Rätt ställning gör halva jobbet

Rätt ställning gör halva jobbet

Under förlossningen bör du bli uppmuntrad att pröva olika ställningar. Lita på dig själv – vad känns bra just nu? Alternera och ändra ställningar efter eget val. 
 
Ligga på sidan
Den här ställningen kan vara bra om förlossningen går för fort eftersom man genom att ligga på sidan ”bromsar upp” krafterna något och lugnar ner förloppet.
 
Sidoläge är en alternativ ställning bland flera andra som kan vara bra att använda då och då under förlossningen. När du ligger på sidan bidrar du till en bättre blodtillförsel till livmodern än om du ligger på rygg. Och bättre blodtillförsel till livmodern medför bättre syretillförsel till barnet.
 
På alla fyra
Att stå på alla fyra kan framför allt kännas bra om man har värk i korsryggen. Du kan under sammandragningarna gunga fram och tillbaka, eller röra bäckenet.
 
Även långsamma cirkelrörelser med bäckenet kan lindra. Att luta mot en stor gymnastikboll kan också vara skönt, liksom att stå på knä samtidigt som man lägger huvudet i sin partners famn eller mot en stol. En saccosäck är också ett bra redskap som man kan vila framåtlutad mot eller ligga på mage i.
 
En annan variant av denna ställning är att stå på alla fyra med underarmarna på golvet, knäna brett isär och magen hängande mellan dem. Den här ställningen är extra bra för dig som vet att ditt barn ligger i vidöppet läge (med sin rygg och nacke mot din rygg). När du låter magen hänga får ditt barn nämligen lättare att navigera bäckenet. 
 
Mer om ryggsmärtor
Många gånger är det ett barn som ligger i vidöppet läge som vållar ryggsmärtorna. Prova gärna olika ställningar under värkarna för att dels underlätta trycket mot ryggen och dels vidga bäckenets storlek. (Se ”osymmetriska ställningar” nedan.)
 
Du kan till exempel prova att stå upp och ha en stol bredvid dig. Sätt upp din fot på stolsitsen med ditt knä och fot utåtvridet mot sidan, medan du står rakt fram. Flytta över tyngden genom att göra ett mjukt utfall mot det knä som är uppställt på stolen. Du kommer att känna en kraftig töjning på insidan av låren. 
 
Stå kvar i detta utfall cirka fem sekunder och återgå till rakt upprätt igen. Upprepa denna mjuka gungrörelse flera gånger under varje sammandragning. Man måste kanske prova både höger och vänster ben. Välj det ben som ger mest lindring.
 
Lyfta magen
Det här är ett bra knep att ta till om du har ryggsmärtor. Lägg dina händer precis under magen. Lyft sedan upp magen en aning under sammandragningarna samtidigt som du böjer dina knän, slappna av runt omkring. Detta kan lindra ryggsmärtan samt ge barnet ett bättre läge för att navigera förlossningskanalen, bäckenet.
 
Du kan också ta hjälp av din partner. Han eller hon ställer sig bakom dig, tätt mot din rygg, och lägger sina händer precis under din mage. Du placerar sedan dina händer ovanpå hans eller hennes och därefter börjar han eller hon försiktigt att lyfta din mage. Genom att du har dina händer ovanpå hans eller hennes kan du styra hur mycket han eller hon ska lyfta. Ta därefter bort dina händer och låt honom eller henne hålla i den upplyfta magen själv medan du slappnar av. 
 
Osymmetriska ställningar
Stå på alla fyra och lyft det ena benet utåt och uppåt från kroppen. Du ska alltså inta samma ställning som en hund gör när den märker revir på en lyktstolpe. Alternativet är att stå upp med en stol bredvid dig. Lyft benet uppåt och utåt och placera foten på stolens sits. 
 
Denna ställning hjälper dig att utnyttja bäckenets flexibilitet så att det anpassas till barnets ställning. Och det hjälper barnet att navigera bäckenet. 
 
Ligga på rygg
I dag vet vi att det är en fördel både för mamman och barnet, om mamman under förlossningen mestadels är upprätt och rörlig. Sammandragningarna blir effektivare och gör mindre ont. Dessutom fungerar blod- och syretillförseln bättre. På förlossningsavdelningen finns gå-stolar som kan vara bra att ha som stöd. Men i latentfasen är det också viktigt att vila. Ingen mår bra av att du är uppe och går i 24 timmar.
 
Prova dig fram
Du bör få frihet och uppmuntran att prova på olika ställningar för att kunna utforska vilken ställning som ger bäst effekt med minsta ansträngning och smärta. Du kan ligga på sidan, stå upp framåtlutad, hänga i gå-stolen eller i din partners armar, stå på alla fyra eller på huk. Även halvsittande kan kännas bra.
 
Till slut, och framför allt: lita på dig själv. Det är du som vet vilka ställningar som känns bäst! Ta det lugnt i början av förlossningen – njut av allt som känns bra, ligg på soffan, ät gott, ta lugna promenader, sov om du kan. Var inte rädd för att göra ljud och ge uttryck för vad du upplever!