Annons:
11 vanliga klimakteriebesvär – och hur du lindrar dem

11 vanliga klimakteriebesvär – och hur du lindrar dem

Klimakteriet, perimenopaus eller övergångsåldern som det också kallas, är den tid i livet då kroppen ställer om sig och den fertila perioden avslutas. Det är en normal fas i en kvinnas liv, men kan upplevas som ganska jobbig när den väl kommer.

Under klimakteriet genomgår kroppen flera hormonella förändringar vilket kan påverka kvinnor både psykiskt och fysiskt. Hur mycket man påverkas varierar mycket från person till person. Vissa blir kraftigt påverkade, medan andra knappt märker någon skillnad alls. Ofta börjar klimakteriet något år innan den sista menstruation vilket brukar ske mellan 40-57 års ålder. Sedan håller det på i allt ifrån något år och upp till 15 år, men vanligast är att klimakteriet varar i 5-10 år. 
 

Besvär under klimakteriet


Under klimakteriet faller kroppens nivåer av östrogen och progesteron. Det kan göra att vi får förändringar i bland annat hud, hår, vikt, energinivåer, sexualdrift, minne, sömn och humör.

Här är 11 av de vanligaste klimakteriebesvären:

● oregelbundna blödningar
● värmevallningar och nattliga svettningar
● huvudvärk
● minnesproblem
● humörsvängningar
● problem med urinvägarna
● torra slemhinnor
● låg sexlust
● sömnproblem
● motivationsproblem
● känslor av sorg, förlust och brist på kontroll
 

Så kan man förebygga besvären


En sak man kan göra själv är att se över sin kost och sitt näringsintag. På så sätt kan du börja kontrollera dina symptom snarare än att låta symptomen kontrollera dig. Ät ordentligt med gröna bladgrönsaker, nötter och frön, som är rika på mineralerna kalcium och magnesium. Det är bra för benhälsan. C-vitaminrika frukter, bär och grönsaker rekommenderas också eftersom de upprätthåller kollagennivåerna och har en positiv effekt på till exempel huden och benhälsan.

Det är även bra att få i sig ett växtämne som liknar kroppens eget östrogen, fytoöstrogener. Det återfinns i sojaprodukter, edamamebönor, fänkål, linser, fullkornsbröd av råg, linfrön och linfröolja, solros- och sesamfrön samt jordnötter. Fytoöstrogener kan binda vid kroppens östrogenreceptorer och på så sätt ge en mild östrogenlik effekt vilket är bra under klimakteriet då östrogennivån i kroppen sänks.

 

Det kan man göra om inte kosten hjälper


Upplever man att kosten inte gör någon större skillnad kan det vara bra att börja med ett kosttillskott. Det ska inte ersätta den sunda och varierade kosten, utan bara ge ett extra tillskott av noga utvalda ingredienser. Ett tillskott som man kan ta är Cleanmarine® MenoMin. Grunden i det är omega-3 i form av lättabsorberad krillolja, samt olika vitaminer som är utvalda för att ge bästa möjliga effekt vid klimakteriebesvär. I en nyligen utförd studie testades Cleanmarine® MenoMin på kvinnor på Irland med klimakteriebesvär. Här är en del av resultatet från studien:

● 84 % av kvinnorna rapporterade att MenoMin hade en positiv effekt på deras klimakteriebesvär.
● 77 % av kvinnorna som led av kraftiga värmevallningar rapporterade en signifikant förbättring redan efter 30 dagar.
● Andelen kvinnor som rapporterat att de led av svåra eller väldigt svåra värmevallningar minskade från 44 % till endast 10 %.
● 66 % av kvinnorna som upplevde problem med minskad sexlust (libido) rapporterade signifikant förbättring under studiens gång.
● 82 % av kvinnorna uppgav att MenoMin kraftigt förbättrade deras livskvalitet.

Källa: Wakeman, An Open Label Pilot Study to Evaluate The Effectiveness of A Proprietary Krill Oil Formulation in the Relief of Troublesome Symptoms of the Menopause, International Journal of Scientific Research, Volume 5, Issue 8, August 2016.

 

Vill du läsa mer om klimakteriebesvär och Cleanmarine MenoMin kan du göra det på minamed.se.  

I samarbete med Cleanmarine

 

Annons:
Annons