Annons:
Stärk din självmedkänsla för en tryggare och närvarande graviditet

Stärk din självmedkänsla för en tryggare och närvarande graviditet

”Övningar i självmedkänsla hjälper oss att sätta igång våra kroppars egna system för att ge oss trygghet och lugn, även under graviditetens svårare stunder, och hjälper oss att ta hand om oss själva på bästa sätt. En stark självmedkänsla ger dig dessutom de bästa förutsättningarna för att kunna trösta och lugna ditt barn. När din bebis är orolig och ledsen kommer ditt lugn att göra henne eller honom lugn. Din trygghet blir ditt barns trygghet.”

Elin Borg har länge jobbat med sin egen självmedkänsla för att må bättre i sig själv, och hon har även utbildad andra inom ämnet. Hon har sett ett samband mellan en stark självmedkänsla och att må bra under graviditeten och har bland annat skrivit boken Gravid på dina villkor - Självmedkänsla för en blivande mamma. Här är en kort sammanfattning om vad boken handlar om och hur självmedkänslan kan få dig att må bättre under graviditeten och på så sätt bli väl förberedd inför att bli mamma. 

 

Vad är självmedkänsla?


Självmedkänsla handlar om något av det mest mänskliga – behovet av att känna oss omhändertagna och älskade för de vi är. Det innebär att du försöker agera på samma sätt gentemot dig själv som du skulle göra mot en älskad vän. Att du försöker bemöta dig själv på samma kärleksfulla sätt även när du upplever att du misslyckats eller ser något du inte tycker om hos dig själv. Övningar i självmedkänsla hjälper oss att sätta igång kroppens system för trygghet och lugn, även under graviditetens svårare stunder. Övningarna frigör bland annat oxytocin, samma hormon som utsöndras när en mamma ammar eller när du får en strykning på kinden av någon du tycker om. En stark självmedkänsla ger dig dessutom de bästa förutsättningarna för att kunna trösta och lugna ditt barn. När din bebis är orolig och ledsen kommer ditt lugn att göra honom eller henne lugn. Din trygghet blir ditt barns trygghet.

LÄS ÄVEN: Gästinlägg: En pappas tankar om graviditeten
 

Så kan en stärkt självmedkänsla hjälpa dig under graviditeten
 

"Längtan efter barnet hjälpte mig att våga vara vänlig mot mig själv"


Graviditeten är en av de mest omtumlande händelserna i en kvinnas liv. Du och din kropp genomgår den kroppsliga och psykologiska förvandlingen till att bli mamma. Självmedkänsla hjälper oss att lugna och trygga oss själva, att känna oss omhändertagna och älskade för de vi är. Under graviditetens omtumlande period kan därför träning i självmedkänsla hjälpa oss att möta och hantera de starka känslor och den stress och oro som graviditeten, förlossningen och mammarollen kan föra med sig. Självmedkänsla hjälper oss till en lugnare, tryggare och mer närvarande graviditet.

Min egen graviditet var på många sätt en förändrande och prövande period. Jag överväldigades av känslor jag aldrig känt tidigare, blev stressad över sånt jag tidigare inte tyckt var viktigt och min kropp förändrades på ett annat sätt än jag föreställt mig. Jag var i perioder väldigt illamående och hade oerhört ont av foglossning. Jag var svullen, trött, ofokuserad och stundtals otröstligt orolig. Jag oroade mig över om jag skulle kunna bli en tillräckligt bra mamma till min bebis. Men i allt detta kunde jag använda min träning i självmedkänsla och ändra ändra fokus till att istället ta hand om mig själv och min kropp. När jag bemötte kroppens förändring med nyfikenhet och självmedkänsla, istället för rädsla och uppgivenhet, förändrades hela upplevelsen av graviditeten. Jag kunde använda min graviditet till att komma närmre mig själv. Även om jag tränat självmedkänsla i många år kändes det som att graviditetens kroppsliga och psykologiska förvandling fick träningen att ge den effekt jag tidigare bara drömt om. Jag lärde mig bemöta mina graviditetshormoner med nyfikenhet och kunde därmed se allt positivt som de förde med sig på min väg till att bli mamma. Jag kunde släppa mycket av rädslan och istället fokusera på att vara tacksam och stolt över min kropp som lyckades bära min bebis. Längtan efter barnet hjälpte mig att verkligen våga vara varm och vänlig emot mig själv hela vägen, lika varm och vänlig som jag drömde om att bli emot min lilla bebis. Jag såg på mig själv med en trygg och varm ömhet som hjälpte mig att sluta leta fel och brister hos mig själv, något som jag, precis som så många andra, annars ofta gjorde.


LÄS ÄVEN: Våga föda ditt barn - för att du kan 


Hur tränar man sin självmedkänsla?


Vi kan alla öva oss på att bli mer medkännande mot oss själva. Ju mer vi tränar, desto lättare blir det att vara självmedkännande - även i svåra situationer. Boken Gravid på dina villkor – Självmedkänsla för en blivande mamma är till för att hjälpa blivande mammor att växa i sig själva under graviditeten. Du får dessutom en ingående förklaring av vad som händer i kroppen, vilka hormonförändringar som sker och hur de påverkar dig och lär dig förstå och hantera illamående, foglossning och viktökning på ett hjälpsamt sätt. När du förstår allt som händer i din kropp kan du lättare ta hand om dig själv och dina behov.

gravid på dina villkor mindful lugn i graviditeten Med boken följer appen Gravid på dina villkor med ljudfilsövningar i självmedkänsla, mindfulness, självuppskattning och mindful eating anpassade för dig som gravid och mamma. Här nedan kan du testa två av övningarna. Övningarna heter Besök av en medkännande vän och Omtanke med mig själv och du hittar dem HÄR. Du kan även testa två av övningarna i appen Gravid på dina villkor.

Jag hoppas att din träning i självmedkänsla kan ge dig lika mycket som den gett mig och min lilla son! 

Av: Elin Borg

Här kan du köpa boken som tyckt bok, 187 kr
Här kan du köpa boken som e-bok, 118 kr
Här kan du köpa boken som ljudbok, 118 kr

Läs mer om boken och självmedkänsla här!


LÄS ÄVEN: Gravid - förkortningar att känna till under graviditeten

Annons