Tvätta håret= kalabalik??
_04 Alla barn
  1. peaz
    #1

    Tvätta håret= kalabalik??

    hej på er! Min lille 21 månaders grabb vill inte tvätta håret. han skriker i panik så fort han upptäcker att det lutar åt hårtvätt. Jag har provat att låta honom stå upp och titta i taket (hopplöst projekt;0) ), han har suttit i karet och fått hjälp att hålla för ansiktet/pannan liksom och jag har lagt honom på rygg med min arm som stöd (så som man håller bebisar som badar) då får han absolut inget vatten i ögonen men då verkar han få panik av att ligga ner trots att han har min arm om nacken. Det senaste jag provade nu var att tvätta med tvättlapp, gick liiiiiite bättre men fick knappt ur allt shampo eftersom han har så tjockt hår. Letade idag i vårt köpcentra efter sån där duschring som man hade förr men kan inte hitta nån. Så nu vänder jag mig till er för fler och bättre tips. Badning för övrigt älskar han men det är just hårtvätten som är katastrof.
  2. 1
    Tvätta håret= kalabalik?? hej på er! Min lille 21 månaders grabb vill inte tvätta håret. han skriker i panik så fort han upptäcker att det lutar åt hårtvätt. Jag har provat att låta honom stå upp och titta i taket (hopplöst projekt;0) ), han har suttit i karet och fått hjälp att hålla för ansiktet/pannan liksom och jag har lagt honom på rygg med min arm som stöd (så som man håller bebisar som badar) då får han absolut inget vatten i ögonen men då verkar han få panik av att ligga ner trots att han har min arm om nacken. Det senaste jag provade nu var att tvätta med tvättlapp, gick liiiiiite bättre men fick knappt ur allt shampo eftersom han har så tjockt hår. Letade idag i vårt köpcentra efter sån där duschring som man hade förr men kan inte hitta nån. Så nu vänder jag mig till er för fler och bättre tips. Badning för övrigt älskar han men det är just hårtvätten som är katastrof.
  3. johanna m Cecilia +bf22/2
    #2

    Här också...

    vi har gjort så att antingen så har vi tvättat med panik. Eller ja, det lät brutalt, inte panik, men skrik. Detta om det varit absolut nödvändigt att tvätta håret.
    Annars brukar jag våttvätta med tvättlapp just nu just därför att Cecilia verkar få panik. Tvättar i med schampo och tvättar ur med tvättlapp. Försöekr också att använda kam och våtkamma lite för att få ut schampoot. Funkar rätt ok. Blir rent och hon slipper panik, vilket väl var det man ville.
    HOn är som er kille och gillar att bada, men haaaatar att tvätta håret.
    Ett litet tips kanske iaf.

    Vad gäller tvättringar så finns de på FörstaClass och barnvagnskompaniet har jag för mig. Håller NÄSTAN tätt iaf.

    Lycka till!

    sicket snurrigt inlägg detta blev. *skrattar*
  4. 2
    Här också... vi har gjort så att antingen så har vi tvättat med panik. Eller ja, det lät brutalt, inte panik, men skrik. Detta om det varit absolut nödvändigt att tvätta håret.
    Annars brukar jag våttvätta med tvättlapp just nu just därför att Cecilia verkar få panik. Tvättar i med schampo och tvättar ur med tvättlapp. Försöekr också att använda kam och våtkamma lite för att få ut schampoot. Funkar rätt ok. Blir rent och hon slipper panik, vilket väl var det man ville.
    HOn är som er kille och gillar att bada, men haaaatar att tvätta håret.
    Ett litet tips kanske iaf.

    Vad gäller tvättringar så finns de på FörstaClass och barnvagnskompaniet har jag för mig. Håller NÄSTAN tätt iaf.

    Lycka till!

    sicket snurrigt inlägg detta blev. *skrattar*
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    Hej

    6 trådar ner slängde jag in en liknande fråga,så där kan du läsa.

    Jag gjorde som du tillslut och tvättade håret med hjälp av en tvättlapp,det går ju bra men svårt att få ur allt schampoo.

    Sen har vi åkt till badhuset två ggr tätt nu och det verkar ha hjälpt mkt.
    Sen får William stå i duschen (vi har skippat hårtvätt i badkaret,då det verkar vara läskigare) och duscha själv-vilket han verkligen gillar,han håller i slangen själv då,sen smyger jag in med en hand och tvättar av honom,det funkar kanon.
    Nu ikväll vart han tom arg för att han inte fick duscha längre =)

    Så mitt råd är att ta det lugnt och skippa just hårtvättandet så långt det går en period,det går över.
    Sen milt schampo som inte svider i dom små ögonen.
    Skapa lek runt tvättandet.

    kram Jenny
  6. 3
    Hej 6 trådar ner slängde jag in en liknande fråga,så där kan du läsa.

    Jag gjorde som du tillslut och tvättade håret med hjälp av en tvättlapp,det går ju bra men svårt att få ur allt schampoo.

    Sen har vi åkt till badhuset två ggr tätt nu och det verkar ha hjälpt mkt.
    Sen får William stå i duschen (vi har skippat hårtvätt i badkaret,då det verkar vara läskigare) och duscha själv-vilket han verkligen gillar,han håller i slangen själv då,sen smyger jag in med en hand och tvättar av honom,det funkar kanon.
    Nu ikväll vart han tom arg för att han inte fick duscha längre =)

    Så mitt råd är att ta det lugnt och skippa just hårtvättandet så långt det går en period,det går över.
    Sen milt schampo som inte svider i dom små ögonen.
    Skapa lek runt tvättandet.

    kram Jenny
  7. peaz
    #4

    Ska prova kammen också

    fast de där butikerna som du skrev har jag inte hört talas om så dom finns nog inte här i södra änden;). fast tvättringarna finns kanske i de lite mindre babyaffärerna. tack för tipset iaf
  8. 4
    Ska prova kammen också fast de där butikerna som du skrev har jag inte hört talas om så dom finns nog inte här i södra änden;). fast tvättringarna finns kanske i de lite mindre babyaffärerna. tack för tipset iaf
  9. peaz
    #5

    Duscha går inte heller

    inte annat än på badet där vi ofta är, men där ska han själv hålla slangen och den kommer inte i närheten av huvudet :(. Nåja jag får väl ha tålamod, det släpper väl nån gång, tills dess för väl håret tvättas lite mindre ofta.
  10. 5
    Duscha går inte heller inte annat än på badet där vi ofta är, men där ska han själv hålla slangen och den kommer inte i närheten av huvudet :(. Nåja jag får väl ha tålamod, det släpper väl nån gång, tills dess för väl håret tvättas lite mindre ofta.
  11. johanna m Cecilia +bf22/2
    #6

    hahah

    Kollade in på din presentation för att se vart du bor. Jag räknar mig själv som \"sydlänning\" och vi bor utanför Jönköping. Funderar på vad era affärer med samma sortiment kan heta. Babyland?babyproffsen?
    har iofs för mig att Coop haft hårtvättsringar, men det kan ha varit för ett bra tag sen.

    Jobba vidare med hårtvättandet. Inte är det roligt men det blir bättre och bättre.
    Hej hopp!
    kram
  12. 6
    hahah Kollade in på din presentation för att se vart du bor. Jag räknar mig själv som \"sydlänning\" och vi bor utanför Jönköping. Funderar på vad era affärer med samma sortiment kan heta. Babyland?babyproffsen?
    har iofs för mig att Coop haft hårtvättsringar, men det kan ha varit för ett bra tag sen.

    Jobba vidare med hårtvättandet. Inte är det roligt men det blir bättre och bättre.
    Hej hopp!
    kram
  13. Medlem sedan
    Oct 2005
    #7

    Kan själv...

    Min Alexander får hålla i duschen och tvätta sig själv ett tag, sedan tar jag över och duschar av honom ordentligt. Det är klart att det är lite gnäll, men jag tycker att det går bättre när han själv får prova först. Man måste nog bara bestämma, på ett vänligt sätt. \"Nu ska mamma duscha magen...benen...och håret\" e.t.c. Han står alltid upp i badkaret när jag duschar honom, har honom aldrig på rygg.
  14. 7
    Kan själv... Min Alexander får hålla i duschen och tvätta sig själv ett tag, sedan tar jag över och duschar av honom ordentligt. Det är klart att det är lite gnäll, men jag tycker att det går bättre när han själv får prova först. Man måste nog bara bestämma, på ett vänligt sätt. \"Nu ska mamma duscha magen...benen...och håret\" e.t.c. Han står alltid upp i badkaret när jag duschar honom, har honom aldrig på rygg.
  15. NenNa m E-04, C-00 och A-98
    #8

    Ella blev så desperat...

    ...i går när vi skulle bada att hon kastade sig om halsen på mammas sambo - som hon normalt håller på armlängds avstånd. Hon ropade också efter \"Tittin\" - dagmamman ;-)

    När hon väl kom på att det var kört så körde vi som vanligt ett snabbt och resolut hårtvättande utan diskussioner och därefter kunde hon tänka sig att skvätta lite försiktigt i vattnet med ena handen tills hennes pappa \"räddade\" henne...

    De andra barnen har varit likadana men det har gått över någorlunda i samband med simskolan...
  16. 8
    Ella blev så desperat... ...i går när vi skulle bada att hon kastade sig om halsen på mammas sambo - som hon normalt håller på armlängds avstånd. Hon ropade också efter \"Tittin\" - dagmamman ;-)

    När hon väl kom på att det var kört så körde vi som vanligt ett snabbt och resolut hårtvättande utan diskussioner och därefter kunde hon tänka sig att skvätta lite försiktigt i vattnet med ena handen tills hennes pappa \"räddade\" henne...

    De andra barnen har varit likadana men det har gått över någorlunda i samband med simskolan...
  17. thinker
    #9

    Duschning

    Hejsan!
    Jag vet inte egentligen vad för råd jag kan ge. Men mina barn 3½ och 1½ gillar verkligen att duscha och att bada. Sonen 1½ allra mest. Att få vatten i ansiktet är ingenting. När vi tvättar håret så brukar jag låtsas att det är en fluga eller något sådant i taket och då skall han naturligtvis kolla och det går bra att skölja ur schampot. Jag har tvättlappar som han kan leka med eller någon annan leksak om det behövs. Något som lockar efter duschen är fönen och att vara \"nakenfis\" och springa och leka.
    Hoppas du fick lite uppslag.
    Brukar också skvätta med duschen så det kommer vatten lite överallt på barnen och det tycker de är kul.
  18. 9
    Duschning Hejsan!
    Jag vet inte egentligen vad för råd jag kan ge. Men mina barn 3½ och 1½ gillar verkligen att duscha och att bada. Sonen 1½ allra mest. Att få vatten i ansiktet är ingenting. När vi tvättar håret så brukar jag låtsas att det är en fluga eller något sådant i taket och då skall han naturligtvis kolla och det går bra att skölja ur schampot. Jag har tvättlappar som han kan leka med eller någon annan leksak om det behövs. Något som lockar efter duschen är fönen och att vara \"nakenfis\" och springa och leka.
    Hoppas du fick lite uppslag.
    Brukar också skvätta med duschen så det kommer vatten lite överallt på barnen och det tycker de är kul.
  19. Medlem sedan
    Apr 2003
    #10

    Känner igen det

    Jag har precis badat Linus och tvättat håret, han skrek allt vad han kunde. Jag schamponerar honom sen tar jag duschen och duschar jag honom han får panik nästan, men jag vill göra det snabbt och få det gjort.
  20. 10
    Känner igen det Jag har precis badat Linus och tvättat håret, han skrek allt vad han kunde. Jag schamponerar honom sen tar jag duschen och duschar jag honom han får panik nästan, men jag vill göra det snabbt och få det gjort.

Liknande trådar

  1. Tvätta håret?
    By JaxiBaxi in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 21:40
  2. Tvätta håret på ettåring
    By Omaster in forum Småbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 19:25
  3. Tvätta håret själv
    By Nissa in forum _0409 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 11:50
  4. Ni som slutade tvätta håret
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 21:17
  5. Tvätta håret? HJÄLP!
    By Gullan m 3 prinsar in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 08:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar