Läxor – för och emot

Läxor – för och emot

En del föräldrar tycker barnen ska slippa läxor och få vara barn på fritiden. Medan andra vuxna kräver läxor från skolan. Åsikterna kan gå isär mellan lärare och föräldrar om läxornas vara eller icke vara. Läxor ska stimulera, inte kännas som ett ok. Ändå blir läxläsningen ofta ett problem.

Hur mycket utrymme finns det för livet när man kommer hem klockan sex till hungriga barn som dessutom ska hinna göra dagens läxor före sängdags? Det är inte ovanligt att tidspressen på föräldrar redan är hård. Att sätta sig ner med en läsläxa på 15 minuter och en matteläxa som ett motsträvigt barn inte vill göra, mitt i tvätt-mat-kravkaoset, kan kännas minst sagt motigt.

Föräldrarnas ansvar
Åsa Fagerstedt, mellanstadielärare vid Viks skola i Värmdö, ger barnen någon liten läxa varje dag. Hon tycker att det är viktigt att föräldrarna hjälper barnet, och menar att läxorna även kan vara bra för föräldrarna.

– Det finns många föräldrar som faktiskt gärna vill hjälpa sina barn men inte riktigt vet hur. Då kan läxan vara ett utmärkt medel och initiativ. Många föräldrar behöver det här samarbetet med skolan för att hjälpa sina barn.

Om föräldrarna är skolmotiverade behöver inte läxor bli ett problem. Men risken finns att läxorna spär på svårigheterna för dem som verkligen behöver extra hjälp hemifrån. Där kan läxan istället bli en press i hemmet. Är man osams är det knappast någon idé att sätta sig med läxan, då lär man sig ändå inget. Åsa lämnar över ansvaret för att läxorna blir gjorda till föräldrarna.

– Säger eleverna att mamma och pappa tyckte att de skulle hoppa över läxan för att det var så mycket hemma så är det ok, jag kan ju inte lägga mig i vad som görs hemma. Det är alltid föräldrarna som bestämmer över läxan. I utvecklingssamtalen brukar jag höra mig för hur läxorna fungerar hemma. Jag tycker inte det är meningen att barnen ska sitta mer än en halvtimme med läxan, det får ändå avgöras slutligt i hemmet. När de har matteläxa så säger jag kanske "gör så mycket du orkar". Det är svårt att bestämma, säger man t ex en halvtimme så är ju det ganska meningslöst om man sitter och tittar ut genom fönstret den där halvtimmen. Bestämmer man ett visst stycke kanske de måste sitta jättelänge med det, man vet ju aldrig hur hårt de driver sig själva.

Mycket eller inga läxor?
Åsa tycker att det kan vara svårt att bedöma hur läxorna upplevs av barnen.

– Eleven kan säga att "åh, va mycket läxor" och så frågar man "hur lång tid tog det?" och då kanske läxan gjordes i bilen på väg från stallet. Eller föräldrarna berättar att barnet alldeles slår knut på sig för att klara läxorna hemma, något som jag inte alls märkt av här. Det är som med allt annat, om kontakten med föräldrarna är bra, då går det att komma fram till bra lösningar.

– En del föräldrar kräver läxor och är övertygade om att deras barns fortsatta möjligheter hänger på att de har läxor nu, säger Åsa. Men det tror inte jag. De barn som har förmåga att lära lär sig ändå, för dem är det inte nödvändigt med läxor.

– Debatten har verkligen svängt, påpekar Åsa, från att inga läxor till att jättemycket läxor skulle vara det bästa. Just nu lutar många lärare åt att barnen faktiskt har för mycket läxor – men Åsa tycker ändå att läxor för mycket gott med sig. Särskilt i engelska tycker jag läxorna gör gott för tilliten. Har man sagt orden högt hemma och fått höra av mamma eller storebror att det är rätt så känns det inte lika osäkert att säga dem i klassrummet. I matte kan barnen komma efter läxan och säga att

NU förstår de, det kan bli en aha-upplevelse att möta ett annat synsätt, se problemet ur en annan vinkel. En del saker, t ex skrivstilsövning, kan man ju lika gärna göra hemma. Att fundera ut vad man ska skriva för en saga kan kanske till och med göras bättre hemma i lugn och ro.

Läxor ska göras på skoltid
Maj Stolpe, sexbarnsmor, tycker att skolarbetet ska klaras av på skoltid. Hon är helt emot läxor.

