Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min fundering är

Skrivet av Barbarella
hur många förtryckta grupper som verkligen fått exakt lika rättigheter som den förtryckande. I min vetskap finns det ingen, exempelvis afro-amerikanerna i USA kanske har samma mänskliga rättigheter men är fruktansvärt diskriminerade i andra fall. Listan kan bli hur lång som helst. Jag tror att det inte är så enkelt att bara säga att det handlar om att kämpa utan att det även handlar om att den överordnade gruppen är tvungen att släppa makt. Att säga att en män måste ta lika mycket ansvar innebär inte att man som kvinna ska luta sig tillbaka och få allt givet. Svärdet slår och båda hållen vilket inte rättfärdigar att en kvinna bara ska sitta och se på. Skillnaden ligger i synen på ansvaret på genomförandet av en ansvarsfördelning. Många män _hjälper_ till i sina hem, och bara ordvalet av att _hjälpa_ tycker jag synliggör synen på insatsen. Ett barn kanske kan hjälpa till i köket men en man/annan sammanboende vuxen delar ansvaret och genomförandet i köket. Det är ungefär lika irriterande som fäder som sitter barnvakt åt sina barn, hur många mammor är barnvakter åt de egna barnen?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv