Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Man kommer längre med uppmuntran än med gnäll.

Skrivet av karin
Det är många frågor du tar upp. Jag tar dem en i taget.

1. "Det hjälper inte att klaga för vänninorna." Varför snacka skit om sin man inför sina vänninor? Det hjälper ju inte! Då är det bättre att säga det åt sin man istället, så kanske man kan få till en förändring. Den biten håller jag helt med om.

2. "Män undviker hushållsarbete så långt det är möjligt." Nej, det resonemanget köper jag inte. Däremot tror jag det är ganska vanligt att män ledsnar på hushållsarbete för att kvinnan gnäller över hur jobbet blir gjort. Det kan få vem som helst att inte vilja bidra längre, när man får höra att det inte duger det man gör.

3. "Det är kvinnans ansvar att se till att det blir en vettig arbetsfördelning." Nej det är det förståss inte. Men det blir lätt så.

4. "Man måste ta strid för sin rätt gång på gång." Nej, jag tror man kommer längre på uppmuntran. Om man säger "Vad fint du gör" istället för "Du glömde en fläck" så gör han snart mer hushållsarbete alldeles av sig själv. Man kan beskriva sin situation, och be om hjälp, istället för att hävda sin rätt, och gnälla om rättvisa. De allra flesta män vill ju att deras fruar ska trivas och må bra. Allt behöver inte vara rättvist, bara det funkar hemma.

Naturligtvis finns det också män som gör störe delen av hushållsarbetet, dvs det finns familjer där situationerna ovan är de omvända.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv