Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tror inte på ekonomiargumentet

Skrivet av Susanne med Viggo 030721
Eller snarare tror jag att det är ett legitimt skäl att dra upp och därför anför många det fast de egentliga skälen är att det är bekvämt att hålla sig till sina könsroller och göra så som man förväntas göra.

Jag tjänar betydligt mer än min man och vi förlorade många tusenlappar per månad när jag var hemma. På skämt brukade jag dra upp ekonomiargumentet när folk frågade hur länge jag skulle vara hemma och den förvåning jag mötte visar att argumentet inte håller (om man är kvinna vill säga). Visst finns det familjer med små ekonomiska marginaler, men då har man allt planerat bra dåligt eller prioriterat fel saker. Har man dessutom så hög lön att man förlorar väldigt mycket på att vara hemma då har man väl råd att lägga undan lite innan så att man kan klara ett par månader med lägre lön.

En sak jag stött på hos många kvinnor är inställningen att föräldraledigheten är deras välförtjänta paus från ett trist arbetsliv. Och det ska mannen minsann inte komma och ta ifrån dem. Den inställningen har nog många kvinnor närt länge eftersom man från barnsben sett hur kvinnor varit lediga länge när de fått barn och mentalt förberett sig på att göra detsamma när tiden är mogen. Jag tror inte riktigt på att det bara är mäns fel att inte fler par delar lika på föräldraledigheten, när jag analyserar min egen omgivning.

mvh,
Susanne


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv