4/6 av mitt Tough Viking-team

20140828-132958-48598487.jpg
20140828-132957-48597690.jpg

Jag mötte upp tre coola brudar uppifrån Kiruna för lunch och kaffe på stan idag. De är på äventyr här i huvudstaden i några dagar. Jag har aldrig träffat dem förr, men våra vägar korsades genom gemensamma bekanta. Det är vi fyra och ytterligare en tjej och en kille (än så länge obekanta för oss andra) som ska köra Tough Viking ihop på lördag. Kul att äntligen träffas och snacka ihop oss lite inför loppet – det kommer bli så kul!

Enligt tjejerna är det sommarvärme i Stockholm, medan jag tycker att det börjar bli höst och lagom svalt i luften för löpning. ”Om det är så här varmt när vi springer på lördag, så blir det skönt att svalka sig i isvak”, sa en av dem. Jag å andra sidan går hellre barfota på glödande kol än doppar mig i ett isvak.

Dagens WOD: ”Nancy”

20140828-101010-36610826.jpg
Skivstången. Morgonens träningsredskap.

20140828-101209-36729123.jpg
400 meter löpning, det vill säga ett varv runt huset (vilket enligt en källa egentligen är ca 410 meter)

20140828-093853-34733095.jpg
Overhead squat

Jag fick veta att deltagarna på gårdagens WOD fick köra en benchmark vid namn ”Nancy”. Jag var tyvärr inte med eftersom jag har ganska snålt med tid att delta i WODs på eftermiddagar/kvällar nu när skola, jobb och allting har dragit igång. Egenträning hinner jag klämma in under andra delar av dygnet, alltid! Det är en fördel jag har som egenföretagare.

On time:
”Nancy”
- 400 meter löpning
- 15 overhead squat (43 kg/30kg)
5 varv

Det blir totalt 2 km löpning och 75 stycken overhead squat.

Min träning denna morgon gjorde jag utomhus på CrossFit Norrort och det blev en ”Nancy”. Först en uppvärmning som bestod av diverse övningar specifikt för att stärka upp mina svaga länkar i övningen overhead squat, vilka jag väl känner till efter alla funktionsanalyser. Overhead squat är en övning som involverar många muskler och leder samt sätter enormt stora krav på allt från styrka, kroppskontroll, balans och rörlighet. En svag länk kan därför sitta i allt från fotleden till bröstryggen till axlarna och knäna… Dessa kan vara mycket svåra att upptäcka själv. Är begränsningen för stor i något av dessa bör man undvika övningen tills man kan utföra den med bibehållen teknik.

Vikterna är ”rx”, vilket kort och gott kan förklaras som rekommenderad vikt i övningen. Den tyngre är för män och den lättare är för kvinnor, på grund av fysiologiska skäl. Vill man köra tyngre, så fine. Behöver man köra lättare så går det också bra. Det kallas i så fall för att ”skala” vikten. Syftet med just denna ”benchmark WOD” är man tar tid och jämför sina resultat efter några månader. Då är det bra att även anteckna vilken vikt man använde om man inte kör enligt rx.

Att träna ute

20140827-131710-47830157.jpg

Morgonträning, alltså. Vilken grej! Direkt efter att jag hade lämnat barnen på skolan checkade jag in på CrossFit Norrort (ligger centralt i Sollentuna). Där tränar jag själv, men också mina fysiska PT-klienter.

Den mesta träningen skedde inomhus i deras lokaler, men avslutades i utomhusriggen med repklättring och pullups. I somras tränade jag ibland mitt på dagen i gassande solsken, men just precis nu är luften så där härligt sval och frisk – perfekt att träna i! När det inte regnar ska jag passa på att träna där ute ännu oftare.

Möjligheten att kunna träna både inne och ute med bra utrustning är så fantastiskt. Det går ju att bära ut både skivstänger, hantlar, kettlebells, en roddmaskin och annat skoj inifrån. Dessutom finns det däck i olika storlekar som man kan lyfta upp och välta. Ett stort plus i kanten för alla fantastiska träningsmöjligheter!

Stillasittande arbete framför en dator

20140826-131421-47661452.jpg
En bild från gårdagens träning, som har varit relativt stillsam den senaste tiden pga att huvudfokus har varit att stärka upp mina svaga länkar och lägga beastmode-träningen på hyllan ett tag.

Jag har under dagen konstaterat att jag känner mig piggare i kroppen efter att ha sprungit en halvmara, jämfört med att suttit med stillasittande arbete framför datorn en hel förmiddag. Jag skriver ännu en gång under på att människokroppen är gjord för rörelse. Utan tvivel om saken.

Även om mina studier, mailkonversationer och träningsplaneringar är otroligt kul att sitta och pyssla med, så börjar det krypa i kroppen när jag suttit ner för länge. Jag känner mig hundra gånger piggare när jag har möjlighet att röra på mig och få frisk luft i lungorna. Idag har jag dessvärre så mycket att göra, så jag inte hinner sticka iväg och träna. Nu tar jag en halvtimme bensträckare och lunchpaus innan jag återgår till stillasittandet.

Det kräver mycket energi att hålla igång detta maskineri

20140825-165336-60816280.jpg

Jag hämtade barnen 15:30 från skolan, men uppenbarligen var dagen tillräckligt lång för att min lilla gullebulle-Antonio skulle tvärdäcka i soffan när vi kom hem. Han är ett litet energiknippe som håller igång hela, hela, hela tiden… Han är uppmärksam på allt som sker runtomkring och vill gärna engagera sig till 100% i allting också. Han är oerhört duktig på att läsa, skriva och räkna, väldigt social och tycker mycket om att röra på sig. Att hålla igång ett sådant maskineri kräver mycket energi, så han äter som en fullvuxen man också. Men så har han ett stort behov av att få koppla av emellanåt, vilket tyvärr inte alltid är möjligt i en skolmiljö. Då är det skönt att ta en eftermiddagstupplur hemma i soffan.