Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag gillar uppmuntran

Skrivet av karin
Man behöver inte stå och titta på för att berömma. Om man säger det i förbifarten, om jag står i köket och städar en vanlig kväll efter middagen, och min man säger "Vad fint du gör" när han går förbi för att ta hand om barnen, då blir jag löjligt glad.

Varför det lätt blir så att kvinnan får axla ansvaret att se till att det blir en vettig arbetsfördelnin. Jo, kanske för att hon ser vad som behöver göras? Varför ser hon det då? Tja, hennes mamma har väl lärt henne. Min mans mamma erbjöd sig att komma och putsa fönster åt honom innan vi flyttade ihop. Hon är gammal och har problem med hjärtat av och till, så jag föreslog att han skulle komma och putsa förnster åt henne istället. Då skrattade hon bara, för hon trodde inte att han kunde. Att det var hennes sak att lära honom hade hon inte en tanke på. Detta var bara ett exempel, men jag tror det finns ganska många av våra mammor som lärt sina flickor städa, men inte pojkarna. Vi har en del gamla vanor att brottas mot och det tar tid. Naturligtvis finns det män som är jättebra på att städa också, men det är nog få mammor som lärt sina pojkar städa, men inte sina flickor.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv