Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag tror att de enda

Skrivet av Åsa m A&E
som är tilräckligt stora för att verkligen sitta bakåt till minst 4 år är de som oxå går att sitta frammåt i dvs kombi stolarna. Brukar rekomendera att köpa en sådan. Vi har både Britax twoway och Akta Duoflex tycker det är hugget som stucket men britaxen är lite bredare.

Vill oxå "varna" lite för Akta-Gracos nya stolar med sidokrockskydd för huvudet. Det är mest ett "försäljningsknep" både enligt barnbutiksinnehavare och tekniker jag pratat med så är sidokrockskydden _inte nödvändiga_ utan gör mest att barnen växer ur stolen för tidigt. Barnbutiksinnehavaren hade sett flertalet barn som satt "precis" redan vid 2-2½ års ålder. Å stolarna är ju anpassade till den internationella 3-åriga krockdockan som väger 15kg och är 98cm lång. Sedan testas stolarna med en 5-6 åring på 25kg oxå men den "sitter inte bekvämt" sas.

Vi köpte ny stol nu för en 2-3veckor sedan och det var då vi köpte Akta duoflex basic.

Jag skulle alltså rekomendera en av de stolarna som reas nu innan alla tillräckligt rymliga stolar som verkligen räcker till en svensk 4-5åring slutar säljas.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv