Annons:
Barn 12–18 mån: Viljestarkt och hjälpsamt

Barn 12–18 mån: Viljestarkt och hjälpsamt

I takt med tiden växer ivern att pröva de egna vingarna. Barnet vill prova allt och betonar gång på gång ”kan själv” för sin ibland roade, ibland utmattade omgivning.

Barnet börjar förstå sin omvärld. Det ser en del sammanhang och känner igen bekanta ansikten, även utanför familjen. Förståelsen ger trygghet för att upptäcka omgivningen på egen hand. Därför övar också barnet på separation och frigörelse i stort sett varje dag.

– Barnet försvinner gärna iväg på egna små utflykter, utan en blick på vare sig mamma eller pappa. Men efter en stund behöver det komma tillbaka och ”tanka” närhet och trygghet. Då är det viktigt att barnet känner sig tryggt och vet att mamma eller pappa finns kvar. Att de inte försvinner bara för att de inte syns.

Separationsträningen pågår under en lång tid, berättar Anna Sundin, kurator på barn- och ungdomspsykiatrin vid Visby lasarett.

Barnet prövar sin trygghet genom att vara längre och längre stunder på egen hand. Det vågar sig också längre och längre bort. På så sätt blir barnet helt säker på att separationen bara är tillfällig. ”Mamma och pappa finns där precis när jag behöver dem.”

Viljan är starkare
På promenader vill barnet ofta gå själv, och för sig själv. Tänk så mycket nytt det finns att upptäcka: en liten buske, hårda stenar, lite vatten i en pöl, några trappsteg, en gammal sko och lite skräp på marken. Allt finns där för att upptäckas och undersökas av barnet. Som förälder är det ibland frestande att försöka få barnet att sitta i vagnen. Då går det snabbare än 50 meter i timmen. Det är då det behövs tålamod och åter tålamod. Antingen får barnet bestämma takten och promenaden till affären tar en timme, eller så gallskriker barnet hela vägen: ”NEEJ, jag vill inte, vill inte, kan själv!”

Barnet visar tydligt sin vilja och gör nästan vad som helst för att driva igenom den. Att klara sig själv blir allt viktigare. ”Kan själv” och ”nej” verkar vara barnets mantra. Det är en händelserik och intensiv tid, men också tålamodsprövande och frustrerande. Barnet bygger upp sin självkänsla genom att pröva gränserna och föräldrarnas tålamod. Som vuxen får man gå en ständig balansgång mellan att låta barnet vara i fred och avbryta aktiviteter när det behövs. Då räcker det sällan att bara säga till barnet. Man måste också visa, kanske helt enkelt genom att lyfta bort barnet. Inte förrän barnet är runt 3 år räcker det att bara säga till.

 

Konflikter och delaktighet
En helt vanlig förmiddag kan börja med att en blomkruka åker i golvet. Det kan vara tredje gången i rad och det känns knappt mödan värt att sopa upp. Eftersom barnet vaknat flera gånger på natten är ni rejält trötta. Det känns verkligen som om blomman åker ner på pin kiv, men det handlar åter igen om att pröva gränser och ert tålamod. Dessutom är det helt enkelt roligt när blomman trillar i golvet och jorden flyger ur. Försök att se även denna gång som en olyckshändelse. Säg: ”Oj då, blomman trillade IGEN!” istället för: ”Nej, du FÅR INTE göra så!”

Ni kan få en bättre dag genom att gå ut ett slag så att barnet får springa av sig. Barn som sprudlar av energi behöver fysisk aktivitet varje dag. Ert barn behöver alla sina sinnen stimulerade för att utvecklas. Ute finns förhoppningsvis några jämnåriga som barnet nyfiket tittar på. I sandlådan finns en fin spade som flera barn vill ha. Den högljudda konflikt som uppstår är helt i sin ordning. Det är en viktig del i barnets sociala träning. Ettåringen har stort utbyte av jämnåriga, men de leker än så länge sida vid sida. Att leka med varandra kommer först senare.

Väl hemma igen börjar det kanske bli matdags. Även små barn vill känna sig behövda och uppskattade i vardagslivet. Låt barnet hjälpa till i den mån det är möjligt: bära en tallrik till bordet, lägga potatisen i kastrullen och så vidare. Tacka för hjälpen efteråt och barnets självkänsla får sig en garanterad kick.

 

Fokuserar inga längre stunder
Barnet tar in alla intryck och kommer ihåg, medvetet och omedvetet. Barnet lär sig en massa nya saker och ord, men har svårare att fokusera på en sak i taget. Hos barnet är hela hjärnan aktiv hela tiden, medan hjärnaktiviteten hos vuxna är mer lokal. De nervkretsar som stimuleras mycket blir permanenta, men nervkretsar som inte stimuleras försvinner. Därför blir vi ”trögare” med åren, men också mer fokuserade.

 

BARNETS SOCIALA UTVECKLING

FRÅN 7 MÅNADER TILL 2–3 ÅR
Barnet beter sig olika mot olika personer. I umgänget med de få utvalda (oftast föräldrar, syskon) är barnet mer uttrycksfullt än vad det är med andra, mindre bekanta personer.

 

FRÅN 2–3 ÅR OCH FRAMÅT
Barnet kan mer förstå föräldrarnas känslor och att de har ett eget liv, utanför barnets värld. Världsbilden blir mer sammanhängande och barnets beteende mer anpassningsbart och mångsidigt.

• Ettåringen läser gärna enkla böcker med många bilder.
• Minnet mognar så att barnet både kan ta in nya intryck och komma ihåg dem.
• Förstår att saker finns även när de inte syns eller hörs.
• Kan förstå enkla bilderböcker.
• Kan peka ut var näsan sitter.
• Förstår enkla uppmaningar.
• Pekar på saker det vill ha.
• Kan släppa saker med vilja.
• Nu kan ni lämna ert barn och
det vet att ni kommer tillbaka.

 

Alla barn utvecklas olika och i olika takt. Funderar du över ditt barns utveckling, prata med bvc.

Annons