Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

försökte... *blev lite långt*

Skrivet av Anna med Ida och Rasmus
Jag hade ju ungefär samma ide med Ida som du med Carl och jag har alltid tyckt att det har varit jättebra med mat-och sovschema. Hon sov hela nätter vid 5-6 månaders ålder (12h) och fasta tider även dagtid. JAg upplevde det som att hon gillade att veta vad som var på gång och hann nästan aldrig bli övertrött eller svår att lägga.

Tänkte självklart göra lika med Rasmus men det har tyvärr inte varit så lätt. Nu börjar vi få lite fasta mattider (ej på natten, då tuttas det hej vilt) men med sömnen är det svårt. Nattsömnen är väl ok, sover från ungefär 18-07, men vaknar många ggr speciellt mellan 18 och 21. På dagen skulle han behöva sova minst tre ggr varav mittpasset (lunchsovat) helst ett par timmar. Men det är verkligen hur svårt som helst att lägga honom inne och han är ständigt övertrött. Om vi inte åker vagn eller bil sover han kanske max 2x45 min på hela dan. Ute däremot somnar han snabbt i vagnen.

Jag tycker detta är jättejobbit speciellt efterssom jag har Ida hemma på heltid och jag aldrig hinner med att lägga henne att sova middag. Hon behöver det fortfarande men tar lång tid på sig att somna och då måste rasmus sova annars blir han jättearg om jag så bara försvinner ur hans synfält i 5 min.

Hoppas att du kan tipsa mig om sätt att fixa detta på.

Båda mina har napp, Jag gillar att Ida kan ta den ibland och lunga ner sig efter vilda lekar osv. Rasmus tog napp redan första dagarna och den e hans favvo. Jag tror att vi kommer försöka få ida att sluta om ett år kanske. Först sa vi att Rasmus skulle sluta vid 6 mån och ida samtidigt, men det känner jag verkligen att jag inte orkar nu.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv