Barn

Trafiksäkerhet för barn

När kan man lära barnet att cykla? Kan små barn få ryggskador av att sitta för länge i barnstolen? Och varför kan inte polisen bälteslagen?

EvaMarie Törnström svarar på frågor från våra medlemmar om barn och trafiksäkerhet.

EvaMarie Törnström är 4-barnsmamma och frilansjournalist. Hon arbetar som trafiksäkerhetsrådgivare åt både NTF och kommuner. Hon utbildar BVC-sköterskor, personal hos räddningstjänst och bilprovning, lärare med många flera i barntrafiksäkerhet.

Mer om EvaMarie hittar du på hennes hemsida

Bälteskudde

F:Jag undrar om det är barnets längd som styr när de kan börja sitta i baksätet med bälteskudde.

Om så är fallet, hur långa måste de vara?

Min son är 3 ½ år, men han är inte så lång för sin ålder.

Åsa Ek

S:Barn åker som allra säkrast när de färdas bakåtvända, man brukar säga att en bakåtvänd bilbarnstol ger 95 procents säkerhet.

Därför är rådet att låta barnen färdas bakåtvänt så länge det bara går, så länge som de får plats i den bakåtvända bilbarnstolen utan att huvudet kommer ovanför kanten.

Vanligen blir barnen "för stora" för den bakåtvända stolen i ungefär 3-5-årsåldern, så var glad att din son är liten för sin ålder - när det gäller bilresor betyder det att han kan färdas på det säkraste sättet ett tag till!

Bilbarnsstol

F:Jag kör bil ganska mycket med min tvåmånaders dotter. Jag undrar hur länge ett spädbarn kan sitta i en bilbarnstol. Kan ryggen bli skadad om det sitter för länge/ofta? Vi planerar att inom kort hälsa på mor- och farföräldrarna som bor 70 mil bort och avser dessutom göra en längre bilresa i Europa i sommar, hur gör vi då?

Sofia

S:Det finns inga medicinska belägg för att barn har blivit skadade av att sitta i bilbarnstolar, men naturligtvis (precis som du skriver) bör de små inte sitta fastspända i stolen under för långa stunder.

En del barn både tycker om och klarar av att sitta i bilen ganska länge, medan andra protesterar ganska tidigt. Risken finns att en liten baby tycker att det är besvärligt med långa bilresor. Därför bör man planera lång tid för resan och vara beredd på att stanna ofta. Babyn får bestämma resans rytm.

Vissa barnläkare rekommenderar att man inte ska resa utomlands, utan stanna i hemmiljön, under den första tiden på grund av infektionsrisken.

F:Jag har en fråga som jag tvistar med min man om beträffande hur bilbarnstolen skall vara placerad.

Vår son är 3 1/2 år och för stor för att sitta bakåtvänd i framsätet. Därför har vi honom framåtvänd i baksätet. Bilbarnstolen är av okänt märke men i varje fall inköpt på IKEA för ett par år sedan.

Problemet är att jag tycker att det verkar helt fel att bilstolen är helt lös i baksätet och att man bara spänner fast barnet och bilstolen med hjälp av det vanliga säkerhetsbältet. Kan det verkligen hjälpa ifall vi krockar? Jag tycker att det verkar vara stor risk att barnet flyger ur bältet nämligen.

Lena

S:Egentligen skulle jag behöva se ditt barn på plats i bilen för att svara helt klart på den här frågan. Det finns ju så mycket som spelar in: Barnets storlek, bilens säten, bilens bälten och så själva bältesstolen.

Du har helt rätt i att när barnet vänds till framåtvänt åkande är det bilens bälten som används. Dessa är ju avsedda för vuxna och för att bältena ska passa bättre över barnets kropp används en bältesstol eller bälteskudde. Så här ska bältena sitta:

- Axeldelen av bältet ska ligga mot barnets axel, inte för långt ut Skulle det hamna lite högre upp är det inte farligt ur säkerhetssynpunkt, men känns obehagligt för barnet. Axeldelen av bältet FÅR INTE läggas under armen.

- Midjedelen av bältet ska ligga lågt ner över barnets lår, till detta används stolens eller kuddens styrningar ("horn"). Se bilden.

Möjligen kan problemet bestå i att den bilbarnstol du har inte passar ihop med just ditt barn i din bil. Ett annat problem är att en del bilar har "för lösa" rullbälten, så att stolen lätt blir vinglig. På en del nyare bilar finns "låsbara" rullbälten, just för att bilbarnstolar ska sitta fast

stadigare.

F:Jag har "ärvt" en bilbarnstol som är 6 år gammal av min syster. Jag vet att det inte är skadad i form av krockar och liknande. Den ser bara lite enklare ut än de som finns nu. Är den här precis lika bra som de nya?

Den heter AKTA duonette och är för 0-18 kg.

Lisa Lindström

S:Rent generellt kan man säga att en välskött bilbarnstol kan användas i tio år. (En del tillverkare anger för säkerhets skull fem år.) Leta upp den datummärkning som finns någonstans i plasten på stolen så ser du exakt hur gammal stolen är.

När man köper en begagnad stol innebär det en liten risk att det kan finnas osynliga skador eftersom man inte kan vara riktigt säker på vad stolen har varit med om tidigare, men här vet du ju från säkra källor att den är OK.

Se till att du får med den fullständiga bruksanvisningen och läs den noga samt montera stolen exakt enligt anvisningarna så färdas ditt lilla barn säkert.

F:Vi undrar hur man bäst placerar nyfödda tvillingar i bilen? Ska ett barn placeras fram och ett bak? Eller är det lika säkert att placera båda barnen bak (i bakåtvända barnstolar)?

Christina Hemborg och Stefan Uggla

S:Det är ungefär lika säkert att färdas i framsätet som i baksätet. Däremot är det svårare för en ensam förare att ha uppsikt över små barn i baksätet. Jag läste nyligen ett referat av en amerikansk undersökning där man kommit fram till att risken att krocka ökade med ca 30 procent för en ensam förare som hade störande barn i baksätet. Därför är det bäst om det sitter någon vuxen i baksätet tillsammans med små bakåtvända barn.

En vanlig placering för tvillingar är med ett barn på passagerarplats fram (om bilen saknar passagerarairbag) samt ett barn på mittplats i baksätet.

F:Vi har en maxi cosi babystol. Undrar hur man egentligen skall ha handtaget på stolen när man har den i bilen? I affären sa de att om man har solskydd skall man ha det framför barnet och om man inte har solskydd skall man ha det bakom stolen. I så fall går ju båda alternativen lika bra om jag har fattat det rätt! Är detta riktigt?

Cecilia

S:Båda alternativen är lika säkra, men om solskyddet är monterat så kan du bara ha handtaget i det ena läget.

Anledningen till att det har blivit "lite rörigt" just när det gäller handtagen till Maxi-Cosi är att det har blivit lite fel i den svenska bruksanvisningen. Titta på den engelska delen i bruksanvisningen så passar text och bilder ihop bättre!

Airbag

F:Jag har en fråga om hur man ska göra när man har airbags på passagerarsidan och samtidigt ska ha sin etttåriga dotter där i bilbarnstol.

Vi kopplade ur airbagen när dottern var nyfödd men har nu fått veta att själva krutladdningen finns kvar trots urkoppling och att det har hänt några olyckor med dödlig utgång.

Vi har en Passat kombi 98 års modell.

"Parent"

F:Vi har just köpt ny(are) bil (Kombi förstås). Den har krockkudde på passagerarsidan. Den är givetvis bortkopplad, men vore tacksam för en liten utredning om det där...

VAG kopplade ur elektroniskt (dvs talar om för datorn att den bara skall smälla förarkudden), och vägrar numera göra det på grund av olyckor där datorn inte kommit ihåg att inte smälla passagerarkudden. Andra (till exempel Toyota, som vi köpte) kopplar ur elektriskt (dvs "drar ur sladden") har vi fått förklarat för oss. Stämmer det?

Fråga två: Hur långa intervall kan man köra med barnet (knappt ett år)? Är det risk för ryggproblem vid långfärder?

Pappa Sven Täveby

S:Ni har helt rätt i att man absolut inte ska ha ett barn på passagerarsidan om man har en airbag där. Biltillverkarna har lovat att en urkopplad airbag verkligen är urkopplad men eftersom det har inträffat olyckor skulle jag själv inte våga lita på det. Jag väljer att antingen ta bort airbagen helt och hållet, skaffa en annan bil utan airbag eller låta barnet färdas i baksätet (men då har man sämre uppsikt över det).

Det är av ovanstående anledning som exempelvis Ford vägrar att koppla ur airbags. Hos Chrysler kan man kostnadsfritt få airbagen bortkopplad, men man kan också välja att få den borttagen helt och hållet för en kostnad om ca 1 500 kronor.

Jag känner inte till något fall där ett barn har fått ryggskador av att färdas i bilbarnstol. Därför kan jag inte lämna något generellt svar på hur länge barnet "kan" sitta i sin stol under långresor. Mitt råd är att lyssna till barnet. Ta verkligt god tid på er för långresan och var beredda på täta raster om barnet visar att det behöver det. Om den lilla däremot ser lugn och nöjd ut, eller sover gott, kan man fortsätta ett tag till.

Cykelhjälm

F:Vad är det för skillnad på en lek- och cykelhjälm? Är det endast det gröna eller det svarta spännet som är skillnaden?

Köpte en, som jag trodde, cykelhjälm till min ettåriga dotter för att kunna cykla med henne, när jag kom hem och läste instruktionerna står det att man inte får cykla och ha barnet i cykelbarnstolen om man har denna hjälm, varför?

Finns risken att hjälmen "ramlar av" om något skulle hända eller?

Jag tycker den ser precis lika säker ut som min egen cykelhjälm... Måste jag nu köpa en ny hjälm till henne?

Anna Selin

S:Ja, det är spännet som är skillnaden.

En cykelhjälm har ett svart eller rött spänne som håller hjälmen stadigt fast på huvudet i stort sett oberoende av vad som händer. Vid en trafikolycka kan det ju mycket väl handla om flera, på varandra följande, rejäla smällar och då måste hjälmen sitta kvar även efter den första smällen.

Barn skiljer inte alltid på lek och cyklande, och det inträffade ett antal tragiska olyckor där barn som lekt med cykelhjälm på sig fastnat och blivit hängande i hjälmen i klätterredskap och träd. Därför togs ett spänne som löser ut vid ca 10 kilos belastning fram. Det är grönt till färgen och en hjälm med detta spänne kallas inte för cykelhjälm, utan för småbarnshjälm.

F:Jag undrar varför det inte finns reservdelar till de dyrare hjälmarna som till exempel ESPERITO som kostar ca 400 kr. Den ska vara så bra och säker på grund av den reglerbara ratten längst bak i hjälmen för att få den bästa möjlig passform. Den är bra ända tills den går sönder, hela funktionen är gjord av plast och slits ganska fort. Hela funktionen sitter runt hela hjälmen med karborreband runt pannan och bakhuvudet och kan lätt bytas ut om det bara fanns att köpa någonstans. I mitt fall är det bara ratten som har lossnat men inte ens den går att köpa.

Maj-Britt

S:Jag skickade frågan vidare till Etto och fick nedanstående svar av deras exportchef. Din handlare ska alltså kostnadsfritt ge dig reservdelar till hjälmen.

"Självklart finns det reservdelar, speciellt till våran Power Strap pga. som du skriver att detaljer slits. Normalt så ställer man in sin huvudstorlekoch sedan behöver man inte justera så värst mycket om inte flera personeranvänder samma hjälm.

Gå till din sportfackhandlare där du köpte hjälmen, och reklamera den trasiga Power Strap så få du en ny gratis. Handlaren bara tar ur den gamla Power Strapen och lägger den i et kuvert till oss och vi skickar honom en ny kostnadsfritt.

OBS! Du behöver inte lämmna hela hjälmen för att skicka tillbaka till oss utan bara Power Strapen. Den kan handlaren ta från en annan Etto hjälm så länge.

Jag hoppas du är nöjd med svaret och att det hjälpar dig. Skriv gärna ut detta svaret och ta med dig till handlaren.

Med sportsliga Hälsningar

Fredrik Schmidt

VD Helmet Sweden AB

Exportchef Etto"

Cykelsits

F:Vad skall vi tänka på när vi köper en säker cykelsits och cykelhjälm till vår snart 1-åriga dotter? Vad skall vi annars tänka på när vi är ute på cykelturer, känns liksom lite farligt att susa omkring i hög fart och hon sitter ju så oskyddat.

Hoppas på många cykelturer i sommar!

Linnéas mamma Marie

S:Det finns inte några formella krav på hur en cykelsits för barn ska vara utformad, men jag rekommenderar att man väljer någon som är "GS geprüft" eller "TüV", dvs svarar mot de tyska kraven.

Det finns både bakmonterade och frammonterade cykelsitsar. Ta med cykeln vid inköpet och kontrollera att cykelsitsen passar och sitter säkert. Var noga med att cykelsitsen har justerbara bälten som håller barnet säkert på plats.

Bakmonterade cykelsitsar finns med (tyska) godkännanden som gäller upp till 22 kg. En hög rygg, som går över barnets huvud skyddar bäst. Prova barnet i stolen MED HJÄLM - i en del höga stolar får barnets hjälm inte plats"

Frammonterade cykelsitsar finns med (tyska) godkännanden upp till 15 kg. De har alltid låg rygg för att inte vara ivägen. Sitsen ska vara av en sådan typ som fästs på ramen och får absolut inte fästas på styret så att den svänger med runt.

Du bör ha ekerskydd på de cykelhjul där det sitter barn. Både barnet och du som cyklar ska ha cykelhjälm på. Ta gärna hjälp av en annan vuxen i början. Det tar ett litet tag innan man fått rutin på att lyfta upp och ner barnet på cykeln.

Cykla

F:När är barn mogna att överge trehjulingen och börja träna på tvåhjuling? Ska de ha stödhjul?

UIrica Sörman, Borlänge

S:Inte förrän i femårsåldern är det dags att få börja cykla på två hjul. Mindre barn kan ofta lära sig att hålla balansen på två hjul långt tidigare men att cykla på riktigt kräver så mycket mer: manövrera, hålla uppsikt, förutse faror, bedöma hastigheter, koncentrera sig, starta, svänga och stanna på ett säkert vis.

Inga stödhjul! En cykel med stödhjul är ingen tvåhjuling, utan en mycket snabb fyrhjuling! Om barnet inte kan cykla utan stödhjul är det absolut inte moget för två hjul.

Säkra skolvägar

F:Jag bor i Norberg i Västmanland. Jag håller på och kämpar med att alla barn i Kärrgruvans Skola ska få säkra övergångställen till och från skolan. Och jag undrar om du har några bra tips om vad jag ska skriva i skrivelserna till både vägverket och kommun.

Jag är med i en föräldraförening, så jag arbetar med dem i ryggen. Jag känner till projektet "Zkona Zebrafolket". Jag tycker att det är så tungt att när man driver en sådan här självklar sak är man tydligen i andras revir och trampar. Att det uppfattas så är ju synd. Barnen anpassar sig tydligen i det mesta, och de kan ju tyvärr inte föra sin egen talan i sådana här frågor, eller så lyssnar inte vuxna på barn.

Jag har bra kontakt med NTF och de har mätt upp hastigheten på en 50 km/tim-sträcka och 86 % av fordonen körde för fort. Högsta hastigheten var 113 km/tim. Jag har med NTF presenterat problemet för kommunen och de ska presentera ett förslag.

Vägverket verkar vara lite av en dubbelnatur. Om man pratar med dem så säger de att bara för att skolan inte ligger brevid vägen så är det inte tal om någon hastighetssänkning men de skriver foldrar om att barn har rätt till säkra skolvägar. Så man undrar vad de menar egentligen.

Hoppas att du har något tips.

Karin Lundgren

S:Jag tycker att det är underbart när folk engagerar sig i barnens trafiksäkerhet. Precis som du skriver, så kan vi inte överlåta åt barnen ta ansvaret för trafikmiljön utanför skolan. Och därför måste vi vuxna göra det!

Du har också gjort alldleles rätt när du har föräldraföreningen som stöd och dessutom tagit kontakt med NTF som brukar veta vilka kontaktvägar som är de bästa i enskilda fall. De brukar också kunna ge råd om formuleringar med mera i brev.

Ytterligare en väg att komma vidare är att låta barnen föra sin egen talan. Det ger mycket större effekt hos kommunalpolitiker och tjänstemän på olika nivåer om de får brev i frågan som är skrivna direkt ur hjärtat av barn. Barnen kan skicka inbjudan till berörda beslutsfattare att själva komma och titta på trafikmiljön utanför skolan (där naturligtvis föräldrar, späckade

med fakta i frågan också är med). Massmedia brukar också vara mycket intresserade av att lyfta upp när barnen själva driver en fråga som är viktig för dem.

Mer tips kring barn och trafik och hur man påverkar samhället i en trafiksäkrare riktning kan du hitta i en härlig broschyr som heter "Forska och lära" och som Vägverket har gett ut. Den vänder sig i första hand till pedagoger och ledningspersonal inom skola och barnomsorg, men även till beslutsfattare, planerare, föräldrar och andra som engagerar sig i frågor om barn och trafik.

Säkerhetsbälte i taxi

F:Jag undrar hur det kommer sig att inte ens de på som jobbar med trafik på polisen känner till gällande regler. Jag ringde till polisen på min ort för att få reda på vilka regler som gällde angående barn i bil. Mitt barn var fyra år och brukade åka till kyrkan med en taxi och jag undrade om jag kunde kräva att taxichaffören hjälpte henne med att sätta fast säkerhetsbältet om hon tog med sig bilkudde. De svarade mig att det bara var lag på att alla i bilen skulle vara fastspända men att barn inte behövde bilkuddar. Jag frågade om det även gällde mindre barn och de sa ja.

Jag hittade sedan i "Barns rätt till säker miljö" att alla barn under sex år ska ha någon form av bilstol/kudde. Däremot så var åldersgränsen fem år i skolskjuts.

Varför är straffet så lågt om en förälder inte spänner fast sitt/sina barn? Om en olycka inträffar och barnet blir skadat borde den vuxne bli åtalad för vållande till kroppskada eller liknande tycker jag. Jag tycker att det är alldeles för många som inte tryggar sina barn i bilen. I vårt samhälle kör 99% med barnen lösa i bilen. Även om det är på femtio sträckor så tycker jag att det är hemskt.

Maria

S:Polisen får väl läsa på lite till i lagboken. Så här står det i Vägtrafikkungörelsen:

"Ett barn skall till och med det år varunder barnet fyller sex år istället för eller tillsammans med bilbältet använda bilbarnstol, bälteskudde eller annan särskild skyddsanordning för barn. Om barnet färdas tillfälligt i ett fordon i vilket någon särskild skyddsanordning inte medförs, skall barnet i stället använda bilbältet när det är möjligt."

Alltså kan du mycket väl kräva att din dotter får använda bilkudde i taxin. Särskilt som du "skickar med" den. Det är alltid föraren som ansvarar för att barn under femton år sitter korrekt fastspända i bilen. (Och som kan bli straffad om barnen inte är fastspända.)

Ja, det är hemskt att vuxna inte vill inse vilka hemska skador deras barn kan få om de inte sitter fast i bilen på rätt sätt. Hur ska vi göra för att nå ut med information till dem som bäst behöver det?

Undersökningar visar att nästan hälften av våra barn inte har rätt skydd i bilen. Ungefär var tionde är inte fastspänt alls. Enligt VTI:s (Väg- och Transportforskningsinstitutet) statistik över bilolyckor 1992-1997 skulle vart tredje dödat barn sannolikt ha överlevt om de varit korrekt fastspända i bilen.

Powered by Labrador CMS