Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Rudolfina

Skrivet av Mathias
Bästa Rudolfina,

Tack för ditt svar. Våra inlägg illustrerar väl den klassiska skillnaden mellan de av oss som har en kollektivistisk syn på livet och de som har en något mer individualistisk. Jag tillåter mig att göra denna ganska grova generalisering av din argumentation eftersom du skriver att du ”är så innerligt trött på pratet om "individuella val"”.

Du börjar med att ge mig ”lite färska siffror” och din källa är Arbetslivsinstitutet. Jag har inte hittat det specifika dokument som du syftar på, men allt material angående tidsanvändning från Arbetslivsinstitutet som jag har sett bygger faktiskt på SCB:s material, så det skulle förvåna mig om det avviker i allt för hög grad från SCB:s slutsatser och de siffror jag presenterade. Mig veterligen så är det bara SCB som gör stora studier av tidsanvändningen i Sverige, så du får gärna lämna en länk så ska jag titta på materialet.

Därefter anför du påståendet ”ett yrkesområde börjar domineras av kvinnor, så sjunker lönerna” som ett motargument till mitt påstående ”att kvinnor väljer yrken med lägre lön”. Du nämner vårdsektorn och mejeribranschen som två exempel på yrkesområden som uppvisar den utveckling som du beskriver. Men då väljer du att bortse från att (1) vårdsektorn är en sektor som fullkomligt domineras av en enda arbetsgivare, den offentliga sektorn, vilket försvagar arbetstagarnas (förhandlings-) position oerhört. Under 70-talet, när många kvinnor kom in på arbetsmarknaden, (netto-) nyanställde den offentliga sektorn en miljon personer, och vi kan idag konstatera att det inte fanns pengar till detta ofantliga politiska projekt vilket även efter hand började synas i de offentliganställdas lönekuvert. Tänk på vad som sen hände när bemanningsföretag och privata kliniker började bli vanliga under 90-talet: med en mångfald av arbetsgivare så ökade konkurrensen om läkare, sjuksköterskor och biträden vilket gav upphov till rejäla löneökningar för samtliga. (2) Mejeribranschen genomgick samma förändringar som hela jordbrukssektorn: stora effektiviseringar genom ny teknologi och moderna maskiner medförde att branschen behövde färre anställda med annan (och ofta högre) kompetens. Det är enligt läroboken att lönerna ökar i sådana branscher - oavsett könet på de anställda…

Du avslutar med ”Nej, Mathias. Det handlar inte om individuella val. Det handlar om strukturer. Var snäll och tänk en gång till.” Rudolfina – tro mig, jag har tänkt till mer än gång och redovisat några av mina kommentarer till ditt svar. Jag hoppas att du är lika öppen för mina synpunkter som jag är för dina – för jag tror inte att det gagnar någon att vi exkluderar vissa åsikter, exempelvis de om individens fria val, bara för att de inte passar in i vår förklaringsmodell och ”vi är trötta på dem”. Jag motsäger inte att alla människor möter krav, förväntningar och önskemål från familj, vänner och samhället samt att våra val påverkas av vår omvärld (vi lever ju som bekant i den). Men vi har likväl möjligheten att välja oavsett om det är tufft, krävande eller bryter mot s.k. ”sociala strukturer”. Låt oss inte överlämna ansvaret för och bestämmanderätten över våra egna liv och livsval till andra människor och deras uppfattningar om oss.

Med vänlig hälsning
Mathias

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv