PMS eller PMDS? – Det här är skillnaden

PMS eller PMDS? – Det här är skillnaden

PMS står för premenstruellt syndrom och innebär förändringar i kroppen som du känner av innan mensen kommer. PMDS däremot, står för premenstruellt dysforiskt syndrom och liknar mer symtom som vid depression och ångest.

 

PMS och PMDS – likheter och skillnader

Både PMS och PMDS brukar vanligtvis börja några dagar innan mensen för att sedan avta när mensen börjar. Ibland kan det hålla i sig de första 2-3 dagarna av mensen. I de fall där den drabbade lider mer av symtom från PMS eller PMDS kan det hålla i sig från ägglossningen hela vägen fram till första dagarna på mensen.

PMS är vanligt och varierar i svårighetsgrad från person till person, det kan även variera från månad till månad. PMS kräver sällan någon behandling med läkemedel.
PMDS däremot ger svårare psykiska symtom som kan likna symtomen vid depression och ångest och därför är det inte ovanligt att den som är drabbad behöver ta antidepressiva läkemedel. Symtomen klingar av och går över när mensen kommit, men det är vanligt att det påverkar hela ens tillvaro under dagarna/veckorna som symtomen pågår. Man räknar med att omkring 3-5 procent av alla som har regelbunden mens även lider av PMDS.

Läs mer: Lutealfasen: Så påverkar längden din fertilitet

 

Symtom PMS och PMDS

Symtomen på PMS och PMDS varierar som sagt mellan personer och kan även variera från månad till månad. För dig som har PMS så kan ett eller flera symtom förekomma:

  • Irriterad och lättretlig.
  • Orolig och ångestfylld.
  • Snabba humörsvängningar.
  • Känsla av nedstämdhet och mindre lust att hitta på saker.
  • Trött och mindre energi.
  • Svårare att sova.
  • Svullen i kroppen och särskilt över magen.
  • Spänningar i brösten eller att de blir ömma.
  • Huvudvärk.
  • Hungrigare än vanligt och sugen på sötsaker.

För att få diagnosen PMDS så ska fem av de ovanstående symtomen stämma in på dig. Minst ett ska vara bland de fyra översta. Man vet inte säkert varför vissa drabbas extra av PMS eller PMDS, men enligt forskare kan det bero på ett ämne som bildas under nedbrytningen av progesteron under menscykeln. Vissa får symtom redan i tonåren, men det vanligaste är att man är över 30 och det är inte ovanligt att besvären blir värre efter att man fått barn. PMS och PMDS försvinner sedan när man kommit in i klimakteriet.

Läs mer: Ägglossning symtom - 4 vanliga tecken på ägglossning

Egenvård vid PMS och PMDS – vad kan man göra?

Du som har PMS kan lindra den genom att helt enkelt göra saker som får dig att slappna av och som du mår bra av. Det kan även du som lider av PMDS göra, men det är inte alltid det är tillräckligt och då kan man behöva läkemedel för att må bättre.

Exempel på saker som kan lindra besvären vid PMS och PMDS kan vara:

  • Sova – försök vara noga med att få de timmar sömn du behöver.
  • Träna – att träna och röra sig frisätter kroppens endorfiner och kan göra att man känner sig gladare och piggare. Du kan också träna avslappning och mindfulness.
  • Undvik stress – försök att bara ta det lugnt
  • Ät regelbundet – tänk på att äta tillräckligt med bra mat och ät regelbundet för att undvika lågt blodsocker.
  • Du kan också följa din menscykel för att lättare förstå dina symtom och vara förberedd på när de ska komma. Det finns appar som kan hjälpa dig med det.

 

Då kan du behöva läkemedel för din PMDS

Om du upplever att din PMS eller PMDS har en negativ påverkan på din vardag och din livskvalitet ska du ta kontakt med din vårdcentral, din barnmorska eller ungdomsmottagning. Det kan vara så att du är en av dem som faktiskt behöver behandla med läkemedel för att må bättre. Det finns olika läkemedel att använda och där behöver man utreda och pröva vad som kan funka för dig. En del medicinerar med antidepressiva läkemedel under perioden man känner av sin PMDS. Andra bestämmer sig för att behandla med preventivmedel som hämmar ägglossningen för att på så vis slippa besvären.

 

Att vara partner till en person med PMS/PMDS-besvär

Det är inte alltid lätt att vara partner de dagar/veckor i månaden som besvären är som värst. Det du kan göra för att underlätta är att hålla koll på din partners menscykel så du är förberedd på när symtomen börjar, då kan du lättare förstå vad det beror på. Var förstående, prata med din partner om vad du kan göra för att hjälpa till och underlätta.

Läs mer: Menscykeln: Här är allt du vill veta

Artikelbild: Montage Unsplash