Annons:
Mat för ammande mammor

Mat för ammande mammor

Snabblagat, nyttigt och gott – det behövs när man som föräldraledig äter lunch hemma nästan varje dag.
 
Som ensam vuxen är det lätt att slarva med den egna maten om dagarna. Det känns kanske varken inspirerande eller viktigt att laga mat till sig själv. Och hur i all sin dar ska man hinna få ihop lunch mellan blöjbyten, matningar och lekar?
 
Innan man vet ordet av har gröt eller café-lunch blivit en vana. Men gröt blir i längden trist och lunch på stan blir dyrt. Bjud istället dig själv på soppor, varma smörgåsar och andra snabblagade godsaker!
 
Snabba favoriter
Som föräldraledig behöver man äta allsidigt och få i sig tillräckligt med energi. Man ska ju hålla jämna steg med ett riktigt litet energiknippe!
 
Investera i ett smörgåsjärn och testa fram de egna favoriterna. Färdiga kryddblandningar och såser är en smidig genväg till smarriga mackor: pesto, herbes provençale, barbequesås – alla förgyller de mackan. 
 
Den vanliga osten och skinkan byts med fördel mot kryddad färskost, kalkon eller grönsaker. Med sallad till har man en perfekt lunch.
 
Soppor går att variera i det oändliga fast grunden är densamma. Strimla grönsaker, rotfrukter eller kött och fräs i olja. Koka i buljong och kryddor, servera sedan soppan som den är eller mixad slät. Toppa med fetaost eller crème fraiche och servera ett gott bröd till!
 
Lata dagar är det dags för fisk. Fiskgratäng, fiskbullar, fiskpanetter, fisksoppa – alla är de färdiga rätter, utom bullarna och panetterna, som behöver sås och potatis till. Det enda man bör se upp med är mat som riskerar att göra en sjuk. En förälder som ligger matförgiftad av råa skaldjur, gravad fågel eller opastöriserad mjölk är inte till stor nytta hemma.
 
Ammande mamman
Den som ammar behöver äta lite mer än vanligt och ska absolut inte banta. Dessutom är det bra att få i sig extra vitaminer och mineraler under amningstiden. En fördel är att man inte längre behöver ta hänsyn till graviditetstidens restriktioner vad gäller olika livsmedel. Det enda man bör se upp med är familjens födoämnesallergier. 
 
Mjölkproduktionen innebär att man behöver cirka en extra liter vätska om dagen. Vatten är utmärkt att dricka mycket av, men även fil, yogurt och soppa innehåller mycket vätska. Kaffe och te är vätskedrivande, så undvik det i för stora mängder. Koffeinet går också över till barnet genom modersmjölken och kan ibland ge problem med magen.
 
Nyttiga mattips
  • Mycket frukt och grönt 
  • Fisk – tre gånger i veckan.
  • Bröd till maten – helst fullkorn.
  • Olja – istället för fast margarin.
  • Nyckelhålsmärkt.
 
Blanda i kokt ris 
  • örtfrästa champinjoner
  • hackad spenat och ädelost
  • pestosås och gröna ärtor
  • ost i små tärningar, hackade tomater, basilika
 
Blanda i couscous
  • smulad fårost och lätt förvällda grönsaker
  • rivna morötter, russin, hackade valnötter
  • kokta linser, finhackad lök och röd paprika, salladsdressing
 
Källor: Livsmedelsverket, Amningshjälpen.
Text: Marlene Bark. Foto: Mikael Dubois. Källa: Liberojournalen 01/2006
Annons