Så mycket roligare utan maskiner

IMG_3418.JPG

Några bilder från dagens

När jag tränade på ”vanligt gym” tyckte jag bäst om att träna rygg. Då drog jag i latsdrag, gjorde pullovers, drag och rodd i cablecross och massa sådant krimskrams. Jag blev starkare, men jag tyckte att det blev ganska enkelspårigt och ville ha mer variation. Idag tränar jag på ett ställe där det inte finns en enda maskin, och med handen på hjärtat kan jag säga att jag inte saknar maskinerna ett endaste dugg. Det finns så många andra sätt att träna rygg. Med skivstång, kettlebells, sandbags, släggor, slädar, däck, romerska ringar, hantlar, gummiband, rep och räcken kommer man långt. Helt utan maskiner. Och det är så mycket roligare!

Det var allt jag ville ha sagt just nu. Ett par timmars jobb hemma i soffan väntar, en lunch, kaffe och njuta av den möra känslan jag har i rygg, axlar och armar efter morgonens träning. See you later!

Världens enklaste

bananpannkaka

Okej, vi vet att ägg är nyttigt. Och vi vet att banan inte heller är så himla tokigt. Vad blir det då om man korsar dessa? Prova, vettja!

Ta två ägg och en banan. Och en liten nypa havssalt. That’s it. Mixa ihop, häll ca 0,5 dl av smeten i stekpannan på medelhög värme och stek i smör, kokosolja, ghee eller vad du nu tycker bäst om att steka i.

Resultatet? Det blir supergoda och superenkla bananpannkakor. Passar bra både som frukost, mellis eller kvällis. Servera med valfritt tillbehör (eller ät dem som de är). Jag tycker om när vardagsmaten är så där easypeasy.

Barnens matvecka

DSC_0027

Vi har en middagsutmaning hemma denna vecka. Bokstavligt talat! Antonio har bläddrat i sin favorit-kokbok igen och nu är det inte längre en trerättersmiddag som min lille son vill bjuda på. Han har avancerat sitt tänk och tog hjälp av storasyster Alice för att skriva en hel veckomeny!

mat

Barnen bestämde att veckans middagar blir:
Måndag: Morotssoppa och scones
Tisdag: Lax och potatis (detta är mitt förslag – vi kommer hem sent på kvällen, så barnen är nog både trötta och hungriga när vi kommer hem)
Onsdag: (här är det blankt – vi kommer nog att äta hemma hos mormor)
Torsdag: Hemlagade köttbullar
Fredag: Tacos. Gino till efterrätt
Lördag: Spaghetti med köttfärssås
Söndag: Fiskgratäng

Senast överförda6

Och nu till själva utmaningen. Det är barnen, nästan helt själva, som ska laga all maten enligt kokboken (!). De skrev inköpslista igår, så idag efter skolan gick vi till affären och köpte allt som behövdes till veckans alla middagar. Jag lyckades också övertyga barnen om att dukning, torka bord och fixa disk ingår i uppgiften.

DSC_0034

Med denna deal kommer jag ju nästan kunna ligga i soffan och pilla mig själv i naveln om kvällarna. Så här flitiga har de varit i kväll. Fråga mig om en vecka hur middagsutmaningen gick, men just nu bådar det bara gott…

Är du beroende?

boxjump

När jag bli stor ska jag bli en groda!, tänkte jag och utmanade spänsten i mina korta och icke så grodlika ben. På Instagram @tumadreblogg finns detta hopp på film, liksom andra filmklipp från bland annat min träning och bilder som inte visats i bloggen.

Ska du träna idag? ”Ja.” Du är beroende av träning, va? Den kommentaren fick jag i morse. Och har fått många liknande. Vad svarar man på den, egentligen? Jag skäms inte för att säga att jag ska träna, att jag har tränat, att jag vill träna, tycker om att träna eller mår bra utav att träna.

Men om jag är… beroende? Det vill jag inte påstå. Ordet ”beroende” klingar nämligen illa hos mig. Beroende förknippar jag med ett destruktivt beteende mot sig själv. Ett beroende enligt mig är när man utsätter sig själv för något fastän man vet att det är skadligt. Å andra sidan, träning kan vara skadligt. Det blir skadligt om man hetsar, fortsätter träna när kroppen behöver vila, tappar kontrollen och blir alldeles för extrem. Det finns kost-, och träningsrelaterade sjukdomar som bland annat idrottsanorexi, ortorexi och megarexi, som människor drabbas av när träningen blir ett beroende på riktigt.

Jag är inte beroende av träning i den omfattningen. Jag vilar också, äter ordentligt och hoppar över träningen om jag känner mig sliten. När jag tränar mår jag bra utav det, blir gladare, piggare, starkare, spänstigare, snabbare, uthålligare, rörligare, får bättre kroppskontroll, balans, koordination, kondition, sover bättre… och listan kan göras lång. Det är skillnad på att vara beroende och att finna stor glädje i något.

 

Teknikträning

kb

Onsdagen i korthet: Vi vaknade och det var sedvanlig morgonbestyr hemma. Jag lämnade barnen på skolan och hade en timmes träning på morgonen med marklyft, kettlebellsvingar och burpees till förbannelse. Därefter åt jag lunch och satte mig med lite jobb. Jag tog paus från jobbet för en timmes välbehövlig yoga. Därefter hade jag lite mera jobb. Klockan tickade och jag hämtade barnen, för att strax därefter lämna dem hos mormor. Jag åt och gick sedan tillbaka till boxen för två timmar teknikträning. Och så hem igen för att äta mer och kramas med barnen.

Teknikträningen idag var först en timme med kettlebells, då vi framför allt fokuserade på Turkish get ups. Vi körde även en kort WOD med clean and jerk och goblet squats, med 3 burpees varje gång kulan nuddade golvet. Min vänstra handled är fortfarande lite koko efter en skada jag fick för snart 9 månader sedan, som under en lång tid orsakade att jag inte kunde flektera handleden (böja handen bakåt). Skadan gör sig påmind fortfarande, särskilt vid rörelser där jag måste antingen flektera handleden eller vara riktigt stabil med en vikt ovanför huvudet. Det blir lite klurigt med vissa övningar, men jag märker att det är precis det jag behöver lägga in i min egen träning för att stärka upp handleden igen.

Efter en timme med kettlebells var det dags för ytterligare en timme teknikträning. Denna gång med skivstången som redskap och övningen i fokus var ryck (snatch). Kul med en annan coach än förra veckan, så det kom lite nya infallsvinklar, en annan pedagogik och annat upplägg på passet. Som avslutning på passet fick vi tips på en stretch för ljumskarna. Den förevigades på bild, men jag ska inte visa den här… Det räcker alldeles gott och väl att den publicerats på Instagram @tumadreblogg, så in och kika där om ni är nyfikna.