Annons:
Sju sätt att lugna ditt frustrerade barn på

Sju sätt att lugna ditt frustrerade barn på

Att barn kan bli väldigt arga vet vi om och det är en del av utvecklingen att lära sig uttrycka sina känslor, även ilska. Men vissa barn kan bli väldigt arga och frustrerade utan att det går över. Ibland vet inte ens barnet själv eller vi vuxna var ilskan kommer ifrån, och det går inte heller att hitta källan till det hur mycket man än försöker. Då kan man som förälder känna sig maktlös och vill ingenting annat än ens barn ska känna sig lugn igen, inget gör så ont som att se sitt barn må dåligt.

Här kommer sju tips på hur du kan lugna ditt frustrerade barn när du gjort allt för att försöka förstå varifrån frustrationen kommer från utan resultat. Känner du dig själv frustrerad över barnets ilska kan du räkna till tio i huvudet och ta ett djupt andetag som ett försök att behålla ditt eget lugn.

  • Låt barnets frustrationen gå ut över något annat. Kanske kan det vara skönt för barnet att gå ut och sparka lite boll, eller springa ett varv runt huset för att bli av med energin. Testa er fram till vad som kan passa er.
  • Kramas. Även om det kanske inte känns så i barnets kropp just under frustrationen kan det vara skönt med en kram från mamma eller pappa.
  • Lyssna på musik! Låt barnet sätta på musik som hen kan avreagera sig till.
  • Ilska behöver inte vara utagerande. Vissa barn håller ilskan inom sig. Då kan det vara en bra idé att låta dem rita en teckning eller skriva en saga som beskriver känslorna som finns i kroppen.
  • Be barnet tänka på sin favoritplats. Kanske älskar det att vara på stranden en varm sommardag, i pulkan i högsta pulkabacken, eller kanske soffan hos mormor och morfar?
  • Precis som för oss vuxna kan det vara skönt att ha någon att prata med om något tynger en. Vill inte barnet prata med dig när han eller hon är som argast kan du fråga om det vill ringa farfar/morfar/faster eller någon annan person som barnet är nära och kan prata med.
  • Frustrationen får aldrig gå så långt att någon annan blir skadad och det får man vara tydlig med som förälder. Men är man arg kan det vara skönt för barnet att ha något att slå på för att få ut ilskan. Kanske kan barnet få en ”arg-kudde” som hen kan slå på när ilskan bryter ut?
  • 1, 2, 3… Be barnet räkna till tio sakta i huvudet och ta ett djupt andetag. Det är ett knep många av oss vuxna använder, barn kan också göra det! Fungerar dock sällan just när ilskan är som värst, men när barnet lugnat sig något och är mottaglig för dina idéer kan det fungera.

För att barnet inte ska glömma dessa knep kan du skriva ut vår kom-ihåg-lista nedan och sätta upp i barnets rum eller på kylskåpet. Ni kan också skriva en egen lista tillsammans!

 

Visst får du vara arg : en bok för barn om ilska

Visst får du vara arg visar att barn har valmöjligheter precis som föräldrar som bryr sig om, har möjlighet att välja vad de vill lära sina barn om ilska. Genom att förstå hur ilska känns och vad som utlöser den kan vi lära oss och lära ut bra sätt att hantera den. Boken erbjuder barn en positiv och ärlig synpå ilska och hur den skall hanteras. Läs mer om boken och köp den här »

 

Annons