Grå starr
Synskador & nedsatt syn
  1. Medlem sedan
    May 2007
    #1

    Grå starr

    Hej! Jag hoppas att detta forum även gäller min son. Min son på 2½ år är född med grå starr (katarakt) på båda ögonen. Han skelar kraftigt på det ena ögat. Han är nyopererad på det ena ögat för några veckor sedan. Har inte riktigt fått kläm på om det är vanligt att man får grå starr på båda ögonen vid födseln. Hör skelningen och starren ihop? Skelningen har dessutom blivit sämre efter operationen. Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig så blir jag jätte tacksam! / Pia
  2. 1
    Grå starr Hej! Jag hoppas att detta forum även gäller min son. Min son på 2½ år är född med grå starr (katarakt) på båda ögonen. Han skelar kraftigt på det ena ögat. Han är nyopererad på det ena ögat för några veckor sedan. Har inte riktigt fått kläm på om det är vanligt att man får grå starr på båda ögonen vid födseln. Hör skelningen och starren ihop? Skelningen har dessutom blivit sämre efter operationen. Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig så blir jag jätte tacksam! / Pia
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2
    Min dotter föddes med grå starr på sitt ena öga, och opererades när hon var 5 v gammal.

    Hon skelade ett tag, men nu vid 2 års ålder så skelar hon inte märkbart.

    Enligt vår ögonläkare så är det vanligt med skelning, då det friska ögat tar över och det andra inte hänger med.
    Det kanske är likadant för er, att han ser bättre på ena ögat så att det dominerar?

    Man kan op. bort skelning när barnen är större, men det är bara kosmetiskt och det är upp till föräldrarna att avgöra om man tycker att det är nödvändigt.

    Hur pass bra ser din son?

    Min dotter ser väldigt dåligt på sitt skadade öga, hon har en lins med +30 i styrka...och hon ska lapptränas men det har inte funkat alls fram till nu.
    Nu kan hon acceptera lappen en liten stund varje dag, så jag hoppas att det ska gå åt rätt håll nu.
  4. 2
    Min dotter föddes med grå starr på sitt ena öga, och opererades när hon var 5 v gammal.

    Hon skelade ett tag, men nu vid 2 års ålder så skelar hon inte märkbart.

    Enligt vår ögonläkare så är det vanligt med skelning, då det friska ögat tar över och det andra inte hänger med.
    Det kanske är likadant för er, att han ser bättre på ena ögat så att det dominerar?

    Man kan op. bort skelning när barnen är större, men det är bara kosmetiskt och det är upp till föräldrarna att avgöra om man tycker att det är nödvändigt.

    Hur pass bra ser din son?

    Min dotter ser väldigt dåligt på sitt skadade öga, hon har en lins med +30 i styrka...och hon ska lapptränas men det har inte funkat alls fram till nu.
    Nu kan hon acceptera lappen en liten stund varje dag, så jag hoppas att det ska gå åt rätt håll nu.
  5. Medlem sedan
    Jul 1999
    #3
    hej

    min son föddes oxå med grå starr på båda ögonen, jag har skickat ett meddelande till dig med brav om detta. hör gärna av dig igen, kul att dela tankar o erfarenheter
  6. 3
    hej

    min son föddes oxå med grå starr på båda ögonen, jag har skickat ett meddelande till dig med brav om detta. hör gärna av dig igen, kul att dela tankar o erfarenheter
  7. Medlem sedan
    Aug 2007
    #4
    Hej,
    Jag håller tummarna för att lappträningen kommer att fungera. Jag har också ett barn med medfödd grå starr på ena ögat och vi har lapptränat hans öga sedan operationen då han var 2 veckor gammal (han är 14 månader nu). Lappträningen fungerade bra till han var ca ett år och kom på att man kunde ta av sig lappen... Nu är det jättesvårt att lappträna. Max blir jätteledsen när jag sätter på lappen och vill ta av den hela tiden. Han ser liksom din dotter väldigt dåligt på sitt opererade öga. Hur fick du din lappträning att fungera? Har du några bra tips? Har du provat pupillvidgande droppar i det friska ögat och i så fall hur fungerade det? Jag tar tacksamt emot all tips och förslag!
  8. 4
    Hej,
    Jag håller tummarna för att lappträningen kommer att fungera. Jag har också ett barn med medfödd grå starr på ena ögat och vi har lapptränat hans öga sedan operationen då han var 2 veckor gammal (han är 14 månader nu). Lappträningen fungerade bra till han var ca ett år och kom på att man kunde ta av sig lappen... Nu är det jättesvårt att lappträna. Max blir jätteledsen när jag sätter på lappen och vill ta av den hela tiden. Han ser liksom din dotter väldigt dåligt på sitt opererade öga. Hur fick du din lappträning att fungera? Har du några bra tips? Har du provat pupillvidgande droppar i det friska ögat och i så fall hur fungerade det? Jag tar tacksamt emot all tips och förslag!
  9. Anonym
    #5
    hej,våran son föddes också med gråstarr ,har blivit opererad tre gånger för efterstarr.Han skelar kraftigt på högra ögat,skelningen kommer att opereras bort när det blir skoldags.Antar att ni sätter i linser på eran pojk? funkar det bra?våran son fyller snart 3 år.
  10. 5
    hej,våran son föddes också med gråstarr ,har blivit opererad tre gånger för efterstarr.Han skelar kraftigt på högra ögat,skelningen kommer att opereras bort när det blir skoldags.Antar att ni sätter i linser på eran pojk? funkar det bra?våran son fyller snart 3 år.
  11. Medlem sedan
    Jan 2008
    #6
    Hej!
    Min lille prins på två månader föddes också med gråstarr på båda ögonen. Ingen i vår omgivning hade hört talas om detta. Sköterkan på bvc som jobbar med bebisar hela dagarna hade varit med om detta en gång tidigare. Men då hon har tystnadsplikt kan vi inte få kontakt med dessa föräldrar. Därför känns det bra att äntligen hittat några fler som har erfarenhet av detta. Prinsen vår har nu opererats för andra gången för en vecka sedan. Han fick både efterstarr och tryckförändringar. Nu verkar trycket gått ner) men då har han fått infektion i stället. Han har kontaktlinser men dessa har vi inte använt på över en vecka pga operationen och nu infektionen. Vad jag lade märke till när han använder linserna är att han då kan fixera blicken och skelningen förvinner också. Tyvärr så verkar linserna skava. Han skriker mycket. Men på ST Eriks säger de att eftersom han utvecklar sin syn med hjälp av dessa så är det bara att bita i hop och fortsätta.
    Nån som varit med om detta?
  12. 6
    Hej!
    Min lille prins på två månader föddes också med gråstarr på båda ögonen. Ingen i vår omgivning hade hört talas om detta. Sköterkan på bvc som jobbar med bebisar hela dagarna hade varit med om detta en gång tidigare. Men då hon har tystnadsplikt kan vi inte få kontakt med dessa föräldrar. Därför känns det bra att äntligen hittat några fler som har erfarenhet av detta. Prinsen vår har nu opererats för andra gången för en vecka sedan. Han fick både efterstarr och tryckförändringar. Nu verkar trycket gått ner) men då har han fått infektion i stället. Han har kontaktlinser men dessa har vi inte använt på över en vecka pga operationen och nu infektionen. Vad jag lade märke till när han använder linserna är att han då kan fixera blicken och skelningen förvinner också. Tyvärr så verkar linserna skava. Han skriker mycket. Men på ST Eriks säger de att eftersom han utvecklar sin syn med hjälp av dessa så är det bara att bita i hop och fortsätta.
    Nån som varit med om detta?
  13. Medlem sedan
    Jan 2016
    #7

    Finns du kvar?

    Hejsan där Pia. Jag undrar om du finns kvar här och kollar in ibland? Ja skulle vilja komma i kontakt med dig angående katarakt dilemmat osv. Vi har en dotter, Märta, som oxå föddes med starr och är opererad osv. Hon är fyra månader nu. Jag skulle vilja veta hur ni har haft det sen....
    Hör av dig om du kan?mvh Magnus i Karlskrona
    [email protected]
    Tack på förhand
  14. 7
    Finns du kvar? Hejsan där Pia. Jag undrar om du finns kvar här och kollar in ibland? Ja skulle vilja komma i kontakt med dig angående katarakt dilemmat osv. Vi har en dotter, Märta, som oxå föddes med starr och är opererad osv. Hon är fyra månader nu. Jag skulle vilja veta hur ni har haft det sen....
    Hör av dig om du kan?mvh Magnus i Karlskrona
    [email protected]
    Tack på förhand

Liknande trådar

  1. Grå starr?
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-02, 12:54
  2. Grå starr?!
    By QueenBina in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-18, 06:35
  3. Starr?
    By Paxelle in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 18:36
  4. Grå starr
    By Mia_Sthlm in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-17, 14:11
  5. Har kaninen starr?
    By Lotta med tre in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 23:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar