Annons:

"Grymt bra app för att få snabb hjälp"

Min Doktor är Sveriges största vårdcentral och har dessutom öppet dygnet runt. Via appen kan du få hjälp med dina eller ditt barns besvär - när du skickat in information om symptom och haft kommunikation med din läkare så får du diagnos och behandling. Hur bra låter inte det? Vi har intervjuat Elina, som testat appen tillsammans med sin dotter som har haft ont i halsen.

Berätta, hur kom du i kontakt med Min Doktor?

- Jag satt med min sjuka femåriga dotter i knät när jag såg Min Doktors reklam på TV, och tyckte att det lät som en smart idé. Jag bor ganska långt från vårdcentralen, och med ett sjukt barn och ingen bil så är det inte så kul att behöva åka iväg alla gånger. Ibland vill man bara få hjälp snabbt och enkelt utan massa krångligheter.

Hur gick du tillväga när du använde appen?

- Först laddade jag ner appen och legitimerade mig med mobilt bank-ID. Efter det fick jag välja vem jag sökte vård för, och eftersom det var för min dotter så valde jag att söka vård för barn. Frågorna handlade om vad vi sökte hjälp för, vilka symptom hon hade, och även lite allmän fakta om henne. Det kändes tryggt med dessa frågor, och som att de gav ett bra underlag till läkaren. Jag upplevde det som ett precis lika seriöst och bra bemötande som vid ett fysiskt möte. Läkarna jobbar ju på vanliga vårdmottagningar när de inte jobbar för Min Doktor, vilket också kändes tryggt och bra. Jag laddade även upp en bild på hur röd min dotter var i halsen för att läkaren tydligt skulle se. Det är ju supersmidigt att man kan ladda upp bilder på besvär, även för att visa besvär som eksem eller om man har fått något konstigt bett.

LÄS ÄVEN: Få hjälp med barnsjukdomarna dygnet runt

Vad hände sedan?

- Efter att jag svarat på alla frågor och skickat in bilder så hade jag en skriftlig dialog med vår läkare, vilket fungerade ungefär som i en "chatt". Diagnosen blev tack och lov inte halsfluss, utan en vanlig förkylning med halsont helt enkelt. Men hade det krävts medicin av något slag så hade läkaren skrivit ut medicin digitalt som vi hade kunnat hämta ut på apoteket. Supersmidigt!

- Man har möjlighet att ställa följdfrågor till läkaren i upp till fyra dygn efter avslutad kontakt. Det kändes också bra.

Rekommenderar du Min Doktor till andra?

- Absolut! Jag är positivt överraskad av hur enkelt det var, och vilket bra bemötande som vi fick av vår läkare. Många besvär kan man ju faktiskt få hjälp med digitalt. I dagens stressade samhälle kanske man inte alltid hinner ta sig iväg till vårdcentralen, och därför känns det extra bra att det finns sådana här alternativ. Extra positivt är att Min Doktor har öppet 24/7. Precis som hos den fysiska vårdcentralen så är det gratis för barn under 20 år.

Är du också nyfiken på MinDoktor? Ladda ner appen HÄR!

 

I samarbete med MinDoktor

Annons