Annons:
Pappans roll vid graviditet och förlossning

Pappans roll vid graviditet och förlossning

Det finns få manliga förebilder för en modern pappa. Du måste själv ta ansvar för din pappa- och mansroll redan under graviditeten. Hur kan du bäst hjälpa den blivande mamman?
 
Det är viktigt att du och din kvinna tillsammans tar reda på hur ni vill ha det så att graviditeten och barnets födelse blir en positiv upplevelse. Ni behöver förbereda er tillsammans, men också var för sig. Vad innebär det för dig att bli förälder, vad är du rädd för och vad är det som glädjer dig?
 
Ungefär var femte man drabbas av graviditetssymtom som illamående, viktuppgång eller ryggproblem under sin partners graviditet. Det kallas för Couvade-syndromet, efter couvade som betyder att ruva. Vad ruvar du på?
 
Du, mamman och det ofödda barnet
Om det finns problem i din och mammans relation är det bra att reda ut dem under graviditeten. Var lyhörda inför varandra. Det är viktigt att ni pratar om era funderingar kring föräldraskapet. Hitta ert eget sätt att bli föräldrar.
 
Att förbereda hemmet för barnets ankomst kan vara att måla om, byta bil eller liknande. Njut av detta, det är ett roligt sätt att förbereda sig på att ni skall bli familj. Ha förståelse för att ni boar på olika sätt. Bjud din kvinna på restaurang, gå på bio eller se en bra teaterpjäs. Gör saker som just ni tycker om att göra tillsammans.
 
Om du masserar din kvinna under graviditeten lär du dig att känna vad hon önskar. Vanan att massera gör dig lättare uppmärksam på de spänningar som kan uppstå under förlossningen. Massagen hjälper dig även att lära känna ditt barn både innan och efter födelsen. Barnet hör bra redan i magen och lär sig tidigt att känna igen röster. Prata och sjung för barnet! Du kan höra barnets hjärtljud genom att ta en tom toarulle som "tratt" och sätta den mot kvinnans mage.
 
Förlossningsförberedelse
Vilken roll vill du som pappa ha under förlossningen? Vill du vara med i förlossningsrummet? Det är viktigt att ni gör som ni vill, det är ert val vem eller vilka som skall vara med under förlossningen. Öva andning och avslappning, det har ni båda har nytta av under förlossningen och för att kunna utnyttja den lilla vila ni får när barnet är fött. Öva förlossningsställningar tillsammans. I böcker om graviditet och förlossning finns exempel, experimentera även själva.
 
Din roll under förlossningen
Vill du vara den som sitter brevid och vaktar apparaterna? Eller tränaren som driver din kvinna mot målet och ser till att hon får i sig tillräckligt med energi? Vill du se till att hennes (och dina) önskemål blir uppfyllda? Vem blir du - och vad gör du om det inte blir som ni tänkt er? Kapitulerar du eller har ni en reservplan? Alla har olika önskemål och rädslor. Försök ta reda på era.
 
Sjukhusets personal vet "hur det går till", men de känner inte er och era behov. Skriv en födelseplan till förlossningen, så de får veta hur ni känner och tänker och vilka krav och önskemål ni har. Vissa kliniker erbjuder förlossningsförberedande samtal.
 
Planera och köp hem vad ni vill äta under förlossningen och tiden strax efter. Din kvinna behöver mycket energi under förlossningen - inga lightdrycker alltså! Se till att hon kolhydratladdar några veckor innan förlossningen så hon har fulla energireserver. Ta med dig mat till er båda, så behöver du inte lämna henne ensam för att springa till kiosken. Du behöver också energi under förlossningen!
 
Ordna gärna någon festlig överraskning när ni sedan skall fira barnets födelse. Varför inte finkläder och champagne?
 
Förlossningtips
Om du vet vad din kvinna kan komma att behöva under förlossningen kan du vara ett bra mentalt och fysiskt stöd för henne då hon har fullt upp med att föda. Det är också viktigt att du tar ansvar för dig själv genom att se till att du själv mår bra, istället för att bli ett "förlossningshinder".
 
  • Ge din kvinna full uppmärksamhet samt mental och fysisk stöttning.
  • Uppmana henne att kissa varje timme.
  • Badda pannan.
  • Se till att hon inte blir störd under värkarna.
  • Hjälp henne att slappna av mellan värkarna.
  • Ett bad kan hjälpa henne att slappna av och möta smärtan.
  • Massera. Massageolja med arnica värmer och löser upp spänd muskulatur.
  • Var ett häng- och klängstöd.
  • Låt henne vara ifred om hon önskar. Ta det inte personligt - det har inte med dig att göra.
  • Servera energirik dryck som nyponsoppa, milkshake och söt saft.
  • Ta emot ditt barn och klipp navelsträngen, om du vill.
 
Lycka till! Önskar Sofie Andrée och Sofia Danielsson-Meréus
Text: Sofie Andrée och Sofia Danielsson-Meréus
 
Har ni inte bestämt namn på er kommande baby än? I videon nedan ser ni allt som är viktigt att tänka på innan ni slutligen bestämmer namn. 
 
Annons