– Läxorna får inte ta all familjetid! Barnens tid är så dyrbar, de behöver fritid, tid för att vara barn. De går ju i skolan från 8 till 14-15 redan tidigt. Så kommer de hem och ska äta nåt och sen har de några timmar före middagen, vad ska de göra då? Ska de sitta med sina läxor då? Jag tycker det är upprörande! Man stressar barnen med läxor, de får ju aldrig vara lediga. Mina barn sitter upp till en timme med sina läxor varje dag. Och för de barn som tillbringar hela eftermiddagarna på fritids och kommer hem sent måste det ju vara ännu värre. Den fria leken är LÅNGT viktigare än att traggla mattetal!

Maj fnyser åt argumentet att barnen genom läxorna lär sig att planera och utföra en uppgift.

– Ska man lära barnen jobba övertid redan från början? Argumentet att det skulle vara så viktigt att redan tidigt lära barnen "en god vana" är helt huvudlöst! Ska man köra på dem litet med bilen för att vänja dem vid den svåra trafiksituationen?

Läxor är ett bevis för att skolan är ineffektiv, anser hon.

– Jag ser ju när jag är med barnen i skolan hur mycket tid de bara sitter av. Det måste vara möjligt att klara av skolarbetet på skoltid – och jag är övertygad om att man kan lära barn studiedisciplin i skolan. Min bror har sina barn i Montessori-skola och de har aldrig läxor, eftersom Maria Montessori tyckte att det skulle klaras av i skolan.

Bra med iten läxa varje dag
Marie-Louise Runnberg, lågstadielärare och mamma till tre barn, tycker att det är bra med en liten läxa varje dag. Om läxorna från första början alltid går före andra aktiviteter, om man har en särskild tid och plats till läxorna behöver det inte bli några problem.

– Sen är det klart att det blir tjafs om det förr eller senare, det blir det ju i omgångar om allting: när det är dags att komma hem, städa rummet osv.

Marie-Louise peppar barnen att följa med på lektionerna och arbeta ordentligt under skoltiden, så kanske de inte behöver lägga ner lika mycket tid på läxorna sen. Om barnet har mycket aktiviteter under veckorna kan det vara bra att ta hem skolarbete under helgen, då det är lättare att hitta en stund i lugn och ro.

Om barnet inte klarar att göra läxorna för att de är för svåra ska man vara rak och säga det till läraren. Det är bra om kontakten mellan förälder och lärare är så god att föräldern kan tala om för läraren om eleven har det svårt på något annat sätt. Det kan vara händelser i familjen eller att situationen där hemma är instabil. Då kan läraren förstå varför barnet inte är sig likt och kan anpassa kraven på barnet efter det.

Marie-Louise säger att man får vara beredd på att offra en hel del tid en period. Om man är medveten om att det är en begränsad period, några år, som det handlar om, så kanske det är lättare att göra det .

– Jag fick själv sitta med min son varje dag på mellanstadiet, och visst tänkte jag att det var då sj-tton ibland att jag knappt hann med annat. Men det är ändå en kort tid det handlar om, sen blir de stora och sticker iväg. Barnen är ju det käraste man har och man vill dem ju allt gott!

Kontakten med läraren
Det är oerhört viktigt för eleven att samarbetet med hemmet är bra. Men för många föräldrar känns det svårt att ta kontakt med läraren, i synnerhet om det gäller något problem. Vi hamnar inte sällan i en känsla av underläge där vi sitter i vår sons lilla bänk och ska tala med fröken, eller när vi sliter hemma med suddgummit i hans svettiga mattebok.

När vi väl ringer, efter månader av "hoppas det blir bättre av sig självt", har vi travat runt och tänkt ut vad vi ska säga och är så nervösa att adrenalinet pumpar i blodet. Så öser vi våra uttänkta formuleringar över fröken och sen hör vi inte riktigt vad hon svarar, bara att hon inte sa "Ja just det!" (hon höll alltså inte med? Det är ingen ide att försöka prata med lärare, kanske ska man söka en annan skola?) ...

Vi får inte göra oss själva, våra barn och deras lärare den otjänsten! Vi måste mycket vuxet komma ihåg att både vi och läraren vill barnets bästa. Enligt läroplanen ska såväl lärare som föräldrar, fritidspersonal och elever samarbeta för att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för elevens utveckling och lärande!

Fundera och dela med dig
Hur tänker du om läxor? Lassar skolan över det den inte hinner med på föräldrarna – eller är läxorna nödvändiga för att barnen ska lära sig att lära? Och hur ser det ut i din familj? Vem ser till att läxorna blir lästa? Har du några bra tips för att underlätta läxläsningen? Gå till Allt för Föräldrars forum och snacka med andra föräldrar om läxor.