvårdskostnader i framtiden. Det kanske finns hjälp att få men jag vet fortfarande inte hur det skall gå till att tränga igenom byråkratin där alla bara är överens om en sak: Det är inte deras bord.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    "Det finns hjälp att få" Mina killar är ju numera formellt sett vuxna och får då betala för sig på Folktandvården. För all del, jag gör det eftersom de inte har någon inkomst ännu men i alla fall. Tandläkaren undrade hur det kom sig att de inte hade tillgång till något som heter "nödvändig tandvård" vilket tydligen är ett stöd för dem som av olika anledningar, t.ex. autism, har svårt att sköta sin munhygien. Jag hade aldrig hört talas om det men fick höra att jag skulle ringa någon i Lund. OK, sagt och gjort:

    -"Nej, det är inte vi som hanterar det. Du får vända dig till Tandvårdsenheten i Kristianstad."
    Jaha. OK, jag ringde dem.
    -"O, vi har inte hand om sådana saker. Det får du ta upp med tandläkaren!" Suck.

    Jaha, en tid senare när vi var inne på habiliteringen tog jag upp frågan. De måste ju vara experter och veta hur det går till. Jodå, jag fick ett telefonnummer till "Enheten för patientservice" vill jag minnas att det hette och äntligen hade jag kommit rätt!
    -"Javisst, vi fixar allt det med tandläkaren. Allt vi behöver är ett intyg från läkaren."

    Jaha. Nu slumpade det sig så att den ene killen skulle till vårdcentralen för att följa upp några prover och jag hakade på, nu när jag råkar ha semester och har tid.
    -"Jaha, det känner jag inte till. Men jag skall ta upp saken med mina kolleger och får återkomma"

    Ett par dagar senare fick vi brev hem:
    -"Nej, vi skriver inte ut sådana intyg. Det får du ta upp med tandläkaren"

    Suck och dubbelsuck. Jaja, jag skulle till tandläkaren för att ändra en tid åt den ene killen, han är inte bekväm med att gå dit på egen hand. Tandläkaren tog sig för pannan när hon hörde turerna men föreslog att jag kunde ta kontakt med LSS-enheten, de kunde nämligen också skriva sådana här intyg. Jaja, det gäller att passa på när man har semester så jag gick in till LSS-enheten i Lund och tog upp frågan.

    -"Javisst, det är inget problem. Vad har han för LSS-insatser idag?"
    -"Inga. Han bor fortfarande hemma. Den dag han skall bo själv kommer han att behöva LSS-insatser men just nu är det ju jag som står för den hjälp han behöver.
    -"Jaha, men då kan vi inte göra något. Han måste ha en pågående LSS-insats för att vi skall skriva intyg. Att han har rätt till sådana räcker inte" (sic)

    Suck igen. Vi är fortfarande inte närmare att han skall få hjälp med sina tandvårdskostnader i framtiden. Det kanske finns hjälp att få men jag vet fortfarande inte hur det skall gå till att tränga igenom byråkratin där alla bara är överens om en sak: Det är inte deras bord.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Det är vårdcentralen som ska skriva det intyget, antingen läkare eller i förekommande fall sjuksköterska. I alla fall i vår kommun, men det borde vara lika...
  4. 2
    Det är vårdcentralen som ska skriva det intyget, antingen läkare eller i förekommande fall sjuksköterska. I alla fall i vår kommun, men det borde vara lika...
  5. Medlem sedan
    Jun 2004
    #3
    Denna blanketten borde det vara läkaren ska fylla i: http://www.socialstyrelsen.se/blanke...g-tandvard.pdf
  6. 3
    Denna blanketten borde det vara läkaren ska fylla i: http://www.socialstyrelsen.se/blanke...g-tandvard.pdf
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    Eller nej...sorry, den passar ju inte. men oavsett så bör det vara behandlande läkare som skriver intyget.
  8. 4
    Eller nej...sorry, den passar ju inte. men oavsett så bör det vara behandlande läkare som skriver intyget.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
  10. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Tack

    Jo, jag har väl insett att jag måste tillbaka till VC. Jag blir bara så evinnerligt trött på att traska runt från det ena stället till det andra utan att få något som liknar vettiga besked. Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör i byråkratin.

    En sak är i alla fall helt säker: Mina killar vore totalt chanslösa att göra det själva!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  11. 6
    Tack Jo, jag har väl insett att jag måste tillbaka till VC. Jag blir bara så evinnerligt trött på att traska runt från det ena stället till det andra utan att få något som liknar vettiga besked. Den ena handen verkar inte veta vad den andra gör i byråkratin.

    En sak är i alla fall helt säker: Mina killar vore totalt chanslösa att göra det själva!
  12. Medlem sedan
    Nov 2015
    #7
    I min kommun är det biståndshandläggaren som ordnar med det. Även här måste man ha hjälpinsatser beviljade för att få det men jag vet att det görs undantag. T ex om man har svårt att ta sig hemifrån av olika skäl. När tandvårdsstödssintyget är fixat kan man nämligen nyttja hemtandvård vilket är ett bra alternativ för många med AST. Tyvärr har många handläggare dålig koll på det. Vi som jobbar på t ex korttidsboende brukar få visa handläggarna hur de ska göra 😕
  13. 7
    I min kommun är det biståndshandläggaren som ordnar med det. Även här måste man ha hjälpinsatser beviljade för att få det men jag vet att det görs undantag. T ex om man har svårt att ta sig hemifrån av olika skäl. När tandvårdsstödssintyget är fixat kan man nämligen nyttja hemtandvård vilket är ett bra alternativ för många med AST. Tyvärr har många handläggare dålig koll på det. Vi som jobbar på t ex korttidsboende brukar få visa handläggarna hur de ska göra 😕
  14. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    Jag är biståndshandläggare och det var så i min kommun för många år sedan (innan jag började jobba som bh 2006) Men inte på alla de år jag har jobbat, det har legat inom sjukvården.
  15. 8
    Jag är biståndshandläggare och det var så i min kommun för många år sedan (innan jag började jobba som bh 2006) Men inte på alla de år jag har jobbat, det har legat inom sjukvården.
  16. Medlem sedan
    Oct 2006
    #9
    I Örebro kommun är det biståndshandläggaren so fixar med tandvårdsenheten men i de fall när man inte har beviljade insatser redan behövs läkarintyg (i de fall jag känner till är det alltid någon del av psykiatrin, oavsett om det är npf eller psykosdiagnos man har).
    Blått kort i ordinärt boende, gult kort om man bor i service- eller gruppboende.

    Så biståndsbedömaren borde kunna säga hur ni ska göra.
    Vilken klinik har satt diagnoserna?
    De ska kunna skriva ett intyg. Det var inte VC va?
  17. 9
    I Örebro kommun är det biståndshandläggaren so fixar med tandvårdsenheten men i de fall när man inte har beviljade insatser redan behövs läkarintyg (i de fall jag känner till är det alltid någon del av psykiatrin, oavsett om det är npf eller psykosdiagnos man har).
    Blått kort i ordinärt boende, gult kort om man bor i service- eller gruppboende.

    Så biståndsbedömaren borde kunna säga hur ni ska göra.
    Vilken klinik har satt diagnoserna?
    De ska kunna skriva ett intyg. Det var inte VC va?
  18. Medlem sedan
    Nov 2015
    #10
    Jag beviljar tandvårdsdtöd på kommunala boenden och här funkar det så att vi distriktssköterskor beviljar för dem som fått en fast plats. För de som har korttidsplats eller hemtjänst/LSS är det biståndshandläggaren som fixar. Oftast är det jag som DSK som får ringa handläggare och guida dem stegvis hur de ska göra. Det här är inte flera år gammal fakta utan något jag gjorde senast för ett par veckor sedan. Förmodar att det funkar olika i olika landsting.
  19. 10
    Jag beviljar tandvårdsdtöd på kommunala boenden och här funkar det så att vi distriktssköterskor beviljar för dem som fått en fast plats. För de som har korttidsplats eller hemtjänst/LSS är det biståndshandläggaren som fixar. Oftast är det jag som DSK som får ringa handläggare och guida dem stegvis hur de ska göra. Det här är inte flera år gammal fakta utan något jag gjorde senast för ett par veckor sedan. Förmodar att det funkar olika i olika landsting.
  20. Medlem sedan
    Oct 2006
    #11
    Ta hjälp av de här
    http://po-skane.org/lunds-kommun/

    I Örebro hjälper iaf personligt ombud till med såna saker som kontakter med myndigheter när folk bara blir bollade runt.
  21. 11
    Ta hjälp av de här
    http://po-skane.org/lunds-kommun/

    I Örebro hjälper iaf personligt ombud till med såna saker som kontakter med myndigheter när folk bara blir bollade runt.
  22. Medlem sedan
    Nov 2015
    #12
    Bra !
  23. 12
    Bra !
  24. Medlem sedan
    Jan 1999
    #13
    Hej Christopher,
    Jag fixade detta nu i maj 2017.
    Tandläkaren ordnade fram rätt blankett.
    Tog med blanketten till Vårdcentralen som läkaren fick fylla i och skriva under.
    Skickade in blanketten till Landstinget.
    Det tog ca 3 veckor sedan kom kortet hem i brevlådan.
  25. 13
    Hej Christopher,
    Jag fixade detta nu i maj 2017.
    Tandläkaren ordnade fram rätt blankett.
    Tog med blanketten till Vårdcentralen som läkaren fick fylla i och skriva under.
    Skickade in blanketten till Landstinget.
    Det tog ca 3 veckor sedan kom kortet hem i brevlådan.
  26. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Det är inte klokt vilka turer fram och tillbaka det ska vara när man ska fixa intyg och sånt. Jag har fler vänner som kämpar hit och dit och kämpar dagligen och inte får mycket till hjälp.
    Dina söner har tur som har dig som pappa.
  27. 14
    Det är inte klokt vilka turer fram och tillbaka det ska vara när man ska fixa intyg och sånt. Jag har fler vänner som kämpar hit och dit och kämpar dagligen och inte får mycket till hjälp.
    Dina söner har tur som har dig som pappa.
  28. Medlem sedan
    Jun 2004
    #15
    Ja det är olika. I min kommun i Skåne är det inte biståndshandläggaren som har hand om det alls. Det ligger på läkare eller sjuksköterska på vårdcentralerna här.
  29. 15
    Ja det är olika. I min kommun i Skåne är det inte biståndshandläggaren som har hand om det alls. Det ligger på läkare eller sjuksköterska på vårdcentralerna här.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar