Ringorm
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Ringorm

    Våran stora tjej på 4 1/2 år har haft kliande "utslag" på ena benent från knät och nedåt i lite mer än en veckas tid. Jag har reflekterat på dessa tidigare än då men trott att det varit ärr efter sommarens alla bravader på asfalten men eftersom de kliar så har man ju ändå funderat. Vi har tvättat morgon och kväll och smörjt med svampkräm och det har lindrat kliandet. Igår var jag i kontakt med Sjukvårdsupplysningen och de trodde att det kunde röra sig om svinkoppor och tyckte jag skulle uppsöka vårdcentralen som idag.
    Sagt och gjort vi fick en tid och träffade en läkare som tyckte vi gjort som vi skulle med tvättandet och salvan men trodde inte det var koppor utan Ringorm.

    Jag har ingen erfarenhet av Ringorm sedan tidigare mer än några hästar i stallet när jag var liten hade detta. Läkaren upplyste att det inte ksulle vara smittsamt så det var helt ok att lämna dotterna på dagis igen. Vi skall dock tvätta med alsolsprit morgon och kväll och fortsätta med Lamisil eller med Hydrokortisonsalva i en vecka till. Ser det likadant ut eller blir värre skall vi komma tillbaka.

    Så nu undrar jag, hur smittsamt är det. Har en bekant som vi skall träffa i helgen och baka pepparkakor hos och denne säger att Ringorm är jättesmittsamt och jag kan tänka mig att hon inte vil att vi skall komma....

    Berätta gärna för mig om era erfarenheter gällande Ringorm, behandling och smittsamhet.
  2. 1
    Ringorm Våran stora tjej på 4 1/2 år har haft kliande "utslag" på ena benent från knät och nedåt i lite mer än en veckas tid. Jag har reflekterat på dessa tidigare än då men trott att det varit ärr efter sommarens alla bravader på asfalten men eftersom de kliar så har man ju ändå funderat. Vi har tvättat morgon och kväll och smörjt med svampkräm och det har lindrat kliandet. Igår var jag i kontakt med Sjukvårdsupplysningen och de trodde att det kunde röra sig om svinkoppor och tyckte jag skulle uppsöka vårdcentralen som idag.
    Sagt och gjort vi fick en tid och träffade en läkare som tyckte vi gjort som vi skulle med tvättandet och salvan men trodde inte det var koppor utan Ringorm.

    Jag har ingen erfarenhet av Ringorm sedan tidigare mer än några hästar i stallet när jag var liten hade detta. Läkaren upplyste att det inte ksulle vara smittsamt så det var helt ok att lämna dotterna på dagis igen. Vi skall dock tvätta med alsolsprit morgon och kväll och fortsätta med Lamisil eller med Hydrokortisonsalva i en vecka till. Ser det likadant ut eller blir värre skall vi komma tillbaka.

    Så nu undrar jag, hur smittsamt är det. Har en bekant som vi skall träffa i helgen och baka pepparkakor hos och denne säger att Ringorm är jättesmittsamt och jag kan tänka mig att hon inte vil att vi skall komma....

    Berätta gärna för mig om era erfarenheter gällande Ringorm, behandling och smittsamhet.
  3. Anonym
    #2
    Hej!
    Jag bodde i Grekland under 90-talet och tog hand om katter från gatan. Många av dessa har ringorm och jag fick det men inte min man. Det som så smittsamt. Din bekant måste typ klia på din dotter och sen på sig själv. De kliade inte heller. Kommer inte heller ihåg hur jag behandlades men det var nog bara med kräm. Det tog jättelång tid innan ringarna bleknade. Jag tror inte att man ska ha alsolsprit på.
    För att vara ringorm ska det först vara ett litet rött utslag som sedan växer sig som en ring. Huden läks i mitten. Sen kan man små öar som flyter ihop med varandra.

    mvh fd grekiskan
  4. 2
    Hej!
    Jag bodde i Grekland under 90-talet och tog hand om katter från gatan. Många av dessa har ringorm och jag fick det men inte min man. Det som så smittsamt. Din bekant måste typ klia på din dotter och sen på sig själv. De kliade inte heller. Kommer inte heller ihåg hur jag behandlades men det var nog bara med kräm. Det tog jättelång tid innan ringarna bleknade. Jag tror inte att man ska ha alsolsprit på.
    För att vara ringorm ska det först vara ett litet rött utslag som sedan växer sig som en ring. Huden läks i mitten. Sen kan man små öar som flyter ihop med varandra.

    mvh fd grekiskan
  5. Anonym
    #3
    Det är inte så smittsamt, skulle jag skriva.
  6. 3
    Det är inte så smittsamt, skulle jag skriva.
  7. Medlem sedan
    May 2015
    #4
    Medel mot ringorm - http://shytobuy.se
  8. 4
    Medel mot ringorm - http://shytobuy.se

Liknande trådar

  1. Ringorm?
    By Mimmi in forum Barnsjukdomar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 12:07
  2. Ringorm
    By Jenny+fyra kottar in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-05-14, 09:36
  3. Är det ovanligt att få ringorm...
    By SAGA! in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-05-30, 20:49
  4. Ringorm
    By shuna76 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-02, 14:27
  5. Ringorm vid graviditet?
    By Fyran på väg! bf 15/6 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-03, 13:04
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar