CrossFit utomhus

crossfit-blogg-träningsblogg-tumadre-personlig-tränare-sollentuna-pt_2

Det var så kallt ute i morse! Jag tror det var runt 3 grader, blött och grått ute. Jag mjukade upp kroppen inomhus, gjorde några prehab-övningar och bar sedan ut en skivstång och vikter ut till boxens gård. Det är så himla bra med möjligheten att träna utomhus. Dessutom får byggarbetarna på andra sidan gatan och alla grannarna runtomkring något kul att titta på. Jag bjuder på det!

Där ute på gården rev jag av veckans tuffaste träningspass. Det var mjölksyra deluxe för benen med många repetitioner, plyometriska övningar och sprint. På dagens meny stod front squats, good moornings, back squats, raka marklyft, hopp upp på däck och power cleans. Jag avslutade med olika varianter av utfallsgång, grodhopp och sprint på sträckan längs med huset.

crossfit-blogg-träningsblogg-tumadre-personlig-tränare-sollentuna-pt_1

Utfallsgång med stång över huvudet är en ruskigt jobbig övning som sätter stora krav på rörlighet, balans, stabilitet och styrka. Efter dagens prövningar klättrade den högt upp i topplistan av mina favoritövningar. Jag har en hatkärlek för sånt som utmanar.

crossfit-blogg-träningsblogg-pinkoholic-tumadre-personlig-tränare-sollentuna-pt_1
Oktober-månad till ära har jag lite mer rosa på mig än jag brukar. Det kanske ni har sett på min Instagram @tumadreblogg? Min fina tröja kommer från Pinkoholic, en butik som enbart säljer rosa produkter. Jag tycker riktigt bra om modellen; den är tunn med långa ärmar (extralånga och med tumhål, perfekt vid löpning eller träning utomhus). Det är denna sorten av långärmade tröjor jag föredrar att ha när jag jobbar som PT också. Tröjan är ganska rymlig i storleken; jag har storlek S på min och den sitter ganska löst. Strumporna från Pinkholic (både de korta och knähöga) är två andra nya favoriter. När jag tränar inomhus tränar jag ofta enbart i strumpor, så strumpor går åt och är en förbrukningsvara för mig. Dessa från Pinkholic är inte kompressionsstrumpor, men de är riktigt mjuka (yes!) och sköna inuti. De passar bra både på gymmet/boxen eller hemma i soffan.

Merrell våren/sommaren 2015

IMG_1497-0.JPG
IMG_1520.JPG

Det är pressvecka i Stockholm just nu. PR-byråerna bjuder in till showroom, för att visa nyheter och kollektioner för våren och sommaren 2015. Det kan tyckas vara tidigt att redan nu titta så långt framåt, när vi knappt har hunnit genomlida de värsta höststormarna (ungefär som när jag åt årets första julbord i början på september). Men så är det – ska det hinna klämmas, kännas, testas och skrivas om i diverse medier, så får man vara ute i god tid.

Dessvärre hinner jag inte titta förbi hos alla byråer i veckan, men jag tog en vända in till stan idag efter egenträning och PT-kund. Jag tittade bland annat på sommaren/vårens kommande sortiment hos skoföretaget Merrell.

Merrell specialiserar sig på lättviktsskor och inför kommande säsong satsas det extra på trailmodeller, bland annat med deras egna sula Merrell Select Grip. Beroende på vilken skomodell, så är sulan uppbyggd av olika lager. Deras olika sulor är:
- M Select MOVE: följsam sula som följer fotens naturliga rörelser
- M Select DRY: vattentäta sulor med bra andningsförmåga. Finns även en XDRY-sula.
- M Select WARM: sulor som kapslar in kroppsvärme och håller fötterna varma under löpturen
- M Select FRESH: sulor som eliminerar svettlukt och håller skorna fräscha
- M Select GRIP: sulor med bra grepp i alla väder, dessutom relativt stort mellanrum emellan upphöjningarna så det inte fastnar grus i sulan
- M Select ICE GRIP: något hårdare gummisulor som är anpassade för att få grepp även i snö, modd och på is.

Skorna har olika kombinationer av fresh/move/grip eller fresh/move/dry osv beroende på modell. Jag är sedan tidigare bekant med Merrells barfotaskor med vibram-sula, men har aldrig testat deras egna sulor. Jag klämde och kände på dem idag och de såg riktigt bra ut, varpå flera modeller hamnade på min önskelista. Det var riktigt fina färgkombinationer på skorna också, både för dam, herr och barn. Nästan som att titta in i en karamellbutik!

Biomekanik

trigger

Jag hävdar att det är fullt normalt att: hänga 2,5 timme på boxen en morgon, och under den tiden träna lite, prata träning med andra och botanisera i de här lådorna. Miniband, theraband, diverse bollar och andra triggerpoint-redskap ingår i den träning som mina PT-kunder blir utsatta för. För att inte tala om träpinnen! Allt för att prestera bättre!

Jag nämnde det lite kort i gårdagens långa inlägg att jag har ett intresse för människans biomekanik. Liksom kost, så är detta också ett område där jag kan djupdyka i tunglästa artiklar, både på svenska och engelska. Jag vet inte hur många sparade bokmärken jag har på min iPad med olästa artiklar och rapporter inom ämnet. Det finns hur mycket som helst att läsa! Vi får se om jag lyckas hålla detta inlägg någorlunda kortfattat…

En sak är säker; jag tycker det är riktigt intressant att titta på människors rörelsemönster, göra tester, se samband, hitta lösningar för att stärka upp svaga länkar och jämna ut obalanser med rörlighet, träning och enkla prehab-övningar. Prehab; alltså att stärka upp innan skadan är skedd och att förbereda kroppen på mer belastning på ett gynnsamt sätt.

Hittills har jag gjort funktionsanalyser på alla min fysiska PT-kunder, där jag har tittat på hållning, rörelsemönster, stramheter, obalanser, kontroll och aktivering. Det har visat sig vara väldigt bra, för då har jag kunnat ta tag i de svaga länkarna redan under våra första timmar tillsammans och förhoppningsvis minskat risken för att i framtiden höra att ”aj, nu gjorde det ont i mitt knä”, ”nu fick jag ont i axeln”, ”oj, nu gör det ont i ländryggen” och därifrån behövt gissa mig fram till vad det kan bero på. När jag redan i förväg vet att kunden te.x har svårt att hålla bålen aktiv, pronerar med ena foten eller inte klarar av att aktivera skulderbladen, så är det enklare att ta itu med det redan dag ett. Även mina kunder har upplevt att det har varit givande att få veta vart de svaga länkarna sitter och vad man kan göra åt det. Det har även ökat deras insikt i varför deras träningsupplägg ser ut som den gör – den är individanpassad för just den kunden efter just dennes förutsättningar.

Nu har jag ändrat mitt arbetsupplägg så att varje ny PT-kund gör funktionsanalyser i första mötet med mig, i samband med att vi går igenom mål med träningen och andra frågor som tas upp i konsultationen. Fördelen med att vara egen företagare är att jag har möjligheten att själv lägga upp en arbetsmetod som jag tror på och står för – och en tidig kunskap om kundens rörelsemönster ser jag som en självklarhet.

Varenda personliga tränare (och i princip vem som helst egentligen) kan leverera träningsvärk, få kunden att bli svettig, gå ner i vikt eller bygga muskler. Jag ser dock en uppåtgående träningstrend där folk vill träna smartare, prestera bättre utifrån sin egen förmåga, fungera optimalt i vardagen och slippa ha ont. Det är den sortens tränare jag vill vara – och leverera allt det där andra kommer med på köpet!

Se enkelheten, hitta balansen och finn matglädjen

blogg-träningsblogg-matblogg-kostrådgivare-mat-pt-personlig-tränare

Vi sätter ju inte frivilligt på en väckarklocka som stör oss mitt i natten, så varför skulle vi då vilja störa de funktioner i kroppen som vi får i oss genom att äta varierat? 

Det blir ett laddat ämne här idag. Nämligen kost. Jag vet att en del av er bloggläsare vill ha mer inlägg om kost, medan andra är glada över att det här är en av få ”träningsbloggar” (eller vad man nu kan kalla min blogg) som inte är kostorienterad. Eftersom jag får frågor om kost dagligen, både av folk jag möter fysiskt, men också mycket via mail, så blir det ett inlägg om kost i alla fall nu. Det blir inget tungläst inlägg (möjligtvis långt eftersom jag har en tendens att bara låta orden flöda fritt när det kommer till ett intressant ämne), utan snarare lite reflektioner kring vårt förhållningssätt till mat.

Är det bra att steka maten i det här? Är det här bra att äta? Kan jag äta det här till fredagsmyset? Hur ska jag gå ner i vikt? Hur ska jag gå upp i vikt? Hur stor portion ska jag äta? Är kolhydrater okej? Får jag i mig tillräckligt med protein? Vad händer om jag inte äter frukost? Exakt vad ska jag äta efter träning? Behöver man dricka en proteinshake efter träningen? Vilka kosttillskott är bra?

Vanliga frågor. Och jag svarar gärna på frågor. Men… Det är svårt att ge individuella kostråd till någon som ställer en fråga och jag inte vet något mer om personens matvanor och syften. Vad som är ”okej” eller inte beror på vem du är och vad du har för mål. Vi bör äta olika, men ändå ha samma inställning till mat.

Jag läser gärna om kost och har gjort det till och från i några år nu. Allt från artiklar om trendiga dieter till forskningsrapporter som går djupt in på cellnivå (när jag fastnar i riktigt tunga rapporter eller svårläst litteratur blir jag okontaktbar i några timmar). Kost är ett oerhört spännande ämne – och enormt stort och brett! Jag har fått det privilegium att jag blivit undervisad i kost av otroligt duktiga näringsfysiologer och dietister, utöver de fristående kurser om kost jag hade läst tidigare. En del av mig skulle vilja studera kost på universitetsnivå, men en annan del av mig vill hellre studera människans biomekanik. Jag slits lite emellan två riktigt spännande ämnen och trivs just nu därför bra med att befinna mig lite mittemellan med min PT/kostrådivare-utbildning som plockar godbitarna ur dem bägge (och som man med fördel kan fördjupa sig i genom självstudier).

Kost, var det, ja… Vi har olika relation till mat och vi sköljs dagligen över i olika medier med påståenden, tips och råd om hur vi ska äta. Tänk bara alla dessa kvällstidningar som påstår det ena efter det andra OCH dessutom hänvisar till forskningsresultat, vilket får läsaren att känna mer tillit till artikeln. Självklart, för om det har gjorts studier, så måste det ju betyda att det är något bra, eller hur? Och SOM det säljer. Alla dessa artiklar om bantning, hur man går ner i vikt, hur den senaste ”kändisdieten” fungerar och så vidare… Det är business för kvällstidningarna. De tjänar bra på det, men läsarna glömmer i stort sett alltid att vara källkritiska och titta VEM detta kostråd vänder sig till eller varför forskningen gjordes. Ofta beror det på okunskap. Alldeles för ofta är dessa råd vi läser i kvällstidningen inte till för den vanliga människan, inte ens den vanliga människan som tränar fem-sex dagar i veckan (vanlig i mina kretsar, men kanske mindre vanlig bland gemene man). Ibland kan råd vara rentav skadliga för dig och mig. Det kan kvällstidningarna inte stå till svars för, för i slutändan är det vårt eget val hur vi vill äta – och de konsekvenserna det för med sig blir i så fall vårt eget ansvar. Och när det är vårt eget ansvar, så har vi ju bara oss själva att skylla på.

Då återstår ju frågan: hur ska man äta då? Då säger jag så här: go back to basic. Gör det inte svårt för dig. Se enkelheten. Hitta balansen. Finn matglädjen.

Om vi går in på riktig basic-nivå nu och suddar bort alla oklarheter… Mat. Vi behöver äta mat för att fungera. Maten är kroppens bränsle. Utan bränsle kommer vi ingenstans. Och för att komma framåt behöver vi bra bränsle. Alltså, vi behöver mata kroppen med bra mat. Vi behöver få i oss näring för att kroppen ska fungera optimalt, för skelett, muskler, nervsystem och hjärna. Det får vi om vi äter varierat. Mat är ett av våra basala behov, precis som sömn och närhet. Att utesluta näringsämnen frivilligt är att störa kroppens funktioner, ungefär som om vi skulle börja störa sömnen: vi sätter ju inte frivilligt på en väckarklocka som stör oss mitt i natten, så varför skulle vi då vilja störa de funktioner i kroppen som vi får i oss genom att äta varierat? Visst, kroppen håller sig upprätt och du kan leva, prata och skratta även om du inte får i dig dagsbehovet av omega3, järn eller D-vitaminer. Se likheten med sömn: även när du har sovit dåligt fungerar du fortfarande, men inte helt optimalt. När du har sovit dåligt flera nätter i följd, fungerar du ännu sämre. Samma med maten. Ät mestadels bra, sträva efter att ge kroppen sitt daglig behov – och tillåt dig själv att fuska ibland.

Ät regelbundet. Ät mycket grönsaker. Ät rena råvaror (undvik halvfabrikat). Din kropp behöver fett, kolhydrater och protein. Ät allt, men inte alltid. Återigen, se enkelheten, hitta balansen och finn matglädjen. Go back to basic!

Jag skrev detta inlägg först i ett skrivprogram och för ett par stycken sedan hade jag redan skrivit en hel A4. Det blir så när man skriver om ett ämne där orden bara flödar fritt… Jag hann inte ens skriva klart, men jag sätter punkt här och kanske fortsätter någon annan gång igen. Kom ihåg enkelheten, variationen, balansen och matglädjen. Det var det viktigaste jag vill få ur mig.

Hösten är en nystart

2014-10-12

Med hösten brukar det komma ett enormt sug för mig att köpa nytt. Är det så för er andra också? Jag vill ha nya kläder till både mig och barnen, handla födelsedagspresenter, fylla på med nya träningskläder, köpa nya ytterkläder, fräscha underställ, skor, ändra om hemma med ny inredning, kanske köpa nya sängkläder, nya handdukar… And the list goes on.

Då sitter jag där i soffan och  surfar nästan slut på internet, söker med ljus och lykta efter sådant jag vill ha. Jag klickar dock sällan hem, för inköpslistorna blir lite väl långa ibland. Då hamnar jag till slut på Campadre, där det alltid är nedsatta priser. Och se där! Just nu är det kampanjpriser på kläder från Odd Molly och träningskläder från Casall, Kari Traa, Röhnisch, Dcore och Draft. Det får bli helgens lilla tips från mig. Helt klart värt ett besök.