10 nyttiga snacks – gott efter maten till dina barn

10 nyttiga snacks – gott efter maten till dina barn

Sugen på något gott efter maten? Här kommer 10 smaskiga tips på nyttigt snacks som passar perfekt till mellis, eller som något gott komplement till maten. 

Det här är både enkla och nyttiga recept på snacks som går att göra med saker ni oftast har hemma. Frukt och grönsaker går att göra i så mycket mer roliga varianter än man tror. Kolla in bananglassen till exempel! Ditt barn kommer inte ens märka skillnad!

1. Nyttiga äppelchips / torkad frukt-chips

Enkelt nyttigt och väldigt gott! Har ni tröttnat på äppelklyftorna kan torkade äppelchips göra succé!

  • Sätt ugnen på 80 grader
  • Skiva äpplena väldigt tunt
  • Pensla över lite citronsaft
  • Pudra med kanel
  • Torka äpplena i ugnen i cirka 2 timmar och öppna luckan lite då och då.

Klart! Du har nu goda, nyttiga och knapriga chips!

2. Bananglass – nyttigare än vanlig glass

Det här kommer barnen älska! Banen är ofta en favorit för den är väldigt söt och enkel att äta. Banan kan faktiskt göras till en riktigt god glass!

  • Skiva så många bananer du vill ha och frys in.
  • Ta ut bananerna efter en stund och mixa ihop
  • Tillsätt kanel eller kakao och blanda. Du kan även ha i lite mjölk för att få en mjukare konsistens.

Du kan även skiva bananen på hälften och stoppa in en pinne eller sugrör för att få det till en pinnglass. Här kan du även välja en nyttigare topping till.

3. Grönkålschips – perfekt snacks som är gott både till och efter maten

Även om ditt barn inte är så värst förtjust i sallad och grönsaker kan du testa det här, de smakar verkligen som chips – fast nyttigare!

  • Sätt ugnen på 200 grader
  • Bryt färsk grönkål i bitar på en plåt med bakplåtspapper
  • Ringla över lite olivolja och salt
  • In i ugnen i 10 minuter
  • Sedan har du goda och nyttiga chips som kan vara ett gott snacks efter maten.

4. Grönsaksstavar med goda dippsåser – klassiskt nyttigt snacks som barnen kommer gilla

Alla barn är ju inte grönsaksälskare men oftast blir det godare att doppa grönsaker i en god dipp.

  • Skär upp morötter, gurka, paprika – Ja alla vad barnen kan tänkas tycka om
  • Gör en dipp på antingen jordnötssmör, hummus, yogurt, guacamole

Tips! Lägg även grönsakerna i vatten i kylen för att få dem riktigt krispiga!

5. Bärremmar – stajla med goda bärremmar som snacks

Det här är faktiskt enklare än man tror att göra hemma själv. Det tar cirka 8 timmar att torka bärsmeten så gör det när tiden passar för att ha remmarna liggandes under veckan.

  • Sätt ugnen på 50 grader
  • Mixa bär, (till exempel jordgubbar, hallon, blåbär) med en banan tills det är helt slätt
  • Bred ut bärkrämen på en plåt med bakplåtspapper i ett tunt lager
  • Lägg in ugnen och låt torka i 8 timmar och låt det även här komma in lite luft emellanåt.
  • Ta ut den torkade smeten och låt den svalna. Skär sedan i remmar och förvara i en burk i kylen.

6. Frysta yoghurt-klyftor, mumsigt och nyttigt efter maten!

Det här kan vi lova er är riktigt gott! Du kan egentligen använda vilken frukt och toppning du vill. Perfekt att ha liggandes i frysen när barnen blir sötsugna på något.

  • Skär den frukt du vill ha i bitar, kanske banan, clementiner eller hallon?
  • Doppa i en yoghurt som då inte innehåller allt för mycket socker
  • Toppa med kokosflingor eller nötter
  • Lägg in i frysen och låt stelna

7. Dadelbollar eller morotsbollar

Det här både sött och nyttigt! Dadelbollar är de enklaste du kan göra när det kommer till ett nyttigare godis.

  • Ta ur kärnorna ur dadlarna och mixa sedan dem tillsammans med havregryn, kakao och kokosolja.
  • Forma sedan smeten till bollar och toppa med kokosflingor eller det du har hemma!
  • Du kan även riva morot och blanda med dadlar och kardemumma. Nyttigare variant på morotskaka!

8. Dadlar med mandelsmör

  • Öppna dadlarna genom att skära på långsidan och plocka ur kärnorna
  • Lägg i mandelsmör och stäng igen dadlarna
  • In i frysen och ta sedan ut och toppa med lite flingsalt

9. Frysta vindruvor – OBS supergott och nyttigt snacks!

Det här kommer dina barn älska! Enkelt nyttigt och väldigt gott.

  • Lägg in vindruvor i frysen så kommer det smaka som isglass när du tar ut dem.
  • Du kan även mixa dem och göra isglass på vindruvorna! Enkelt snacks för att minska sötsuget.

10. Torrostade nötter – perfekt snacks som är nyttigt och gott

Gott och enkelt snacks som funkar perfekt när barnen blir lite småsugna på något.

  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Blanda valfria nötter med honung och kryddor om barnen föredrar det
  • Lägg sedan nötterna på en plåt med bakplåtspapper och rosta i ugnen cirka 8-10 minuter.

LÄS MER:

Gör egen yoghurtglass

Bildkälla: Unsplash / Unsplash