Bäckenknäck och krokiga kotor

I veckan var jag hos en kiropraktor. Inte för att jag har ont eller känner smärtor någonstans, utan för att jag har noterat att mitt bäcken är snedroterat. Det märks speciellt tydligt när jag går på händer och hela underkroppen vill luta åt ena hållet eller att skivstången lutar lite sidleds när jag gör frontböj. Av en slump såg en fysioterapeut min rygg för ett tag sedan och sa att den var lite krokig åt ena hållet, så jag ville få detta undersökt och samtidigt justera mitt bäcken innan dessa leder till smärtor eller mer obalanser i kroppen.

IMG_1881

För gemene man tror jag att det är ganska svårt att förstå rörelseapparaten och hur det ena leder till det andra, eller ens kunna koppla eventuella smärtor till det verkliga problemområdet. Du kan t ex ha ont i ländryggen, men det kan bero på något helt annat än att du är svag eller stel i just ländryggen. Smärtor i ländryggen kan ha sitt ursprung i exempelvis höften, axeln, foten… Eller ja, precis var som helst (tips: kontakta en terapeut om du har ont någonstans). Det är nog ännu svårare att upptäcka obalanser innan det ens har lett till smärta, men här vill jag våga påstå att jag har bra kroppskännedom och har dessutom ett intresse för biomekanik, vilket givetvis är till stor fördel. Värt att nämna är att precis alla, även terapeuter, har mer eller mindre svaga länkar, obalanser eller smärtor någonstans.

Kiropraktorn gjorde en screening och undersökte varje led i min ryggrad. Hon återkopplade ganska snabbt att jag har ett snedroterat bäcken och en liten krökning åt höger i ländryggen. När man talar om en krokig rygg brukar man kalla det skolios, men det kräver en röntgenundersökning innan man får en diagnos. Min krökning är så liten att ryggen egentligen kan betraktas som frisk och så länge jag är smärtfri är jag nöjd och begär inget skriftligt utlåtande om min anatomiska dysfunktion. Jag har också en liten längdskillnad på höger och vänster ben, vilket gör att jag tar lite ojämna steg (vilket givetvis också påverkar mitt bäcken). När jag räknar upp allt detta låter det lite makabert, men det handlar alltså bara om millimiter små skillnader och inget som på något sätt är farligt eller ska begränsa mig att fortsätta träna och röra på mig som jag gör.

Jag fick en behandling för mitt snedroterade bäcken då kiropraktorn knäckte SI-leden i vänster sida av höften. Plopp, sa det! Sedan knäckte hon leden vid den översta nackkotan på höger sida (åhja, det är lite obehagligt att knäcka nacken), för där hade jag en väldigt öm punkt. Plopp igen! Sedan behövde hon knäcka höften en gång till. Knak och brak!

Dagen efter kunde jag göra tunga backsquats för första gången på väldigt länge. Vanligtvis kör jag endast frontböj eftersom de har känts bättre för min höft. Yeay, så himla skönt!

Olyckor kommer i t…vå

Det verkar råda en viss trend här hos mig och den är inte särskilt angenäm. I början på januari fick min Mac Book bada i kaffe, vilket fick skärmen att slockna illakvickt. Jag har nyss köpt en sprojtans ny dator (nya Mac Book Air), men så hände ännu en olycka…

Jag skulle ha en stund på roddmaskinen och var på väg att plocka fram min iPhone ur träningsväskan för att lyssna på musik. När jag stoppade ned handen i väskan började jag ana oråd när jag märkte att allting var helt kallt och fuktigt. Locket på min vattenflaska var inte ordentligt stängd och allt vatten hade runnit ut i väskan. Jag kunde snabbt konstatera att min iPhone hade oturligt nog fått bada i min träningsväska.

20140725-171250-61970674 20140725-171251-61971367

Barnen eller roddmaskinerna på dessa bilder har ingenting med händelsen att göra

Okej, min iPhone har drunknat. Min puls gick i hundraåttio när jag skulle gräva fram min iPad som också låg i samma väska. Läderskyddet var blött. Jag tryckte på hemknappen och hoppades på att skärmen skulle bli ljus. Jag tror inte jag någonsin har varit så glad över att se min skärmsläckare som jag var då – min iPad hade överlevt! Men… högtalarfunktionen slutade fungera.

Telefonen är just nu på tork och jag hoppas verkligen att den överlever drunkningsolyckan, för inledningen på 2016 är redan en kostsam historia. Det sägs att olyckor kommer i tre, men för min del tycker jag att kvoten för skadad elektronik redan är uppnådd för resten av året.

Påminnelse till alla läsare: kolla er hemförsäkring att ni även har drulle/allrisktillägg, även om små olyckor inte brukar hända er. Jag är ganska ordningssam och det brukar inte hända mig heller.

Sunday funday

Vi hade Sunday-Funday på Andys Lekland i Bromma nu i helgen. Med mig hade jag inte bara mina två egna barn, utan ytterligare ett bonus. Jag utmanades till att leka jaga med dessa blixtsnabba och supersmidiga små energiknippen. Jag visste redan i förväg att det skulle bli svettigt, så jag hade träningskläderna på så att jag kunde röra mig obehindrat tillsammans med barnen. Det är ju tråkigt att behöva säga nej bara för att man är rädd att det ska gå hål i kläderna.

Alice har förresten en idé om att det borde byggas lite större lekparker som också är anpassade för vuxna och inte bara pensionärs-utegym (det finns sådana). Hon menar att fler vuxna borde röra på sig mer och lockas till att vara lite barnsliga, så som barn är. Jag svarade att det redan finns vuxen-lekplatser, men de kallas boxar (eller gym). Alice godkände inte det riktigt fastän hon vet hur jag resonerar och också har sett mig träna både på allvar och på skoj. Klättercentret, då? Utegym? Nehe, inget sådant räknas enligt henne. En riktig lekpark, fast för vuxna. Det låter faktiskt ganska kul.

IMG_1922
IMG_1899IMG_1895
IMG_1903IMG_1911
IMG_1894
IMG_1924
IMG_1927

Yes, ni ser rätt. Alice har kapat av sig sitt långa lockiga hårsvall.

Barnträning på ConCor Crossfit

Inom CrossFit arbetar vi för att vara fysiskt förberedda på vad än livet har att erbjuda dvs att ha den fysiska förmågan att kunna utföra det vi vill och åldras med; rörligheten, styrkan, balansen och konditionen i behåll. Den 28 februari startar vi på ConCor Crossfit vår sjätte ‘barnträningskurs’. Hjärtligt välkomna!

Med CrossFit Junior vill vi hjälpa barnen att hitta rörelseglädje samt ge barnen en bra fysisk grund att stå på. Genom CrossFit med fokus på de gymnastiska momenten kan vi hjälpa barnen att bygga upp kroppskontroll, koordination, smidighet, uthållighet, balans, fysisk styrka såväl som mental styrka och ett starkt självförtroende. I CrossFit Junior kombinerar vi utvecklandet av dessa fysiska förmågor med att ha ROLIGTanpassat efter gruppens genomsnittliga ålder.

– Åldersgrupp 6-12 år. Max 8 barn, minimum 6 barn.

– Träning och progressioner för gymnastiska övningar som handstående, hjulningar, övningar i räck, Squat, Burpees, grunder för lyft mm. Hoppa och landa säkert. Hinderbanor av olika slag.

– Vi använder redskap som räck, bollar, lådor mm.

Datum: 28/2, 6/3, 13/3, 20/3, 27/3.

Dag och tid för kursen: Söndagar kl. 10.00-10.45.

Mer info och anmälan finns på denna sida: http://concorcrossfit.se/concorjunior/ 

Anmälan är bindande! Sista anmälninsgdag 21 feb 2016.

Workshops hos Lofsangruppen 

  
Här är de kommande workshops som vi anordnar i Lofsangruppens studio på Södermalm i Stockholm. En workshop är en möjlighet att fördjupa sig i ett visst tema och fokus. Det är ofta högre kunskapsfaktor än svettfaktor på en workshop. Vi fokuserar alltså mer på utbildning, teknik och färdighet än att träna massor.

Datumen ovan är de närmast kommande, vi har 4-5 workshops varje helg fram till påsk!

Styrka för löpare -prehabiliterande, prestationshöjande styrka anpassad för att bli en bättre löpare, oavsett nivå

Träning efter graviditet grund -skonsam, effektiv träning anpassad för nyblivna mammor, grundnivå vänder sig till mammor med liten erfarenhet eller kunskap om träning, teknik, anatomi och mammakroppen

Träning efter graviditet avancerad nivå -skonsam, effektiv träning anpassad för nyblivna mammor, avancerad nivå vänder sig till mammor med erfarenhet och viss kunskap om träning, teknik, och mammakroppen

Chins/pullups FULLBOKAD (yeay, denna kommer jag och Lovisa att hålla – vi ses!)

Knäböj -för dig som vill utveckla din teknik, styrka och rörlighet för att bli bättre på att utföra övningen knäböj i din träning hemma eller i gym

Marklyft grund -för dig som vill lära dig teknik, styrka och rörlighet för att kunna utföra övningen marklyft i din träning hemma eller i gym

Styrka för löpare -prehabiliterande, prestationshöjande styrka anpassad för att bli en bättre löpare, oavsett nivå

  
Om du har frågor om våra workshops, vilken nivå du bör välja eller andra funderingar, maila info@lofsan.se.

För att anmäla dig: maila info@lofsan.se. Anmälan är bindande.