Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Intressant det du skriver...

Skrivet av Barbarella
i din inledning skriver du att du skulle hållit med om påståendena när du var yngre och mer radikal. Personligen skulle jag inte hålla med dig om att tankarna som beskrivs är radikala utan skulle istället säga att de är fruktansvärt konservativa. Tycker att en del av problematiken med hela feminist och jämställdhetsdebatten (oavsett om man ser skillnanderna som biologiska el konstruerade) är att den främst förs utifrån att kvinnan/kvinnor ska ta ansvar för att jämställdheten ska genomföras. Desto mindre hör man att det är lika mycket en mans/männens ansvar att se till att även de tar ansvar för hus och barns. Precis som du skriver har man som kvinna ett ansvar för sin verklighet och sin jämställdhet i sitt förhållande, men har inte mannen också ett ansvar för att se till att han är jämställd? (då kvinnan ska se till att hon inte är ojämlik) Så länge som feminismen främst är en kvinnosak kommer den inte att kunna genomföras fullt ut genom att makten inte finns där.

De åsikter som skribenten inne på För och Emot förespråkade skuldbelägger kvinnan för "ojämställdheten" i förhållandet men i förlängningen även i samhället. Ska en kvinna i ett icke jämställt förhållande känna skuld över att hon inte kan skapa ett bättre förhållande? (oavsett hur mycket hon har försökt) Medan den manliga partnern inte behöver känna skuld över att han bara sitter på sina händer och tittar på, utan då är han \'förståelig\' i sitt beteende. Jag förstår inte hur man kan, i ett förhållande där bägge hävdar att de älskar varandra, bara kan sitta på sidan av och se den man älskar slita ut sig för att kunna fixa allt som ska göras. Den parten borde skämmas över sitt beteende. I mina ögon rimmar det illa med vad kärlek verkligen innebär.

Fastnade på det du skrev om att många kvinnor i 30-års åldern "väljer att skaffa barn och familj framför det ultimata jämlika förhållandet". Det du beskriver passar väl in på den genusforskning som gjorts och även på mina egna erfarenheten. När kvinnan skaffar barn och familj minskar jämställdheten drastiskt, även husinköp minskar jämlikheten i det heterosexuella förhållandet. Det är skrämmande att det 2005 fortfarande är så att förhållande/barn/hus inte är möjligt att sammanfoga med jämställdhet utan för att få ett lugnt hemmaliv blir kvinnan tvungen att ta på sig en traditionell kvinnoroll. Tydligen är det forfarande så att ett lyckligt och lugnt förhållande kräver en "lydig" kvinna. Nej för mig är ignorans inget försvar, det är lätt att säga att männen inte kan se ojämslikheten och därför inte kan arbeta lika aktivt för jämställdhet. Då skulle ignorans kunna hävdas i många andra frågor och sålunda kan ingen göra något för att förändra för någon annan då man inte riktigt kan se det genom att man inte är i dennes sits. Vill fortsätta och ställa frågan; Var är männen i jämställdheten och vilket ansvar har dom?

« Tillbaka till trådstarten