Annons:
Omega-3

Omega-3

Vill du förbättra din hälsa så är ett ökat intag av omega-3 en mycket bra start, om du inte redan äter rikligt med mat innehållande den källan förstås. Men vad är omega-3 och vad gör den så bra?
 
Omega-3 är en benämning på en grupp s.k. essentiella fettsyror. Att den är essentiell menas att kroppen själv, inte kan producera dessa fettsyror utan vi måste, för att få in dessa i kroppen, äta omega-3 via kosten. Den absolut bästa källan för omega-3 är fet fisk som lax, makrill, sill och strömming. Omega-3 har många positiva egenskaper och när vi äter tillräckligt med omega-3 minskar risken bland annat för ett för högt blodtryck, en dålig blodfettsbild och hjärt-kärlsjukdom. Dessutom ger omega-3 en ökad koncentrationsförmåga, den lindrar depressioner och har en antiinflammatorisk effekt på hjärnans celler, i blodkärlen och hos en mängd andra viktiga organ i kroppen.
 
Hjärtat, hjärnan och fostret
För hjärtat, som vi alla trots allt är mycket rädda om, kan omega-3 bidra till att sänka ett högt blodtryck, minska problem med en oregelbunden hjärtrytm, göra blodet mer lättflytande, förbättra blodfetterna och minska risk för förkalkade kärl.
 
Omega-3 har även viktiga funktion i hjärnan då hjärnan, till stor del, består av fett. Kommunikationen mellan våra nervceller i hjärnan sker via elektriska impulser eller kemiska substanser i fettet mellan cellerna. För att dessa signaleringar ska gå så snabbt och smidigt som möjligt krävs en mjuk, nästan flytande, konsistens i fettlagret. Olika fetter har olika konsistenser. En del är hårdare medan andra är mjukare. Man brukar skilja på mättat och omättat fett. Mättat fett är hårt till konsistensen och finns rikligt i bl.a. smör och kött. Omättat fett går från mjukt till flytande konsistens.
 
Omega-3 fetterna tillhör den grupp av fetter som är flytande i rumstemperatur. Kanske förstår ni skillnaden på vad som händer när man äter en kost på nästan enbart mättat fett mot att äta en kost rikt på mer omättat fett? I ett stelt fettlager går kommunikationen mellan cellerna väldigt trögt medan det går betydligt snabbare i en mer lättflytande konsistens, dvs. en kost rikare på bl.a. omega-3. Du kanske har hört talas om att ”man blir dum” eller ”slö” av att äta för mycket fett? Då syftar man på det s.k. mättade, hårda, fettet som det finns rikligt av i en hel del snabbmat t.ex.
 
Är du gravid är det av stor fördel att du får i dig tillräcklig mängd omega-3. Fostret behöver det för att bygga upp nervsystem på ett effektivt sätt.
 
Fungerar även som förebyggande
Omega-3 är även ytterst bra i förebyggande syfte. I studier har det visat sig att dessa fettsyror har en antiinflammatorisk effekt och kan där med lindra besvär som reumatism eller andra inflammatoriska förlopp. Forskare har även sett att för lågt intag av omega-3 kan ge depressioner därför tros det att ett högt intag av fettsyrorna förebygga och lindrar nedstämdhet. Koncentrationen påverkas också eftersom omega-3 reglerar hormonnivåer och signalsubstanser i kroppen.
 
Får du brist på omega-3 kan du få symtom som humörsvängningar, depression, koncentrations- och inlärningssvårigheter. Det är något vi verkligen kan tänka på när det gäller våra barn då vi med hjälp av omega-3 kan lindra barnen från dessa besvär. 
 
Andra tecken på brist kan visa sig i det yttre genom torr hud och hårbotten, mjäll, eksem, pigmentförändringar samt håravfall.
 
Därför kan en liten förändring med hjälp av lite mer omega-3 rika livsmedel göra en stor förändring när det kommer till hälsan och ditt välbefinnande.
 
Rekommendationer
Rekommendationerna säger att om vi ska få i oss tillräckligt av omega-3 bör vi äta fet fisk eller skaldjur 2–3 gånger i veckan. Matlagningen kan baseras på rapsolja, även den en bra källa till omega-3.
 
Tyvärr kan flertalet fet fisk innehålla miljögifter vilket självklart begränsar variationsmöjligheten för dig som är gravid eller ammar. Rapsolja är en bra omega-3 källa samt linfrön och valnötter. Linfrön bör du vara försiktigt med och inte konsumera mer än 1-2 msk om dagen. Vid för stort intag kan det nämligen bildas cyanid som är ett giftigt ämne.
 
Text: Maria Lönnberg och Lina Johansson, näringsfysiologer på avokadokh.se
Annons