Annons:
Svårt att sova?

Svårt att sova?

Sömnsvårigheter kan alla människor ha då och då. Sömnproblem är vanligare bland kvinnor än män. Här får du tips på vad du själv kan göra. 
 
Sömnen behöver vi för att kropp och hjärna ska få vila och kunna återhämta sig samt för att hjärnan ska få möjlighet att bearbeta intryck. Många av kroppens grundläggande funktioner är beroende av sömnen. Vuxna människor behöver sova i genomsnitt sju och en halv timme per dygn, men det varierar mycket mellan olika personer. Barn och ungdomar kan behöva mer sömn. 
 
Alla människor kan drabbas av sömnsvårigheter. Sömnproblem är vanligare bland kvinnor än bland män. Ofta inträffar dessa i samband med olika typer av bekymmer eller med stress. Sömnsvårigheter kan också uppstå till följd av sjukdomar, exempelvis depression, ångest och missbruk. Dålig sömn kan öka risken och symtomen för ett antal sjukdomar, bland annat hjärt-kärlsjukdomar och depressioner.
 
Dina sömnbesvär räknas som kroniska om du har haft sömnproblem minst varannan natt i minst tre veckor. 
 
Förebyggande
Undvik att äta eller dricka mycket innan du går och lägger dig. Undvik också drycker som innehåller koffein på kvällarna, som kaffe, te, kakao och Coca cola.
 
Egenvård 
Det finns flera sätt att förbättra sömnen utan att använda läkemedel. Fundera över varför du har svårt att sova. Det kan bero på att det är för varmt i sovrummet, att sängen är obekväm eller att det inte är tillräckligt tyst och mörkt i sovrummet. Är det något du oroar dig över? Har du det stressigt? Sömnsvårigheter kan också bero på att du har sovit en stund tidigare under dagen.
 
Om du känner dig stressad kan det vara bra att varva ner någon timme innan du går och lägger dig. Lyssna på lugn musik eller ett avslappningsband. Du kan ta en skön promenad i lugnt tempo.
 
Försök att inte göra ett stort problem av att du inte kan sova. Ligg inte vaken längre än 30 minuter. Gå då hellre upp en stund och invänta att du blir sömnig igen.
 
Försök att gå och lägga dig ungefär vid samma tidpunkt varje kväll. Försök också stiga upp vid ungefär samma tidpunkt på morgnarna.
 
Motion är bra för en god sömn, men undvik att träna strax innan du lägger dig.
 
Sök vård 
Kontakta din vårdcentral:
•    Om det ofta tar mer än 45 minuter att somna när du har lagt dig. 
•    Om du vaknar minst tre gånger per natt under en längre tid. 
•    Om du ofta vaknar för tidigt på morgnarna. 
•    Om du vaknar tidigt med ångestkänslor och känner dig deppig. 
•    Om du ofta är mycket trött under dagarna. 
•    Om du har problem med snarkning och någon i din omgivning noterat andningsuppehåll.
 
Text: vardguiden.se
Annons