Vad beror det på att vi får så in i bängen med larver i soptunnan? Vi skurar den efter varje tömning ( varannan vecka), vad mer kan man göra, det är ju så ÄCKLIGT! Den här veckan är det så illa att det bara är gubben som slänger sopor, vi andra vägrar...
Provar här med, larver i soptunnan Vad beror det på att vi får så in i bängen med larver i soptunnan? Vi skurar den efter varje tömning ( varannan vecka), vad mer kan man göra, det är ju så ÄCKLIGT! Den här veckan är det så illa att det bara är gubben som slänger sopor, vi andra vägrar...
Till slut tog vi till klorin flaskan. Jag hällde i någon dl klorin i botten på tunnan och vevade runt med en skurborste lät stå några timmar. Sedan dess har vi haft mask (eller vad det är för djur, mina var vita) fritt. Jag provade med koncentrerad Ajax då var de borta ett par veckor.
Miljön är ett problem här, men jag var desperat. Nu har vi bara hela sop påsar som inte läcker och ur spolning med vatten efter tömning.
Haft samma problem... Till slut tog vi till klorin flaskan. Jag hällde i någon dl klorin i botten på tunnan och vevade runt med en skurborste lät stå några timmar. Sedan dess har vi haft mask (eller vad det är för djur, mina var vita) fritt. Jag provade med koncentrerad Ajax då var de borta ett par veckor.
Miljön är ett problem här, men jag var desperat. Nu har vi bara hela sop påsar som inte läcker och ur spolning med vatten efter tömning.
i tunnan där flugor tar sig in? Det behövs inte vara något stort. Jag hade fullt med larver i sommar i tunnan en gång när det var som allra varmast.
Och jag hade även fullt med stora och små äckliga flugor som var runt hela tunnan. Så när jag öppnade så kom dom in i tunnan och därigenom så lägger dom ägg och det kläcks nog relativt fort när det är varmt.
Jag skurar min tunna också med klorin efter varje tömning. Häller i och skurar med sopborsten.
Har du något hål i tunnan där flugor tar sig in? Det behövs inte vara något stort. Jag hade fullt med larver i sommar i tunnan en gång när det var som allra varmast.
Och jag hade även fullt med stora och små äckliga flugor som var runt hela tunnan. Så när jag öppnade så kom dom in i tunnan och därigenom så lägger dom ägg och det kläcks nog relativt fort när det är varmt.
Jag skurar min tunna också med klorin efter varje tömning. Häller i och skurar med sopborsten.
Jo, det ska man tydligen göra. Lägg en sten eller något så att locket inte stängs igen. Då faller larverna ner i marken och gömmer sig och blir inte kvar i soptunnan.
Enligt expertisen ska det funka, även om det enligt mig tar emot att göra det. Man vill ju STÄNGA locket....
Öppna locket :) Jo, det ska man tydligen göra. Lägg en sten eller något så att locket inte stängs igen. Då faller larverna ner i marken och gömmer sig och blir inte kvar i soptunnan.
Enligt expertisen ska det funka, även om det enligt mig tar emot att göra det. Man vill ju STÄNGA locket....