Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Spelar det roll?

Skrivet av Ej omyndig och ej feminist
Om JAG träffat några prostituerade? Jag har läst att man inte ska se till egna erfarenheter utan lyfta blicken i ett bredare perspektiv. Men eftersom hon frågar så, ja, jag vet en. Och hon valde det själv. Gick bakom ryggen på sin kille dessutom. Så visst måste det finnas de som inte "utnyttjas".

Eleanor drog en slutsats efter de prostituerade HON träffat (som jag citerade ovan). Nu drog jag också en slutsats. Vems slutsats ska vi lita på? Den vi VILL tro på eller den mest sannolika?

"Om män som prostituerar sig tycker jag iallafall att det är synd om dem om de har liknande bakgrundshistoria som de kvinnor Elanor beskriver, och om detta lett till deras prostition."

Naturligtvis. Jag har inte sagt annat. Vad jag säger är att det FINNS de som gör det bara för att tjäna pengar och inte blir utnyttjade. Fria val alltså, som jag tycker att de i artikeln gjorde. Varför då ändra rubriken så att det passar politiken bättre? Sedan finns det de som BLIR utnyttjade, men då brukar det handla om lågbegåvade och människor med psykiska problem, eller de som fastnat i drogmissbruk. Det fria valet har ändå funnits där från början, även om alla inte har förmåga eller tillräckligt goda omständigheter att utnyttja denna fria vilja. Men till att dra alla över en enda kam och skuldbelägga MÄN som utnyttjare och kvinnor som offer är det långt. Jag vände mig mot den närmast självklara omformulering som G ville göra av rubriken i blaskan ("Tabloidrubriker") eftersom jag anser att det inte är så självklart att kvinnor ALLTID blir utnyttjade av män. I detta fallet ser jag det mer som att de utnyttjar männen för att få shoppingpengar till jul. Men det beror ju på vilken kvinnosyn man dras med...

Om du kallar dig feminist, har du funderat på varför? Du har inte samma självklara offersyn på kvinnor utan anser att kvinnor aktivt KAN ta vara på sig själva och inte "bli utnyttjade"? Och att även män kan utnyttjas av kvinnor?

Jag tror själv att människor oavsett kön kan bli utnyttjade av människor oavsett kön och att det mer har med mentala funktioner och omständigheter i livet att göra än med vilket kön man tillhör.

« Tillbaka till trådstarten