Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till H-n

Skrivet av Mathias
Bästa H-n,

Tack för ditt svar. Titta gärna på statistiken som jag länkade till i mitt förra inlägg så ser du att den motsäger ditt påstående att kvinnor totalt lägger mer tid än män på yrkesarbete, hemarbete och omsorg om barnen. Du nämner att den sociala strukturen kräver att kvinnor sätter sig själva i andra hand. Med risk för att uppfattas som lite raljant så skulle det ju innebära att jag sätter mina egna intressen först i tredje hand efter både min son och min fru – du vet väl att kvinnor och barn alltid kommer först ;-) Men visst handlar föräldraskapet om att sätta någon annans intressen före sina egna, men jag kan inte påstå att det föreligger någon skillnad mellan mig och min fru i det avseendet – vår son går före allt annat (och snart får vi ett litet underverk till…). Jag håller med om att det är en utmaning att hinna med allt som vi i familjen vill göra och kombinera yrkesliv, karriär, umgänge och personlig utveckling (samt allt annat (!)). Jag ska inte motsäga dina erfarenheter av att kombinera föräldraskapet med ett krävande arbete – de erfarenheterna är dina egna, utan jag väljer berätta lite om mig själv. Jag är pappa till en liten kille på snart 21 månader. Det är vårt första barn och vi väntar vårt andra. Jag har varit pappaledig sen i somras, och ska gå tillbaka till mitt arbete nästa vecka. Vi flyttade från Stockholm till Skåne i samband med att vi väntade vår son, och det var ett explicit krav från min sida att min nya arbetsgivare skulle vara tillmötesgående mot mig som småförälder. Jag är topputbildad, har ett välfyllt CV och lever ett ofantligt gott liv – antagligen för att jag insåg att jag behövde, och kunde, förändra mitt liv när jag skulle bli pappa. Jag bytte till en friare och mer flexibel yrkesroll, reser mindre i arbetet och har en arbetsgivare som är mån om sina anställda. Jag tror dock att viktigaste för mig är att jag känner mig väldigt trygg i mig själv, både privat och professionellt. Jag ser ingen motsättning mellan familjeliv och karriär/personlig utveckling – det går utmärkt att förena om du är öppen för att anta nya utmaningar, ser möjligheterna och inser att du har kraften och förmågan att välja!

Med vänlig hälsning
Mathias

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv