Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Precis vad jag gick och tänkte på igår kväll

Skrivet av Lingling
(Får väl tacka ´´Man´´ för det ... ;))
Att hade han rest till ngt av de ställen i Afrika där kvinnor försörjer en man, förutom sig själva och sina barn, eller till olika indianfolk genom historien (irokeserna t ex), eller eskimåer som anser att det sexigaste hos en kvinna är att hon kan sy (livsnödvändigt)... vad hade då dragits för intressanta slutsatser om biologin?

Hur vet man vilket av nu levande folk som skulle ligga närmast biologin?
Min far, som kanske kan kallas biologist, skulle aldrig skriva under på att en riktig kvinna är en porslinsdocka, snarare att en riktig kvinna slitter skallen av den som vill skada hennes barn. Porslinsdockor som inte arbetar är ur ett evolutionsperspektiv ngt rätt bisarrt.

Att vi sedan inte _vill_ arbeta det gäller väl de flesta? Den som inte arbetar svälter för det mesta ihjäl eller får det rätt dåligt och kanske ingen avkomma i ett längre perspektiv, men ...

Om alla erbjöds säg 40 000:- (värdesäkrade) per månad i hundra år, hur många av oss skulle då fortsätta gå till jobbet? Män som kvinnor.
En del av oss är lyckliga nog att kunna göra precis det vi tycker är roligast och få betalt för det, men resten? Och hur ambitiöst skulle vi jobba om vi fortsatte?

Många skulle nog vilja jobba igen efter ett tag, kanske deltid, det är inte så lätt för alla att inte arbeta eftersom jobbet är så mkt identitetsskapare för många av oss, men till att börja med.
Jag är inte säker på att andelen som älskar sina jobb är så mkt större bland män än bland kvinnor iaf.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv