8 knep som lär ditt barn att syna reklam

8 knep som lär ditt barn att syna reklam

Barn behöver tidigt lära sig att förstå reklam och på vilket sätt reklamen försöker påverka dem. Med den här guiden kommer du och ditt barn bli knivskarpa reklamredetektiver!

Det finns inte någon nedre gräns för hur litet ditt barn är när det börjar exponeras för reklam. YouTube, Snapchat, TikTok, Google, bussen – överallt finns reklam, som på ett eller annat sätt vill påverka oss till att fatta olika beslut. Här är guiden som kommer få dig och ditt barn att bli medieproffs!

 

1. Börja tidigt att peka ut reklam för barnet


Redan från tidig ålder kan du lära ditt barn att särskilja vad som är reklam – och vad som inte är reklam. Peka ut reklamen och konstatera: “Det där är reklam!” eller “Nu är det reklampaus.” Lär ditt barn att själv ställa sig frågan: “Hm, är det här reklam, eller är det ett filmklipp?”

 

2. Förklara vad reklam är och vad den är till för


Reklam särskiljer sig från annan typ av innehåll, eftersom den vill påverka oss till att köpa en produkt. Förklara det för ditt barn på ett enkelt sätt. Genom att visa att reklam är ett sätt att få oss att bli sugna på att köpa något, lär de sig så småningom att själva förstå skillnaden mellan reklam och annat innehåll.

 

3. Utmana ditt barn – ställ frågor


För att uppmuntra nyfikenheten hos ditt barn är det bra att ställa utmanande frågor, snarare än ge raka, färdiga svar. Peka ut reklam ni ser på bussen, tunnelbanan, på TV:n – och ställ roliga frågor till barnet. “Vad är det som de försöker sälja här?”, “Ser alla så där glada ut när de duschar?” eller “Tror du hon sover på riktigt på den där kudden?”

 

4. Syna reklamens olika knep


Stäng av ljudet när reklamen är på och turas om att lägga egna röster på reklamen. Lär barnen urskilja maskulina och feminina koder med hjälp av eget skådespel! Snart kan ni konstatera att reklamen använder olika sätt för att tala till oss – och att ni redan undermedvetet lärt er de olika sätten. Genom att medvetandegöra ditt barn kring hur reklam använder olika grepp, kommer ditt barn mer självständigt kunna bemöta och förstå reklamens agenda.

 

5. Undersök tillsammans vad reklamen utlovar


Du och ditt barn kan ha roligt åt att reklam tenderar överdriva och försköna en produkt. Det mest pedagogiska exemplet kan vara att ni jämför en leksaksreklam med vad leksaken faktiskt kan – eller inte kan – göra. En lego-förpackning kan vara full av häftiga visuella trick som kanske utlovar lite coolare finesser än vad som faktiskt väntade i förpackningen.

 

6. Peka ut fler kännetecken på reklam


Med ett större barn kan du medvetandegöra olika sätt att märka ut ett sponsrat inlägg. Kanske följer ditt barn en Youtuber eller influencer på sociala medier? Verkar idolen tycka det är lite extra gott med en viss typ av chips? Lär ditt barn hitta märkningar som “Betalt samarbete”, “Sponsored post” och liknande, för att förstå att det är reklam snarare än egna åsikter. 

 

7. Visa reklam anpassad till dig


Reklam riktas även mot vuxna. Dela med dig av något roligt som är anpassat till din feed. Kanske har det börjat komma in pinsam reklam om inkontinens? Genom att syna reklamen tillsammans kommer ni kunna skapa ett roligt och gemensamt språk, som dessutom kommer underlätta för ditt barn i framtiden att ta vuxna beslut kring konsumtion.

 

8. Fortsätt!


Upp i åldrarna och in i tonåren kommer ditt barn ha egna pengar att spendera. Barnet kommer att omges av mer reklam som aktivt vill påverka barnet att fatta ett beslut. Utveckla och avancera er gemensamma granskning av media! Ställ frågor kring reklamens agenda, skoja om er riktade reklam tillsammans. 

 

Reklam riktad mot barn – bra att känna till

Uppmaningar som “köp nu” och “beställ idag” är enligt svensk lag olaglig att använda i reklam riktad mot barn. Det kan vara bra att känna till att reglerna skiljer sig åt mellan TV och internet.

På TV gäller följande i barnprogram:
– Reklam riktad till barn under 12 är förbjudet

– Reklam riktad mot barn över 12 får inte förekomma innan eller efter ett barnprogram
– Barnprogrammet får inte avbrytas för reklampaus

– Produktplacering är förbjuden
– Personer eller karaktärer i barnprogram får inte medverka i reklamen

Reglerna gäller även webb-tv, till exempel TV4 Play.

På internet gäller andra regler, nämligen:
– Inga lagar! Endast regler om att det ska vara tydligt vad som är reklam och inte. 

Källa: Konsumentverket

LÄS MER:

Kan en influencer påverka ditt barns val av gymnasium?

Så undviker du finnar – tips för tonårshuden

Vänskap och kompisar – råd från barnpedagogen

Fotokälla: giuseppelombardo/Shutterstock

Artikeln är inspirerad av Huffpost.