My turn to level up!

IMG_5856.JPG

Den där bilden på Alice har några år på nacken nu (kanske från 2011), men jag blir så glad varje gång jag ser den. Hon låtsades vara jag och prickade verkligen in det klockrent: sängen, datorn, kaffet och skrattet. Och självklart… kudden som ryggstöd! Hon på bilden är verkligen en mini-me!

Jag fyller 27 år idag. Redan för ett år sedan började jag ”avrunda uppåt” och se mig själv som en 30-åring. Jag hade lättare att relatera till alla vuxna 30-plussare i min omgivning än de unga 25-åringarna. Nu plötsligt känns 27 väldigt lite, för i huvudet har jag redan passerat level 30 för länge sedan.

Level 30, som i ett tv-spel: först kämpar man sig igenom banorna, hamnar i diverse kriser och motgångar som är svåra att tackla och kanske tvivlar på sin förmåga ibland. Det känns som en evighet innan man tar sig framåt. Tids nog lär man sig hantera spelet, blir bättre på att lösa motgångarna, lär sig utav dem, blir erfaren och börjat tror på sig själv. Jag siktar på att komma till level 100!

Jag känner mig varken ung eller särskilt gammal, utan precis i mina bästa år. Jag har landat i mig själv, vet vad jag vill och ödslar inte energi på något onödigt. Det är så skönt att leva precis här och nu!

Birthdays are good for your health. Statistics show those who have more birthdays live longer.

Hur man slipper en vabruari

IMG_5861.JPG

IMG_5860.JPG

IMG_5857.JPG

IMG_5859.JPG

IMG_5858.JPG

Nu är det slut på februari och marsmånad har gjort sin entré. Februari må vara årets kortaste månad, men ändå är den känd som den månad då vi i Sverige är som sjukast. Förkylningar, influensa, feber, kräksjuka och nästan fler vab-dagar än jobbdagar är en verklighet för många.

Jag och mina barn har klart oss helt friska igenom hela hösten och vintern. Och nej, vi har absolut inte varit isolerade från omvärlden det senaste halvåret. Jag tror inte heller att det handlar om att vi har haft tur, för i så fall är vi så lyckosamma att vi drar samma vinstlott varje år.

Jag tror stenhårt på att det finns en anledning till att vi håller oss friska. Det heter vardagsmotion!

Jag har sagt det förr och säger det igen: vardagsmotionera mera! Att röra oss till fots är vår allra mest grundläggande rörelse. Kroppens skelett, leder och muskler får lättsam belastning, hjärtats slagvolym ökar, blodcirkulationen förbättras och med allt detta ökar välbefinnandet, vi får bättre immunförsvar och håller oss friskare.

Det är alltså knappast av en slump som vi är friska, för vi rör på oss mycket. Mina barn har, ända sedan de lärde sig att gå, fått promenera. När de var under tre år och behövde sova middag hade jag vagnen med mig när vi var iväg på längre turer, men vi har alltid promenerat någonstans varje dag (med några undantag). Det var inga konstigheter för mina barn att i treårsåldern promenera till och från förskolan, vilket var en sträcka på ungefär 2 km i enkelväg.

Jag ser hellre att mina kunder får en halvtimmes vardagsmotion än en timmes styrke-, eller löpträning under en dag. Promenaderna är själva grunden till all vår rörelse. Det går inte att bygga ett hus utan en stabil grund. Det huset rasar i så fall förr eller senare.

Miljöombyte

IMG_5825
IMG_5826
IMG_5827

Av en ren slump blev det så att jag besökte ConCor CrossFit idag. Inte för egen träning, utan snarare för att hänga där och titta på när andra körde Open 15.1. Det var kul med ännu ett miljöombyte och möjlighet att spana in ytterligare en box. Nästa gång jag sätter foten inne på ConCor blir det definitivt träning för min egen del också.

Naturhistoriska Riksmuseet och Cosmonova

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-1
Jag blev oplanerat barnfri när barnen sov hos mormor inatt. Imorse fick jag hem bara ena barnet eftersom Alice ville följa med mormorsgänget hem till gammelmormor, medan Antonio hellre ville hänga med mig. Vi passade på att göra något roligt tillsammans, så vi åkte till Naturhistoriska Riksmuseet.

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-11
Vi började med att se film på Cosmonova. Det blev en rafflande 40 minuter lång visning som handlade om korallreven och ett gäng barn som bodde i en by i Oceanien. Eftersom kupolen är så stor och det är brant sluttning i salen, så känns det som att man befinner sig mitt i filmen. Turkosblått vatten, palmer, kritvita stränder och undervattensvärld är väldigt härliga miljöer att vistas i! Vi har sett ett gäng 3D och 4D-filmer både i Sverige och utomlands, så även om Antonio tyckte att det var en kul upplevelse, så var det ändå inte till den grad att han blev överdrivet imponerad.

Efter filmen åt vi mat på deras Restaurang Fossilen. För att vara museimat, så höll den helt okej standard. På andra ställen finns det knappt annat än pannkakor och smörgåsar att välja på, men här fanns både en matmeny, en stor råkostbuffé, bröd och fika. Jag åt dagens kött; Nattbakad fransyska med krämig kantarellsås och rissolé potatis. Antonio åt en sedvanlig spaghetti med köttfärssås.

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-2
Antonio är en erfaren kartläsare. Nu dags att spana in utställningarna!

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-4
Men hej! Vi hittade en hummer. Det är en grej vi har, att alltid ta kort på Antonio i varje sammanhang då vi ser (eller äter) hummer. Av alla maträtter är det nämligen en utav Antonios absoluta favoriter… Tyvärr inget vi äter särskilt ofta till vardags.

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-6
naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-5
Inspirerad av aporna, så testar Antonio hur länge han orkar hänga. Ja, varför inte testa balansen också när man ändå är i farten.

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-8
naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-7
Vi tittade på hur vår hud ser ut med 70x zoom. Vi märkte en tydlig skillnad på Antonios fräscha barnhud och mina händer som slits utav all träning (ja, vi zoomade givetvis in mina valkar). Antonio spanade även in hur maten färdas genom kroppen.

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-10
naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-9
Vi klev in och lyssnade på ett välbekant ljud, nämligen surret av mygg. När jag klev ut började det plötsligt klia lite i nacken. Det är lustigt vad ett simpelt ljud kan framkalla för reflexer!

naturhistoriska-riksmuseet-cosmonova-blogg-recension-museum-stockholm-bilder-barn-kul-med-barn-3
Vi hade en helgrym dag med mycket att se och göra. Energiknippet Antonio behövde dock rastas med både promenad och lekparkshäng innan vi slutligen kunde krascha hemma och börja förbereda lördagsmyset. Alice kommer inte hem förrän i morgon, så lille herr har mandat att bestämma hur resten av kvällen ska se ut.

CrossFit Open 2015

IMG_5684

Detta inlägg vänder sig till er som är nyfikna på CrossFit, så ni som är en gnutta intresserade kan läsa vidare. Ni andra kommer dessvärre inte få någon utdelning av att läsa längre än så här.

Varje år arrangeras en officiell och världsomfattande tävling inom sporten, som kallas The CrossFit Games. Den går ut på att hitta ”the fittest on earth”, det vill säga de mest vältränade personerna på jorden. Vältränad i denna bemärkelse är att atleterna har en god balans av de kriterierna som står på väggen på bilden ovan – och helst väldigt mycket av samtliga delar. Detta bedöms genom att man på CrossFit headquarter bestämmer sig för ett antal workouts som alla tävlande atleter ska genomföra under en viss period varje år. Dessa workouts är inget som man specifikt kan träna sig inför, eftersom upplägget meddelas precis vid tävlingarnas start.

Det är lite som att man inför tävlingen ska vara så allround-tränad att man är redo att ta sig an vilken utmaning som helst. CrossFit som bekant är en hybrid av många sporter/träningsformer, så som tyngdlyftning, styrkelyft och gymnastik, men även löpning, simning, kettlebells och ja… Allting som anses vara funktionellt. Dessa element blandas i olika intensitet, belastning och duration, så ju bättre man klarar av den ständiga variationen desto bättre ligger man till.

Tävlingen är uppdelad i tre steg; Open, Regionals och The Games. Nu under natten meddelandes den första workouten till årets Open. Hädanefter kommer nya Open-WOD:ar släppas varje vecka under en månads tid. De som presterat bäst i Open går vidare i Regionals senare i vår, och de bästa i Regionals kvalar slutligen in i The Games i sommar, där ”the fittest on earth” koras.

Och nu till det roliga, som får CrossFit att skilja sig från andra sporter. Det är att ALLA som vill får vara med och tävla, oavsett om du är elit eller motionär! Det gör man smidigast i den box där man tränar vanligtvis, vilket i så fall sker under bedömning av en coach samt ett gäng boxkompisar som hejar på dig. Att delta i Open gör man antingen för att satsa vidare i tävlingen, för att mäta sina prestationer eller helt enkelt bara som en kul grej.

Självklart ska jag testköra årets Open WOD:ar, men jag inte har registrerat mig till att tävla eller bli bedömd. Det är några som mer eller mindre tjatat hål i huvudet på mig att jag ska registrera mig, men då känner jag bara njaeee… Jag har ju trots allt bara hängt dryga halvåret i boxen (!) och har noll erfarenhet av denna CrossFitska höjdpunkt på året.

Årets första Open WOD är…

Workout 15.1
9-minute AMRAP:
15 toes-to-bars
10 deadlifts
5 snatches
(M 52kg / F 34kg)

Workout 15.1a
1-rep-max clean and jerk
6-minute time cap

De båda passen sitter ihop så att vid tiden 9:01 så övergår 15:1 till 15:1a som avslutas då klockan står på 15:00.

(Psst… Eventuella duktiga gymnaster får gärna blunda för att jag roterar armen i min ”one arm handstand” på bilden. Det har enbart att göra med att min handled inte klarar av belastningen annars. Dubbelhakan bjuder jag också på – especially for you, M!)