Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Till Rudolfina (igen)

Skrivet av Mathias
Bästa Rudolfina,

Jag tänker egentligen bara uppmana dig att läsa mitt inlägg om hur lönesättningen en gång till, men jag tänker ändå lämna några kort kommentarer. Det blir inte meningsfullt att diskutera när du knappt tycks läsa mina inlägg eller i alla fall inte läsa dem ordentligt. För var i min text påstod jag exempelvis att mejeribranschen var offentligt ägd? Du kommer också med motargument som du inte har stöd för, ett exempel är din beskrivning av lönesättningen för läkare. Jag påtalade att lönenivån påverkades negativt av en ”överexpansion” av/inom offentlig sektor under främst 70-talet, för att därefter stiga när antalet arbetsgivare ökade och skapade konkurrens på arbetsmarknaden. Under perioden 94-03 steg läkarnas löner med ”hyfsade” 46,8 procent och löneökningen var högre för kvinnliga läkare än för deras manliga kollegor, Se exempelvis http://www.slf.se/upload/F-nytt%203-04%20L%C3%B6neutveckling.pdf . Din diskussion om barnmorskor och röntgentekniker (det var väl dem du avsåg med ”någon sorts ingenjörer (inom det medicinska)”) vittnar om att du inte beaktar den grundläggande skillnaden mellan utbud och efterfrågan av de två yrkeskategorierna. Jag ska erkänna att jag i praktiken avfärdade den arbetsvärdering som gjordes (av ett landsting (?)) för några år sedan mellan dessa två yrken för att enligt mig så höll den allt för dålig kvalitet. Jag anser att det är nobelprisklass på en studie som verkligen kan värdera två vitt skilda yrken och (därigenom) ersätta marknadsmekanismerna. Varför vi skulle vilja ersätta marknadsmekanismerna – dom finns ju där och fungerar - övergår mitt förstånd, men i alla fall… Problemet för barnmorskorna var ju att det bara fanns en arbetsgivare för dem, medan röntgenteknikerna har en stor arbetsmarknad utanför landstingssfären.

Det kan väl knappast komma som en överraskning att arbetsmarknaden och lönesättningen påverkas av utbudet av arbetskraft, vem som är arbetsgivare, om arbetsgivaren har en monopolsituation, teknologisk utveckling eller kraven på arbetskraften? Men du tycks bara vilja beakta könet eftersom det stöder din tes. Du kan även läsa (en gång till) mitt svar till Barbarella där jag påpekar att kvinnor och män på samma befattning och arbetsplats har i stort sett samma löner. Den kvarvarande löneskillnaden, på någon eller några procent, brukar ofta förklaras med antalet år i yrket/erfarenhet, vilket iofs för in frågan om exempelvis föräldraledighet. Löneeffekten av föräldraledigheten tycks - som tur är - vara ganska begränsad, och indikerar att arbetsgivare i allt högre grad accepterar och uppskattar att de anställda förenar arbetet med en aktiv föräldraroll.

Med vänlig hälsning
Mathias

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv