Arbetstider för ungdomar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Arbetstider för ungdomar?

    Hej!

    Ponera ni har en äldre tonåring med heltidstjänst nu under sommaren på en gymnasieskola i kommunen. Hen ska se till att "allt funkar" i datasalar samt elektroniksalar. Byter ut all hårdvara nu på sommarlovet.

    Hen jobbar 0800-1730 varje vardag. En timmes lunch.

    Sen blir det emellanåt jobb även under helgen.

    Men månadslönen är densamma oavsett antal arbetade timmar.

    Kan så unga personer som nitton har "förtroendearbetstid" verkligen? Borde inte det innebära extra i lön för varje arbetad timme över 40 timmar/vecka? På helgen kanske tom dubbelt?

    Ja, denna gång är det min familj det gäller.
  2. 1
    Arbetstider för ungdomar? Hej!

    Ponera ni har en äldre tonåring med heltidstjänst nu under sommaren på en gymnasieskola i kommunen. Hen ska se till att "allt funkar" i datasalar samt elektroniksalar. Byter ut all hårdvara nu på sommarlovet.

    Hen jobbar 0800-1730 varje vardag. En timmes lunch.

    Sen blir det emellanåt jobb även under helgen.

    Men månadslönen är densamma oavsett antal arbetade timmar.

    Kan så unga personer som nitton har "förtroendearbetstid" verkligen? Borde inte det innebära extra i lön för varje arbetad timme över 40 timmar/vecka? På helgen kanske tom dubbelt?

    Ja, denna gång är det min familj det gäller.
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2
    Gissar att om man är 18 eller äldre så betraktas man som vuxen och då kab man välja att acceptera förtroendearbetstid.
  4. 2
    Gissar att om man är 18 eller äldre så betraktas man som vuxen och då kab man välja att acceptera förtroendearbetstid.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Knäppt att en kommun då utnyttjar en ung människa som vill göra sitt bästa. Tycker jag.
  6. 3
    Knäppt att en kommun då utnyttjar en ung människa som vill göra sitt bästa. Tycker jag.
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4
    Min 18- åring jobbar 9-18:30 varje vardag och ibland även lördagar. Han vill ju tjäna så mycket det går. Finns inte möjlighet att säga nej ? Är man över 18 år är man vuxen och kan förhandla om sitt avtal.
  8. 4
    Min 18- åring jobbar 9-18:30 varje vardag och ibland även lördagar. Han vill ju tjäna så mycket det går. Finns inte möjlighet att säga nej ? Är man över 18 år är man vuxen och kan förhandla om sitt avtal.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Okej, men då tjänar han mer om han jobbar mer? Inte en fast månadslön oavsett?
  10. 5
    Okej, men då tjänar han mer om han jobbar mer? Inte en fast månadslön oavsett?
  11. Medlem sedan
    Jun 2004
    #6
    Jo han borde ha både övertidsersättning och naturligtvis OB på helgen.
  12. 6
    Jo han borde ha både övertidsersättning och naturligtvis OB på helgen.
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Ja, det tänker jag också. Nu är han inte så jättekommunikativ så jag har inte direkt järnkoll på hans avtal mer än det han säger.
  14. 7
    Ja, det tänker jag också. Nu är han inte så jättekommunikativ så jag har inte direkt järnkoll på hans avtal mer än det han säger.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar