Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Känns det viktigt att ha en bok?

Skrivet av Snart färdig lärare
Jag har läst 20p musik på lärarprogrammet i höst (färdig nästa vecka) och har under kursens gång fått klart för mig att det inte alls är nödvändigt att ha en bok att utgå ifrån eller ens att lära så små barn noter till att börja med. Hur är det med ditt eget pianospel? Nog kan väl du klinka några bra låtar som du kan lära ditt barn på gehör? Vissa forskare menar att det viktiga är att lära sig att lyssna och känna musiken för noter är ju egentligen bara minnesanteckningar. När ditt barn blivit ordentligt bekant med klaviaturen och "automatiserat" sitt spelande (alltså inte behöver koncentrera sig på att hitta rätt tangent) kan du eventuellt börja med noter så smått. Och det kan ta ganska lång tid!

Det viktiga med musik är ju ändå glädjen och känslan av att skapa något, det spelar ju ingen roll om man är aldrig så duktig på att spela rätt efter noter om man inte har känsla och uttryck i sin musik.

Dessutom kan dessa URTRÅKIGA övningsmelodier få vem som helst att tröttna, de går ju inte att använda till något vettigt! Mitt eget barn hoppade av musikskolan för att hon enbart fick följa fiolbokens upplägg, hon lärde sig visserligen "Spanien är ett land där man dansar tango" i tre olika tonarter, men det är knappast rätt melodi att komma med till en spelmansstämma... Hennes mål med fiolspelet är att kunna vara med i gemenskapen bland andra spelmän och då krävs det riktiga låtar, inte konstruerade övningsstycken.

Så låt ditt barn själv komma med förslag på låtar, man måste inte gå via Gröna faran och Pelle Panel!

Jag vet inte hur pass mycket du kan själv när det kommer till ackord och sånt, men de böcker jag använt mig av i höst när jag lärt mig lite piano är Bruksklaver del 1&2 av Hans Palmquist och Carl-Gustaf Nilsson. Jag tycker de är jättebra, men inget för en åttaåring. Däremot kan du ju köpa dem till dig själv om du känner att du behöver friska upp kunskaperna.

Lycka till och kom ihåg att GLÄDJEN är det viktigaste!

« Tillbaka till trådstarten