Squat is key

Min höft är lite bråkig och SI-leden verkar låsa sig. Jag behöver nog boka tid hos en kiropraktor igen som kan knäcka. Jag är jättekonsekvent med min mobilitetsträning, framför allt i höften, men det verkar som att låsningarna vill smyga sig på i alla fall. Undrar om det har att göra med att jag börjar komma upp i åren… Jag är liksom inte 22 år längre (long time ago!).

Att stå och gå på händer blir vingligt när höften roterar och enbensövningar är lite knepiga, men i övrigt fungerar träningen bra. Knäböj har de senaste månaderna fungerat bättre än någonsin och jag har ganska nyligen avslutat en tung period för att varva med lätta en kortare period nu. Skönt att kunna reppa med 70-80 kg som ingenting. Det känns jättebra!

Utan att överdriva, så hävdar jag att knäböj är den VIKTIGASTE huvudingrediensen för den som sysslar med Crossfit. Det är en bra övning för alla, men just inom Crossfit utförs den i mängder av olika varianter, i olika intensitet, belastning och volym. Den har en viktig roll i både styrkan och uthålligheten men även rent tekniskt i de olympiska lyften. Mer knäböj åt folket!thumb_IMG_0881_1024Senast överförda5

Handgående med höftrotation

Alla goda ting är tre

Tre roliga jobbuppdrag från senaste veckan: två workshops i Lofsangruppens Studio med fokus på träning efter graviditet tillsammans med Lena, coachat klasser på ConCor Crossfit och givetvis allting som sker i mötet mellan mina PT-kunder både online och offline.

Tre roliga träningstillfällen från senaste veckan: när min coachkollega Elin joinade ett träningspass på ConCor, när jag har tränat tillsammans med en gammal familjebekant på det andra gymmet där jag håller till och när jag joinade en tredje kompis på en svettig WOD som brände i benen.

Tre livsmedel som jag har hook-up på just nu: Kronfågels kycklingkebab (tunna skivor av kyckling som tar typ en sekund att tilllaga och är perfekt att ha i sallader), turkisk yoghurt blandad med lakritspulver tillsammans med hallonkvarg och min morgongröt med en stor klick jordnötssmör.

Tre saker jag önskar mig just nu: ett par schyssta skor att träna med utomhus, en kompaktkamera i bra kvalitet (istället för min stora systemkamera som jag aldrig har med mig) och en helt ny vårgarderob.

Tre bra saker: att vakna upp till solsken flera dagar i veckan, att mina nymålade gråa väggar i sovrummet är så mycket mysigare än vita väggar, att jag har börjat dricka vätskeersättning (Resorb) i samband med mina träningspass och därmed troligtvis blivit kvitt den ansträngningsmigrän som jag får ibland efter svettiga träningspass.

Tre tydliga vårtecken: lekparkshäng, promenader i solen och lunch på uteserveringar. Bildsammanfattning nedan.

IMG_0744 IMG_0745 IMG_0788 IMG_0852

 

Ny kursstart – Concor Junior!

Årets första Concor Junior hade nyligen sitt slut och barnen som deltagit fick avsluta med en uppvisning för sina föräldrar och syskon. Barnen var så entusiastiska, stolta, självsäkra och glada när de skulle visa vad de lärt sig under våra träningsveckor tillsammans, så att de bokstavligt talat studsade upp i sina burpees. Barnen har visat fantastisk rörelseglädje varje pass och det har varit oerhört kul att följa deras utveckling.

-Mamma, går jag på Crossfit fortfarande?, frågade Alice häromdagen.
-Vi hade ju sista gången nyss, när vi hade uppvisning för föräldrarna. Vadådå? Vill du fortsätta?
-Ja, jag vill det! Det var så kul! Och jag fick nya kompisar också!

Dessa kurstillfällen krockade med både sportlovet och påsklovet, men vi var ändå ett litet gäng som varvade träning med lek alla söndagsförmiddagarna på Concor, innan dörrarna öppnades för den vanliga vuxenträningen. För mig som har jobbat många år i barngrupp, coachat fotbollslag och hängt med på gymnastikträningar, så kändes det väldigt harmoniskt att ha en ganska liten grupp med barn under dessa veckor, inklusive mina egna två energiknippen, och i stora lokaler som lockar till spring och lek.

När jag jobbar med barngrupper lägger jag mycket energi på att skapa en bra gruppdynamik, öka barnens vilja att samarbeta, uppmuntra varandra och ge möjlighet för varje barn att synas och höras för att stärka barnets självkänsla i grupp. Kombinerat med lek och rörelse blir det en positiv stund för varje barn, oavsett deras tidigare erfarenhet av idrotter.

Nu har vi några veckors uppehåll innan nästa kursstart, och under dessa veckor ska jag utvärdera och planera nya upplägg inför kommande veckors barnträning. Den 8 maj kör vi igång igen och denna gång med datum som inte krockar med några skollov.

Ta fram kalendern och boka in träning för ditt/dina barn på söndagsförmiddagarna från 8 maj till 5 juni! Barn till både medlemmar och icke-medlemmar på Concor är välkomna.

Mer informtation hittar ni här, på Concors hemsida. Hoppas vi ses!

För vår egen del har söndagarna startat med träning, fortsatt med lunch på stan och någon kul Sunday-funday-familjeaktivtet (typ bio, museum, bowling och så vidare). Bästa söndagarna!

IMG_0127

Kämpa våren!

Nu ska jag vara sådär supertråkig och meddela att jag har haft migrän nästan hela veckan. Jag har haft mer migrän än inte-migrän. Det går inte med ord förklara hur frustrerande det är att leva med denna sjukdom och hur ledsen jag blir när min migrän hindrar mig från att göra saker som jag vill. Det blir liksom en ond cirkel så fort den dyker upp; det blir svårt att laga ordentlig mat och jag tappar aptiten, jag får för ont för att kunna sova, jag blir stressad över att inte kunna jobba lika effektivt och den här veckan har jag tränat knappt hälften mot vad jag normalt brukar göra under en vanlig träningsvecka på grund av att värken har varit nästan konstant i flera dagar. Jag har istället hållit mig aktiv med korta träningspass och desto fler promenader.

Som grädde på moset kom denna migrän-vecka precis när vi fått leverans av nya möbler till barnens rum (den här veckan har de knappt önskat något mer än att jag ska skruva ihop möblerna och ni kan ju bara gissa hur många gånger jag har fått höra det) och när jag dessutom hade börjat måla om väggarna i mitt sovrum (eh… Jag har sovit i soffan några nätter nu och saknar min sköna säng!).

IMG_0729
IMG_0727
IMG_0733
IMG_0726

Imorse blev det en morgonpromenad efter att jag hade lämnat barnen i skolan och innan det var dags att ta tag i fredagens jobb från hemmakontoret. Mitt på dagen smög jag iväg till gymmet också för att knäböja och flåsa lite. Nu när solen tittar fram igen var det flera som var ute och gick längs med vattnet. Cyklister finns det även gott om i vår ort och kommunen har under det senaste året både förbättrat och anlagt nya cykelvägar. Där cykelvägarna korsar bilvägen finns hastighetssäkrad passage, annars har många vägar breddats för att ge utrymme till både motorfordon, cyklar och fotgängare. Tummen upp för en kommun som uppmuntrar till mer vardagsmotion!

Träna med Skullcandy XT Free

Nu på morgonen har jag varit på Crossfit Solid och gästspelat. Jag gillar stället och det var alldeles för länge sedan som jag sist var där. Anledningen till gästspelet var en pressrelease då Skullcandy presenterade sina nyaste in ear-hörlurar, Skullcandy XT Free. Dessa är helt trådlösa (med bluetooth), har 6 timmars batteritid och är de lättaste trådlösa hörlurarna på marknaden just nu.crossfit-solid-skullcandy-xt-free-superdry-release-1 crossfit-solid-skullcandy-xt-free-superdry-release-2

När jag tränar med hörlurar vill jag att de sitter kvar i öronen utan att glida, att de inte släpper in ljud utifrån och att de tål både svett och vattenstänk. Dessa hörlurar ska enligt Skullcandy uppfylla samtliga krav.

Vi provtränade givetvis i hörlurarna under ledning av de starkaste musikalartiserna som jag vet om, nämligen Karl Dyall och Rennie Mirro, som även är två av delägarna på Solid.

crossfit-solid-skullcandy-xt-free-superdry-release-3

Obligatorisk ”häng i räck”-bild med min Lofsangruppencoach-kollega Elin Bemark

Träningspasset var tekniskt enkelt med burpees, svingar och knäböj, men med hög svettfaktor. Ljudet i lurarna motsvarade mina förväntningar och lurarna satt på plats även när jag gjorde burpees. Klarar de av ett Crossfit-pass, så klarar de av det mesta. Bra betyg!  

Jag har haft ett par lurar från Skullcandy för några år sedan som jag tyckte väldigt mycket om, men som jag tyvärr tappade bort, så det var kul att få testa ett par nya. Men jag säger bara en sak: once you go trådlös, you never go back to sladdar i telefonen. Vilken frihet att kunna röra på sig utan att bry sig om sladdar!

crossfit-solid-skullcandy-xt-free-superdry-release-5

Klädföretaget Superdry var också på plats och bistod med nya träningskläder. Jag gillade tightsen som både var snygga, mjuka och tunna i passformen utan att för den sakens skull bli transparenta. De sitter inte åt så tight som träningsbyxor brukar göra, så jag upplevde dem som lite stora i storlek, men ett stort plus för att de inte blev klibbiga av svett!

crossfit-solid-skullcandy-xt-free-superdry-release-6

Efter träning fick vi frukost från Reload Superfood Bar, som finns på Sveavägen 78, precis bredvid Rådmansgatans tunnelbanestation. Där kan man plocka ihop sin egen sallad och köpa mängder av god fika. Värt ett besök!